Danske Cover lukker som månedsmagasin

Modebladet Cover udkommer snart kun to gange om året. Forlægger Malene Malling er træt af at bruge energi på en ”medieform, der er ved at miste sin relevans”.

Malene Malling har skabt magasinet Cover, men relancerer nu modebladet. Der er ikke penge nok i et klassisk månedsmagasin, forklarer hun. (Foto: Christian Liliendahl © Scanpix)

Vi er vant til at de fleste modemagasiner udkommer hver måned på lækkert papir, der får tøjet til at se ekstra flot ud.

Men fra næste år bliver der meget længere mellem udgivelsesdatoerne hos det danske modemagasin Cover.

Fremover skal det nemlig kun udkomme hvert halve år, oplyser ejer Malene Malling fra Malling Publications.

- Cover har været en platform for det spirende i dansk mode - såvel som i kulturlivet generelt, og det er jeg utrolig stolt af. Men mediebilledet har ændret sig, og vi bruger for meget tid og energi på en medieform, der er ved at miste sin relevans, skriver hun på cover.dk.

Malling Publications har da også oparbejdet et underskud på godt 10 millioner fra 2011 til 2015, skriver Børsen. Derudover har Cover oplevet læsertab på printmagasinet – ganske ligesom en hel del andre glitrede udgivelser.

Cover er gået fra 81.000 læsere i tredje og fjerde kvartal sidste år til 68.000 læsere i sidste kvartal 2016 og første kvartal i år, oplyser TNS Gallup.

Sådan ser den seneste udgave af Cover ud. Næste år udkommer modemagasinet til kvinder dog kun hvert halve år. (© Cover)

"Magasiner kan noget med æstetik"

Hos Aller, der udgiver månedsmagasiner som Elle og IN, er magasindirektør Charlotte Riparbelli ikke enig i, at det trykte magasin er ved at miste sin relevans.

- Det er et produkt, der appellerer til vores æstetiske sans, og det fungerer godt som offline-produkt i en tid, hvor det konstante digitale liv stresser os. Så jeg tror ikke, magasinformatet nogensinde ender i skraldespanden, siger hun til dr.dk.

Det hele handler i dag om at nå ud til læserne på andre måder:

- Ja, vi mister som alle andre læsere på print. Men mange af dem bliver til fans på brandets digitale platforme, så samlet set har vi stadig en meget stor kontaktflade. Måske køber du ikke Elle eller IN på print, men så bruger du deres digitale tilbud.

Charlotte Riparbelli peger på, at Aller allerede går væk fra månedsmagasiner, som Malene Malling vil med Cover:

- Vores magasin Elle Decoration har altid kun udkommet 6 gange om året, og så har vi jo relanceret magasinet Q, der er gået fra 12 til 6 udgivelser. Det samme gælder for vores kommende magasin til mænd, Dossier, der ikke bliver et månedsmagasin.

Facebook
Twitter