Lego får kritik efter skønhedstips til 4-årige

I den seneste udgave af Lego-magasin til børn mellem 4-12 år, giver legetøjsgiganten tips til, hvilken frisurer der passer til de unge læseres ansigtsform. Det har gjort flere forældre vrede.

Lego giver børn i alderen 4-12 år skønhedstips. Det er forkert, mener vrede forældre. (© Foto: Lego Club Magazine)

- Dig, ja DIG, du er smuk, men hvis du er klar til at gøre noget nyt ved dit udseende, så får du her tips og tricks til, hvilken frisurer der passer bedst til din ansigtsform.

Sådan begynder en side med titlen ’Emmas skønhedstips’ i marts-april-udgaven af medlemsmagasinet Lego Club, der henvender sig til børn i aldersgruppen 4-12 år.

Herefter kommer Lego- figuren Emma med forslag til, hvilken frisure der passer bedst, hvis du enten har et ovalt, hjerteformet, rundt, langt eller firkantet ansigt.

Mange forældre er langt fra tilfredse med Legos skønhedstips og giver legetøjsgiganten hård medfart i medierne.

Det skriver Mashable.

https://twitter.com/amy_geek/status/578181092689186816

Forkert målgruppe

I ’Emmas skønhedstips’ får blandt andre børn med firkantede ansigter at vide, hvordan de med hjælp fra forskellige frisurer kan gøre ”kanterne” blødere.

På forældrebloggen ’Motherlode’ på The New York Times skriver mor til tre og journalist Sharon Holbrook, at hun opdagede Legos skønhedstips, da hendes 7-årige datter spurgte, hvilken ansigtsform hun havde.

Det fik hende til at reagere og kritisere det nye tiltag fra Lego.

- Lego har ingenting at gøre med min 7-årige datters ansigtsform, eller hvorvidt hun har en passende frisure. Det var ikke engang noget, hun bekymrede sig om, før magasinet sagde, at det skulle hun, skriver Sharon Holbrook i sit blogindlæg.

Vrede forældre på Twitter

Sharon Holbrook er ikke den eneste forældre, der er forarget over Legos skønhedstips. Flere forstår ikke, hvorfor Lego skal give skønhedstips til børn og har udtrykt deres harme over Lego på Twitter.

https://twitter.com/rachelsklar/status/578484033119784961 https://twitter.com/bpowernyc/status/578387022416601089 https://twitter.com/EADHistory/status/578374538464997376 https://twitter.com/reginamfrank/status/578303319090724864

Lego beklager

Legos brandchef Michael McNally udtaler, at de sætter pris på de mange kommentarer i forbindelse med den seneste udgave af medlemsmagasinet.

Han forklarer det nye tiltag med, at læserne har ønsket en klumme med råd, hvilket de så har forsøgt at tilbyde i magasinet.

- Vi beklager dybt over for alle, der er blevet skuffede. Vi sætter pris på tilbagemeldingerne og har formidlet den videre til Lego Club-redaktionen for at kunne gøre fremtidige tiltage bedre, siger Michael McNally.

Facebook
Twitter