Sig det med dans og sang: Aldrig har danske musicals solgt så mange billetter

Danskerne er vilde med at se musicals. Billetter rives væk, talentet herhjemme er vokset, og flere vil have en del af kagen. I aften kan 'The Sound of Music' vinde en Reumert.

Mathilde Norholdt og Silas Holst spiller hovedrollerne i 'Dirty Dancing', der havde premiere i Tivolis Koncertsal. Forestillingen blev den største musicalsucces på dansk jord. (Foto: David Leth Williams © Scanpix)

Få billetter. Kun ståpladser tilbage. Udsolgt.

Der er rift om billetterne til de mange musicals, der i disse år sættes op rundt omkring i Danmark.

Og det til trods for, at en billet ellers nemt kan løbe op i 700 kroner.

Når Danmarks indtil videre hurtigst sælgende musicalforestilling ’Dirty Dancing’ i juli besøger Operaen i København, er der stort set kun enkelte ståpladser tilbage på 3. balkon samtlige spilledage.

Musicalen, der er baseret på filmen af samme navn og lavet af The One And Only Company, har solgt i alt 240.000 billetter de seneste sæsoner. Bare forsalget stod for de 170.000 af billetterne, hvilket er rekord.

Shu-bi-dua hapser førstepladsen

Men ’Dirty Dancing’ er ikke alene om at lokke danskerne til at sætte sig til rette i de bløde plyssæder landet over.

Det ved Jakob Steen Olsen alt om via sit arbejde som teaterredaktør og -anmelder hos Berlingske. Han har desuden siddet i juryen ved Årets Reumert i flere år.

- Man kan se, musicalen er blevet en succes på det astronomiske antal tilskuere, der køber billet til musicals hvert år. Jeg lavede selv en liste over de mest sete forestillinger sidste år, og kigger man på den, så er det stort set musicalforestillinger alle sammen, siger han.

Topscoreren blev Fredericia Teaters ’Shu-bi-dua – The Musical’, der i alt solgte over 170.000 billetter i henholdsvis Fredericia, Aarhus og København.

- Både publikum og anmelderne har taget godt imod ’Shu-bi-dua - The Musical’, så det har være én lang fest, siger teaterchef Søren Møller. (Foto: Søren Malmose © Fredericia Teater)

Disney og dansk pop i skøn forening

Det jyske teater har netop slået sig op på at vise helt nye musicals ved siden af teatrets store Disney-klassikere som ’Aladdin’ og ’Den lille havfrue’.

Og netop den nye musical med Shu-bi-duas sange har ramt et nyt publikum, siger teaterchef Søren Møller:

- Det har været enormt rørende, at vi har ramt nogle mennesker, som normalt ikke kommer i teatret. Mange har set forestillingen flere gange. Der har endda været nogle enkelte, der har set forestillingen 20 gange, så der er tale om nogle hardcore Shu-bi-dua-fans.

Derudover har forestillingen, der også er blevet rost af anmelderne, leveret så effektiv underholdning, at den oplevelse skal deles.

- Der sker jo det lykkelige, at publikum trækker nogle venner eller familiemedlemmer med, som ikke har set den før, fordi de også synes, at de skal opleve den. Derefter trækker de nye så nogle andre med, der ikke har set den, og sådan fortsætter det. Det har vi i den grad kunnet mærke.

Fredericia Teaters direktør Søren Møller glæder sig over, at have fanget et nyt publikum med 'Shu-bi-dua - The Musical'. (Foto: NIELS AHLMANN OLESEN © Scanpix)

Danmark var ikke god nok

Udover det nye publikum, så er der også andre grunde til, at vi er blevet ekstremt flittige til at købe billet til musicalerne.

- Jeg tror, musicalen har en stor appel til rigtig mange mennesker, fordi det er en genre, der sætter folk i kontakt med deres følelser helt umiddelbart, vurderer Jakob Steen Olsen fra Berlingske.

Derudover er kvaliteten af de mange musicals her i Danmark også blevet markant bedre.

Faktisk er vi blevet så dygtige herhjemme, at vi sagtens kan konkurrere med de musicals, vi kan se steder som London eller New York, mener Jakob Steen Olsen.

Da det Det Ny Teater opsatte Andrew Lloyd Webbers ’Cats’ i starten af 00’erne, måtte teatret til sammenligning supplere sit danske hold med folk fra blandt andet England.

- Vi var ikke gode nok dengang, men siden har vi fået et musicalakademi i Fredericia, der jo uddanner folk direkte til musicalen. Før måtte vi gøre brug af svenskere og andre udefra, fordi vi ikke havde talenterne selv, siger Jakob Steen Olsen.

Dansk opsætning skal til London

I den kommende sæson viser Fredericia Teater da også, hvem der har bukserne på, når teatret genopsætter rockmusicalen ’Lizzie’ – denne gang sunget på engelsk.

For efter 14 spilledage i Fredericia tager holdet til London, hvor den danske opsætning skal underholde i tre uger på Greenwich Theatre.

- Ophavsmændene var så begejstrede for vores danske version, at det skal være den produktion af forestillingen, som de ønsker, verden skal se. Bagefter er der jo så den mulighed, at den kan blive et eksportprodukt, siger teaterchef Søren Møller fra Fredericia Teater og fortsætter:

- Vi er ikke bare på niveau med udlandet – vi kan også inspirere dem. Det skyldes, at området er blevet professionaliseret med blandt andet Det Danske Musicalakademi.

Rockmusicalen 'Lizzie' fortæller den blodige historie om den amerikanske øksemorder Lizzie Borden. (Foto: Søren Malmose © Fredericia Teater)

Skaldyr og fladfisk deler musicalrovet

En af de andre succesfulde aktører er The One And Only Company med Jesper Winge Leisner i front.

Selskabet lagde i 2005 ud med en musical baseret på Susanne Biers film ’Den eneste ene’, og siden er det kun gået én vej - fremad. Og selskabets succes med ’Dirty Dancing’ fortsætter som nævnt i Operaen i juli.

- Vores produktioner er ikke så dyre som Det Ny Teaters, og de er ikke lige så eksperimenterende som Fredericia Teaters, men hvis vi bare gør det halvt så godt som dem, så er er vi glade, siger Jesper Winge Leisner.

Det ser dog ret lyst ud for selskabet.

Næste musical fra The One And Only Company bliver ’Saturday Night Fever’ – baseret på endnu en dansefilm. Selvom den først får premiere i Falconer Salen næste år, har 50.000 allerede sikret sig billet.

Jesper Winge Leisner er da heller ikke bekymret for de mange aktører på det danske musicalmarked – for alle bidrager med noget forskelligt, siger han:

- Vi siger gerne: Jo flere, jo bedre. Hvis du sælger skaldyr, så gør det jo ikke noget, at der kommer en og sælger fladfisk ved siden af din bod.

The One And Only Company's største succes er 'Dirty Dancing', der solgte over 240.000 billetter. (Foto: David Leth Williams © Scanpix)

Hvorfor stoppe en succes?

Selskabets ’Dirty Dancing’ startede sin succes i Tivoli, for hovedstadens kendte have er ikke længere kun kendt for fredagsrock, rutsjebaner, pantomime og Tivoligarden.

- Musicals var jo ikke noget, man forbandt Tivoli med for 20 år siden, sådan som mange gør i dag, siger underdirektør Nikolaj Koppel.

Stedet har udover ’Dirty Dancing’ også lagt sal til musicals som ’Grease’ og ’Hairspray’.

- Der er ingen tvivl om, at musicals udgør en klar og tydelig bropille i forhold til Tivolis samlede kulturtilbud, for vi kan se, at folk tager godt imod dem, siger han.

Derfor vil Tivoli da heller ikke skære ned på antallet af musicals de kommende år.

- Vi vil fortsætte med at lave lige så meget teater og lige så mange musicals, som vi har gjort de seneste år. Musicals er tydeligvis kommet for at blive, siger Nikolaj Koppel.

I aften kan 'The Sound of Music' vinde en Reumert i kategorien 'Årets Musical/Teaterkoncert/Show’.

Rettelse: Vi har tidligere skrevet i denne artikel, at ’Dirty Dancing’ er Danmarks indtil videre bedst sælgende musicalforestilling nogensinde. Den titel har derimod 'Phantom Of The Opera', der har været opsat flere gange. 'Dirty Dancing' er til gengæld den hurtigst sælgende. Det er rettet d. 14.06.16.

Facebook
Twitter