3D-teknologi på skoleskemaet

Københavns kommune indfører ny 3D-teknologi på tiende klassetrin til unge med opfinder-gen og ild i bagdelen.

Elever fra Kirsebærhaven Skole i Valby skal eflter sommerferien arbejde med 3D-teknologi. Der er tale om en fortsættelse af CopenhagenFabLab i Valby Kulturhus, hvor billedet er fra. (© DR)

Eleverne på Kirsebærhavens Skole i Valby får efter sommerferien 3D-teknologi på skoleskemaet. Her vil de unge på tiende klassetrin kunne arbejde kreativt med ideer til udformning af nye produkter. Det sker i 3D og farver i moderne, såkaldt fablab-teknologi, der gør det muligt at virkeliggøre opfindelser her og nu.

Læringsprojektet søsættes i forlængelse af Kultur Valbys Copenhagen Fablab-eksperiment i bydelens kulturhus, og det støttes med en millionbevilling af Kulturstyrelsen. Eleverne på Kirsebærskolen skal gennem projektet skabe en slags fremtidsbibliotek af de ting, de opfinder.

Vækstmotor i Valby

Skoleprojektet går under navnet FabSchool:- Her får unge mellem 15 og 17 et læringsforløb om innovation, kreativ ideudvikling og praktisk anvendelse af 3D-teknologi. Men de lærer også, hvordan man færdiggør ideer og deler dem, så andre kan få glæde af den, fortæller Signe Jarvad, der er chef for Kultur Valby.

Bag projektet ligger også tanker om, at motivere unge, der måske er trætte af bøger, men med masser af ideer og ild i rumpen til at komme i gang. For Københavns kommune er projektet et led i forsøget at gøre kreativitet og innovativ til en vækstmotor i hovedstaden.

Man gør sig tilsvarende tanker ude i landet, blandt andet i Region Midtjylland, der fornylig afsatte et antal millioner til kreative vækstprojekter. Det ligner næsten en kappestrid på kreativitet og gode ideer mellem København og Århus, der er den største by i region Midtjylland.

Facebook
Twitter