(© Lasse Bak Mejlvang)

Lasse har samlet corona-fotos fra hele verden: 'Ét billede fra supermarkedet siger ret meget om os danskere'

Fotografer fra hele verden viser i ny udstilling deres isolerede liv under corona.

Hvor tit har vi oplevet en begivenhed, som har haft betydning for hvert eneste menneske på denne planet?

Det spørgsmål stillede fotografen Lasse Bak Mejlvang sig selv dette forår, og han kom frem til, at det ikke var sket før i hans levetid.

Begivenheden, som Lasse Bak Mejlvang beskriver, er selvfølgelig coronavirusset, som hurtigt udviklede sig til en verdensomspændende pandemi.

Det gik op for ham, at en pandemi måske er den eneste ting, som hele menneskeheden kan stå sammen om.

- Men det ironiske er, at vi alle skal bekæmpe pandemien ved at være adskilt. Isolation og social distance er det bedste værktøj, vi har, for at bekæmpe corona - og sådan er det over hele verden, siger Lasse Bak Mejlvang.

Derfor besluttede han at undersøge, hvordan isolation ser ud alt efter, hvor du bor i verden, og hvilken social klasse du tilhører.

Lasse Bak Mejlvang samlede 14 fotografer med 11 forskellige nationaliteter, der hver især lavede personlige fotodagbøger om, hvordan deres isolation så ud.

Ud fra fotografernes personlige projekter har Lasse Bak Mejlvang især lagt mærke til én ting.

- Jeg ville undersøge, hvordan corona-isolationen så ud på den anden side af Jorden, og der er ingen tvivl om, at vi i den vestlige verden er total privilegerede. Vi forstår intet af, hvor alvorlig corona har været for mennesker andre steder i verden. De har ikke kunnet få mad på bordet, og de har ikke haft et sikkerhedsnet at falde tilbage på, som vi har haft, siger han.

Herunder kan du se nogle af billederne fra fotoserien 'Isolation', hvor fotografer fra 11 lande har dokumenteret deres isolation under corona. Det er fotografen Lasse Bak Mejlvang, der udtaler sig om alle billederne.

Du kan se flere billeder fra onlineudstillingen her.

  • Morten Germund, Gilleleje: - Morten har lavet et projekt, som i bund og grund handler om hans isolation, der var en blanding af kærlighed og ensomhed. Han skildrer sit liv i Gilleleje, mens han samtidig har et on/off kærlighedsliv i København i denne periode. (Foto: Morten Germund © Morten Germund)
    1 / 12
  • Ali Monis Naqui, Mombai, Indien: - Ali er en indisk fotograf fra New Delhi, som under corona blev fanget i Mombai i en lejlighed, fordi man nærmest ikke måtte gå uden for døren. Med ét holdt alle tog og fly stille i Indien, og det var umuligt for ham at komme hjem. Fra marts var han isoleret i to og en halv måned i en lillebitte lejlighed alene. Det er hardcore. Jeg har under processen skrevet en del med ham, og der er ingen tvivl om, at det var meget hårdt for ham. Han har ikke haft nogle mennesker omkring sig - han har været alene med alt, hvad det indebærer. (Foto: Monis Naqvi)
    2 / 12
  • Mads Eneqvist, Amager: - Mads har fotograferet sin danske dagligdag under corona med alt, hvad det indebar af nedlukkede daginstitutioner og hamstring, hvilket billedet illustrerer. Når Mads har været nede i supermarkedet, har han taget et polaroidkamera med og set, hvordan hylderne var tomme. Billedet siger ret meget om os danskere, og hvor meget velstand vi i bund og grund har. Toiletpapir var vores største bekymring. Helt ærligt, det var virkelig pinligt. (Foto: MADS ENEQVIST)
    3 / 12
  • Luke & Nik, London og København: - Luke og Nik er super seje fotografer, der tager analoge billeder og altid tilfører billeder noget nyt ved at tegne ovenpå eller klippe i negativerne. De arbejder på tværs af London og København, og deres projekt er en blanding af billeder skudt i de to byer. Denne regnbuelignende illustration er en hyldest til de britiske sundhedsmyndigheder. I England har man har corona haft tradition for at sætte tegninger af regnbuer i vinduerne til hyldest for det britiske sundhedsvæsen. (Foto: Luke & Nik)
    4 / 12
  • Jasper Bastian, Müklingen, Tyskland: - Jasper har lavet en fin portræthistorie om at vende hjem til sit barndomshjem. Billedet handler om komme hjem til det, der var sikkert og trygt engang. At komme tilbage til noget, man havde forladt, men som man vender tilbage til i en krisetid. Det er rimelig banalt, men jeg tror, mange kan genkende det. (Foto: Jasper Bastian)
    5 / 12
  • Silvia Rosi, San Cesario, Italien: - Silvia er oprindeligt fra Italien, men har togolesiske rødder. Hendes projekt er inspireret af familiealbummet, som hun har gjort anonymt på forskellige måder. På billedet ses en konkylie over et ansigt fra et gammelt foto. I Togo er konkylier et symbol for held, som man bruger, når man prøver at blive gravid. Silvia var isoleret længe, og hun har brugt gamle billeder og tilført dem noget nyt. Det er den slags kreativitet, der også kan komme ud af at være isoleret. (Foto: Silvia Rosi)
    6 / 12
  • Ingerlise Øllgaard og Sanaz, Brønshøj: - Det er en ret vild historie med de to, da de sprang ud som par under corona. Ingerlises mellemøstlige kæreste landede i København nærmest en time før, at Danmark lukkede ned, så det var meget dramatisk. Under corona har de været sammen under trygge rammer i Danmark, hvor de udviklede deres forelskelse. Sanaz har ikke haft lyst til at stå frem med sit efternavn, fordi hun frygter, at det kan få negative konsekvenser for hende at stå frem med sin homoseksualitet. (Foto: Ingerlise Øllgaard og Sanaz)
    7 / 12
  • Matthew Busch, Austin, USA: - Til hele projektet har Matthew som den eneste kun sendt et billede samt et digt. Det er ret ind til benet. Billedet viser, at der i en karantænetid bliver reflekteret over fortiden, da der lige pludselig har været tid til at glo ud af vinduet eller kigge på gamle familiefotos. (Foto: Matthew Busch © All Rights Reserved © Matthew Busch)
    8 / 12
  • Asger Mortensen, Klitmøller/Østerbro: - I hans projekt har han blandet portrætter af de forskellige folk, han har mødt i corona-tiden, med billeder af døde dyr. Tanken bag billedet er, at han føler, at de døde dyr, der ligger på vejene, og som vi kører over, til de er helt fladmaste, symboliserer den måde, som denne verden maser derudaf. Vi fortsætter vores forbrug og vores livsstil, selvom vi får masser af advarsler om, at vi måske burde stoppe op. (Foto: Asger Mortensen)
    9 / 12
  • Kishor Sharma, Kathmandu, Nepal: - Kishor har kaldt sit projekt 'Home Theater', og det illustrerer billedet super fint. Han har nemlig stået i en situation, hvor alt var lukket ned. Kishors hjemmebiograf har været lejligheden, hvor han har fotograferet fugle, vejret eller sine familiemedlemmer, der leger ude på altanen. Hans projekt er meget begrænset, hvilket viser, hvordan hans verden har været under nedlukningen. (Foto: Kishor Sharma © Kishor Sharma)
    10 / 12
  • Inuuteq Storch, Nuuk, Grønland: - Inuuteqs billede, som viser et snevejr, der nærmest har ædt en bil, er meget illustrativt for den her sygdom, der nærmest har ædt verden. Han kalder dog sit projekt 'Pandemi – en kærlighedshistorie', så det tyder på, at han har været forelsket igennem projektet. Der er i hvert fald en pige, der går igen i hans historie.
    11 / 12
  • Lasse Bak Mejlvang, Vesterbro: - Jeg har valgt at fotografere min søn gennem min isolationsperiode, da han var den, jeg brugte klart mest tid sammen med. Det første, der lukkede ned, var institutionerne. Både min kone og jeg er selvstændige, og det var bestemt ikke uden udfordringer at jonglere med arbejde og børnepasning samtidig. Men når jeg kigger tilbage på det, så er det en tid, vi aldrig får igen, en tid hvor hele verden lukkede ned samtidig, og man isolerede sig med sine nærmeste. Det kan da noget. Måske man skulle indføre en årlig isolationsdag. Det ville være sundt for alle. Også naturen.
    12 / 12
Facebook
Twitter