Derfor er public service-udvalgets rapport vigtig for dig

I to år har et udvalg undersøgt, hvilket DR, TV 2 og Radio24syv, danskerne skal have for deres licenspenge i fremtiden. I dag kommer konklusionen.

Der er længe været debat om, hvorvidt DR er blevet for stort. Den diskussion vil for alvor tage fart, når rapporten udkommer i dag, vurderer Mette Hybel, der er kulturkorrespondent i DR. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen © dr)

Der er god grund til at rette opmærksomheden mod Kulturministeriet i dag klokken 11.

Her fremlægger det såkaldte Public service-udvalg en rapport for scenarier for fremtidens DR og TV2-regioner, og deres konklusioner kan få stor betydning for, hvad danskerne kan se i fjernsynet, høre i radioen og læse på nettet.

Her svarer kulturkorrespondent i DR, Mette Hybel, på, hvorfor udvalgets konklusioner er vigtige for dig.

Hvorfor skal vi interessere os for, hvad Public service-udvalget har fundet frem til?

- Det kan få stor betydning for, hvad det er for et DR, TV2 og Radio24syv, vi alle sammen kommer til at få for licensen i fremtiden. Public service-udvalget har i snart to år arbejdet med at identificere de udfordringer danske public service-medier står overfor, og den rapport udvalget fremlægger i dag kommer til at danne grundlag for den diskussion, politikerne nu skal have om, hvilke krav der skal stilles til for eksempel DR i fremtiden.

Hvad er det, Public service-udvalget skal finde ud af?

- Danskerne bruger mere og mere tid på nye medier som for eksempel Youtube, Facebook og Netflix, og det skaber behov for at så på, hvad danske public service-medier rolle skal være i fremtiden.

- Udvalget er blevet bedt om at undersøge, hvordan de danske public service-medier kan samarbejde mere med de private medier i Danmark. For ikke nok med at internationale medier som Facebook og Google lægger mere og mere beslag på danskernes tid, de lægger også beslag på en stor del af den reklameomsætning, som private medier ellers ville have fået og kunne have skabt mere og bedre dansk indhold for.

Hvilke ændringer kan udvalgets konklusioner få for os som medieforbrugere?

- Udvalgets opgave er ikke at tage stilling til, om DR skal sende X Factor eller ej. Men man kan sagtens forestille sig, at udvalget vil skitsere forskellige scenarier, hvor et af dem kunne være, at DR skal fokusere mere på nogle typer af indhold end andet, for eksempel mere på kultur end på underholdning. Det vil så være op til det enkelte medie at afgøre, hvordan det skal udmøntes i konkrete programmer.

Private medier og enkelte partier mener, at DR fylder for meget og gør det svært for andre at tjene penge på journalistisk. Peger det, vi ved, om udvalgets arbejde i retning af et mindre DR og i så fald hvordan?

- Det vil være helt op til politikerne at afgøre. Der er politikere, der mener, at DR er blevet for stor, og der er andre, der mener, at DR har en passende størrelse. Den debat har været i gang længe, men efter i dag vil det for alvor tage fart. Der er tradition for at indgå brede medieforlig i Danmark, men der er også eksempler på det modsatte.

- Der er samtidig en tendens til, at diskussionen kommer til at handle meget om DR. Det er naturligt DR's størrelse taget i betragtning, men det er værd at huske på, at Public service-udvalgets arbejde ikke kun handler om DR. Det handler også om TV 2 og Radio24syv.

Public service-udvalgets medlemmer

  • Connie Hedegaard (formand)

  • Henrik Søndergaard - Ph.d. og lektor i medievidenskab

  • Christian Nissen - Cand.phil. i samfundsfag og cand.scient.pol, tidligere generaldirektør for DR.

  • Mette Davidsen-Nielsen - journalist, administrerende direktør for Dagbladet Information.

  • Carsten Andreasen - cand.scient.soc., Nordic Research Manager hos Google.

  • Christiane Vejlø - direktør for medie- og konsulentvirksomheden Elektronista.

  • Rune Bech - journalist og iværksætter, medstifter af Netdoktor.dk

  • Lasse Jensen - journalist

  • Ole Mølgaard - selvstændig medierådgiver og bestyrelsesmedlem, Sveriges Radio.

  • Keld Reinicke - Selvstændig rådgiver inden for udvikling af tv-programmer og digitalt indhold.

/DR Kultur/

Facebook
Twitter