100 år med BT: Her er fem af avisens største afsløringer

Den nu 100-årige avis BT har leveret mange afsløringer på sine forsider. Se fem af de historier, der satte dagsorden - inklusiv en, der ikke holdt i byretten.

BT vandt sin anden Cavling-pris for artikelserien om Peter Brixtoftes magtmisbrug og ulovlige lån i millionklassen. Mindre heldig var dog nyheden om DF'er Morten Messerschmidt. (© Scanpix og kollage)

Der er ikke noget, de kan sælge aviser som en god forsidehistorie.

Det ved man hos BT, der derfor har leveret masser af kioskbaskere i løbet af sine 100 år på avishylderne.

Nogle få af dem har vi samlet herunder i anledningen af avisens runde fødselsdag.

Stikker-historie sikrer BT en Cavling

BT’s journalist Per Arboe Rasmussen modtog i 1953 avisens første Cavling-pris. Den fik han for afsløringen af, hvordan en flok danske stikkere, der havde dræbt frihedskæmpere, var blevet benådet og løsladt i al hemmelighed.

Historien var personlig for Per Arboe Rasmussen, for Gestapo havde blandt andet dræbt journalistens egen bror - den 19-årige modstandsmand Jørgen Arboe Rasmussen - der blev lokket i en fælde af danske stikkere.

Ved at belyse benådningerne af de danske krigsforbrydere, startede BT en debat i Folketinget om løsladelserne.

Journalist Per Arboe Rasmussen arbejdede i mange år på BT. (Foto: POUL PETERSEN © Scanpix)

Fra dyre vine i Farum til fængsel

"Drak for 150.000 på et døgn". Sådan stod der på BT’s forside den 6. februar 2002, og inde i avisen er der flere sider om, hvordan Farums borgmester Peter Brixtofte havde spenderet kommunale penge på blandt andet dyre vine.

Men det sluttede som bekendt ikke der.

Daglige afsløringer i sagen fra Farum blev spyttet ud i BT, og samtlige danske aviser hoppede med på historien, der senere bød på mandatsvig, tvivlsomme sponsoraftaler, ulovlige lån, ransagninger, embedsmisbrug, interne stridigheder i byrådet og ikke mindst retssagen mod Brixtofte.

Peter Brixtofte blev i 2006 idømt to års fængsel i den såkaldte sponsorsag og året efter yderligere to års fængsel i hovedsagen. Brixtofte har i dag afsonet sin straf.

BT’s journalister Morten Pihl og Jakob Priess-Sørensen vandt i 2002 en Cavling for deres afsløring.

I anledningen af avisens fødselsdag fortæller den tidligere Farum-borgmester Peter Brixtofte til selvsamme BT, at han "ikke fortryder en skid". (Foto: Ida Guldbæk Arentsen © Scanpix)

Prins Henrik åbner op for sin frustration

I 2002 fik BT’s hofreporter Bodil Cath et interview med prins Henrik. Det var som sådan ikke så overraskende.

Det var til gengæld prinsens ærlige udtalelser om at være nummer tre – efter dronningen og sin søn, kronprinsen.

I det fem sider lange interview fortalte prins Henrik om, hvordan han følte sig kasseret, offentligt ydmyget og ikke påskønnet for sit arbejde.

- Jeg føler, jeg stadigvæk efter 30 år er lagt på is. At være nedvurderet og ikke accepteret, sagde han blandt andet.

Historien spredte sig på ingen tid ikke bare til andre danske medier men også til den udenlandske presse.

Prinsen havde tidligere beklaget sig over sin rolle, men ikke så direkte som i 2002. Senere udtalte han blandt til et fransk ugeblad, at han vil kaldes ’Kong Henrik’.

Prins Henrik er i dag gået på pension. "Min mand har besluttet at drosle ned. At gå på pension", sagde dronning Margrethe i sin nytårstale. (Foto: KELD NAVNTOFT © Scanpix)

Heilende Messerschmidt i Grøften

Det skulle bare have været en hyggelig frokost i restaurant Grøften i Tivoli, men hyggen tog en uventet drejning, da Morten Messerschmidt fra Dansk Folkeparti efter en diskussion med socialdemokrat Torben Lund heilede under en tysk sang.

Derfor landede han den 27. april 2007 på forsiden af BT under overskriften ”Hylder Hitler i Tivoli: DF-toppolitiker i nazi-skandale på restaurant”.

Messerschmidt anklagede efterfølgende BT for injurier, da det var ment som en joke og ikke en hyldest til nazi-diktatoren. Sagen endte i Københavns Byret, der gav Messerschmidt medhold. BT’s daværende chefredaktør og journalisten blev derfor idømt bøder.

Historien om at DF'er Morten Messerschmidt fra 2007 skulle have hyldet Hitler ved at synge og heile på en restaurant holdt ikke i byretten. (Foto: Emil Hougaard © Scanpix)

Velkommen på forsiden, Thorning

Den 23. juni 2010 blev BT’s læsere mødt af forsidehistorien om, at Helle Thorning-Schmidts mand Stephen Kinnock ”i årevis ikke havde betalt en krone i skat i Danmark” trods hans tilknytning til landet.

Senere skrev avisen, der havde fået fat i fortrolige dokumenter, at Thorning-Schmidt ”uberettiget havde udnyttet” sin ægtefælles danske skattefradrag i en årrække.

Thorning var på det tidspunkt socialdemokraternes formand og statsministerkandidat – og flittig deltager i debatten om, at de mest velhavende skulle betale mere i skat.

Sagen blev senere ekstra omfattende, da tidligere skatteminister Troels Lund Poulsen og statsminister Lars Løkke Rasmussen blev mistænkt for at videregive fortrolige oplysninger i Kinnocks skattesag. De blev dog begge frikendt i 2014.

Det samme gjorde Troels Lund Poulsens spindoktor Peter Arnfeldt, der var mistænkt af politiet for at have lækket Thorning-parrets fortrolige skattepapirer til BT.

BT får i 2010 fat i nogle fortrolige dokumenter om Helle Thorning-Schmidt og hendes mand Steven Kinnocks skatteforhold. (Foto: Henning Bagger © Scanpix)
Facebook
Twitter