Bileksperter: Her er de store udfordringer for Jeremy Clarksons nye bilprogram

Et samarbejde mellem historiens mest populære bilprogram og online-giganten Amazon. Det lyder som en sikker succes, men bliver det ikke nødvendigvis, vurderer danske bileksperter.

Richard Hammond, Jeremy Clarkson og James May har fået et budget på 1,7 milliarder kroner af Amazon til at lave et bilprogram for streamingtjenesten Amazon Instant Video. (Foto: Getty)

De tre tidligere værter fra bilprogrammet 'Top Gear' indgik for nylig en aftale med online-giganten Amazon om et helt nyt bilprogram til streamingtjenesten Amazon Instant Video.

Der er store forventninger til det nye bilprogram, som har fået et budget på 1,7 milliarder kroner. Men danske bileksperter ser flere store udfordringer for Jeremy Clarkson, James May og Richard Hammonds nye program.

1) BBC's nye 'Top Gear' bliver hård konkurrent

'Top Gear' blev et så stort og succesfuldt program, at det til sidst ikke havde nogen reelle konkurrenter. Alene i Storbritannien havde den seneste sæson i gennemsnit 6,5 millioner seere per afsnit. Dertil kan så lægges seerne fra de mange, mange andre lande, der også sender programmet.

Men da 'Top Gear' fortsætter på BBC med nye værter, kommer de gamle værter nu til at få helt reel konkurrence.

Det mener Flemming Haslund, der i dag er chefredaktør på Bilzonen og gennem 20 år har beskæftiget sig professionelt med biler og motorjournalistik.

- Selvom BBC har mistet sine tre værter, skal 'Top Gear' slet ikke afskrives. De ekstremt flotte billeder, de geniale idéer til aktiviteter og hele produktionen var i høj grad også med til at gøre programmet populært. 'Top Gear' er meget mere end værterne.

Chefredaktør Mikkel Thomsager fra Bil Magasinet er enig.

- Jeg tror faktisk, at BBC's Top Gear har bedre chancer for succes end Clarksons nye Amazon-satsning. BBC har så meget intellektuel erfaring med tv-produktion, at selv en gigant som Amazon vil have svært ved at leve op til det. Nogle ting kan man bare ikke købe sig til, siger han.

2) Forventningspres er enormt

Forventningerne til det nye Amazon-bilprogram er med de tre populære værter i spidsen blevet sky-høje. Og selvom opmærksomhed er godt, kan forventningerne også blive så høje, at de aldrig vil kunne indfries, påpeger Flemming Haslund.

- Det er helt sikkert også noget, som bekymrer Clarkson - selvom han udadtil virker kæk. Forventningspresset er så højt, at det helt klart er det sidste, han tænker på, lige inden han falder i søvn om aftenen, siger han.

3) Clarksons dårlige ry kan skræmme folk

Clarksons farverige personlighed, vane for at komme med vilde vredesudbrud og evne til at fornærme alle, han kommer i nærheden af, kan også give bagslag for det nye program. Al omtale er nemlig ikke nødvendigvis god omtale, mener Flemming Haslund.

- Det her kommer ikke til at gå så godt, som Clarkson drømmer om. Han vil aldrig miste den hårde fanskare af bilnørder, men almindelige mennesker har fået for meget, tror jeg, siger Flemming Haslund og henviser til episoden, hvor Clarkson slog en producer i hovedet.

- Jeg tror, at han er gået over stregen én gang for meget.

4) BBC beholder The Stig

Det fjerde medlem af det gamle 'Top Gear'-hold var den anonyme racerkører The Stig. Men ham har BBC rettighederne til, og derfor vil han sandsynligvis ikke blive et fast element i det nye bilprogram på Amazon.

Og den slags kan også gøre livet svært for det nye bilprogram, siger Mikkel Thomsager fra Bil Magasinet.

​- The Stig var ekstremt populær, så ham giver BBC sandsynligvis ikke fra sig. Og sådan er det nok med mange af de koncepter og faste elementer fra det gamle show. BBC beholder dem, så Clarkson, May og Hammond skal starte helt fra bunden med et nyt koncept.

5) Streamingtjenesten er begrænset

Der er lige nu kun adgang til Amazon Instant Video fra USA, England og en håndfuld andre lande, og det kan gøre det sværere for programmet at blive en kæmpesucces, som 'Top Gear' er, siger Mikkel Thomsager fra Bil Magasinet.

- Da 'Top Gear' blev lanceret i tidernes morgen, var det som en del af den internationale tv-kanal BBC World, hvilket øjeblikkeligt promoverede programmet i hele verden. Så det var en klar fordel, som det nye program måske ikke vil kunne udnytte i samme grad.

Det er endnu uvist, om streamingtjenesten vil give flere lande adgang og dermed tage kampen op med HBO og Netflix, som lige nu dominerer det europæiske marked.

Det nye bilprogram hos Amazon ventes at have premiere i 2016.