Lille Soldat gør comeback i Berlin

Selv om det danske biografpublikum vendte ryggen til Lille Soldat, får den danske film stor opmærksomhed i Berlin. Trine Dyrholm er i spil til prisen som årets bedste kvindelige skuespiller, rapporter kulturredaktør Niels Frid.

Den danske filminstruktor Annette K. Olesen modtages som en europæisk stjerne, Trine Dyrholm som en sand diva og 71-årige Finn Nielsen gør et imponerende comeback ved filmfestivalen i Berlin.

Årsagen er deres film, Lille Soldat, med Dyrholm som kamptrænet, netop hjemvendt soldat fra Afghanistan.

Hendes far - spillet af Finn Nielsen - skaffer hende et job som chauffør for en afrikansk prostitueret i den danske provins. Mellem de tre udvikler sig en eksplosiv trekant.

Favorit til bedste kvindelige skuespiller

Trine Dyrholm nævnes allerede blandt filmkritikere i Berlin som kandidat - og måske endda favorit - til prisen som årets bedste kvindelige skuespiller. Men også Finn Nielsens dumme svin af en alfons og far, der slår sin voksne datter, fordi han ikke kan finde ud af at sige, at han elsker hende, går i kritikernes hjerter.

Menneskehandel og kaos

Filmens fokus på hjemvendte soldaters mentale kaos og trafficking - menneskehandel med kvinder fra den fattige del af verden - vinder stor respekt og sympati på en festival, hvis tema netop er globalisering. Men først og sidst får filmen opmærksomhed på grund af skuespillet, den fornemme miljøtegning og modet til at fokusere på tabuiserede emner.

Både Annette K. Olesen og Trine Dyrholm har før vundet filmpriser i Berlin og modtagelsen af Lille Soldat er allerede en bemærkelsesværdig opmuntring.

Skuffende få fik set filmen

Filmen havde premiere i Danmark sidste efterår, hvor skuffende få, 18.000 mennesker gik i biografen for at se den.

Med udvælgelsen blandt 5.300 film fra hele verden til den officielle konkurrence i Berlin, får Lille Soldat nu genoprejsning. Den får mulighed for at komme ud til biografer i den store verden.

Får filmen, dens instruktør eller stjerne tilmed en pris, kan Lille Soldat udvikle sig til Annette K. Olesens internationale gennembrud.

Imens kan man håbe på, at den internationale opmærksomhed, skaber grundlag for en relancering i Danmark. Det er en film, langt flere danskere fortjener at se.

FacebookTwitter