Legendarisk avis dropper satiretegninger efter ballade: 'Det er en æra, der er slut'

The New York Times bringer sin sidste satiretegning 1. juli. Den tendens kan snart komme til Danmark, spår forsker.

Det er slut med satiretegninger i den ikoniske avis The New York Times. Her ses en mand under en jødisk organisations protest mod avisens tegning af Israels premierminister Benjamin Netanyahu i april. (Foto: Pacific Press © Getty Images)

Anders Fogh Rasmussen iført lændeklæde og med en ordentlig kølle i hånden.

Helle Thorning-Schmidt med en sylespids næse, tætsiddende spadseredragt og tårnhøje stiletter.

Jo, du har garanteret også set en af de mange satiretegninger af Danmarks to tidligere statsministre.

Men genren har det hårdt i disse år. Specielt i USA. Her har den legendariske avis The New York Times valgt helt at droppe de spiddende tegninger per 1. juli.

Det er en stærkt kritiseret satiretegning af Israels premierminister, Benjamin Nethanyahu, sammen med USA's præsident, Donald Trump, der har fået avisen til at undskylde for tegningen og samtidig tage det drastiske skridt helt at droppe sine satiretegninger.

Tegningen, som blev bragt i avisens internationale udgave i april, viser Nethanyahu som en gravhund med davidsstjerne i halsbåndet, holdt i snor af den amerikanske præsident iført en jødisk kippah og mørke solbriller.

Israels premierminister er med andre ord førerhunden, som Trump blindt lader sig lede af. Tegningen er blevet beskyldt for at være antisemitisk.

Dennis Meyhoff Brink, satireforsker ved Københavns Universitet, forstår dog ikke, hvorfor den har skabt så meget postyr.

- Det er en almindelig satiretegning. Jeg synes hverken, at den er specielt god eller specielt dårlig, siger han til 'P1 Morgen'.

- Jeg mener ikke, den er antisemitisk, som den bliver anklaget for. Det er en kritik af en politisk leder, Nethanyahu, men ikke et billede på, at jøder som sådan er frygtelige eller et dårligt folkefærd, mener satireforskeren.

Forsker: Identitetspolitikken griber om sig

Dennis Meyhoff Brink fortæller til dr.dk, at satiretegninger i stigende grad bliver betragtet som noget, der mobber og stereotypificerer – 'især hvis de angår mindretal' - og derfor er blevet en stærkt udskældt kunstform.

- Det skyldes nok især, at identitetspolitiske tendenser griber om sig, hvilket vi jo også ser herhjemme, uddyber forskeren.

Han understreger, at det 'selvfølgelig er fair, at man protesterer, hvis man synes, noget er forkert'.

- Der er ingen tvivl om, at der findes racistiske tegninger, men det er en logisk kortslutning, hvis man tror, at alle karikerende tegninger af sorte eller jøder per natur er racistiske eller antisemitiske, siger Dennis Meyhoff Brink og uddyber:

- Jeg synes i mange tilfælde, at reaktionerne baserer sig på en overfladisk eller ligefrem fejlagtig analyse af billederne.

Det ændrer dog ikke på, at The New York Times nu har besluttet snart at bringe sin sidste satiretegning.

Kan påvirke Danmark

Og den tendens kan brede sig til Danmark, spår Dennis Meyhoff Brink, der dog understreger, at satiretegningen som genre - indtil videre - ikke er så hårdt ramt i Danmark som i USA.

- Men det er set før, at en tendens, der starter i USA, kommer til Danmark senere hen. Så hvis jeg var dansk satiretegner, ville jeg ikke være helt rolig.

Hannibal Munk, der er historiker på Roskilde Universitet og har skrevet ph.d. om satiretegninger ved alle danske folketingsvalg siden 1924, mener også, at satiretegningen er under pres herhjemme.

For hvor aviserne og deres satiretegnere førhen har haft succes med at bekræfte de forventede læseres politiske holdninger og verdenssyn, så har læserskaren anno 2019 simpelthen ændret sig, mener Hannibal Munk.

- Man kendte sine læsere (førhen). Det gør man nok ikke længere, og det gør det enormt svært for tegnerne at finde ud af, hvilket rum de skal manøvrere rundt i, sagde han til 'Kulturen på P1' i sidste uge.

Det måtte den australske bladtegner Mark Knight da også sande, da han sidste år tegnede tennisstjernen Serena Williams for avisen The Herald Sun.

Tegningen blev beskyldt for at være racistisk og fik blandt andet forfatteren bag Harry Potter-bøgerne, J.K. Rowling, til tasterne på Twitter, hvor hun fordømte tegningen i stærke vendinger.

'Det er beklageligt'

Dennis Meyhoff Brink kalder satiretegningen anno 2019 for 'en truet kunstart' – der måske ligefrem er uddøende.

Han begræder, at The New York Times nu har valgt at give tegningerne dødsstødet.

- Det har en meget stor betydning, for The New York Times er et flagskib, som rigtig mange ser op til. Når først den avis holder op, så kan det legitimere, at mange andre også afholder sig fra at bringe satiretegninger, siger han i 'P1 Morgen' og slutter:

- Det er på mange måder en æra, der er slut. Jeg synes, det er beklageligt.

I en udtalelse i The New York Times siger avisens debatredaktør, James Bennet, at avisen trods afskeden med satiretegningerne vil 'fortsætte med at investere i meningsbåret journalistik, inklusiv visuel journalistik, der udtrykker nuancer, kompleksitet og stærke stemmer med mange forskellige meninger'.

Facebook
Twitter