DR i Perugia: Facebook vil ’kvæle’ falske nyheder

Med et nyt projekt sætter Facebook fra fredag falske nyheder øverst på dagsordenen.

Ifølge Facebook fylder falske nyheder kun en procent af det sociale medies nyhedsstrøm, men virksomheden sætter hårdt ind på området.

Den lille smukke italienske by Perugia er kendt for sin chokolade, kultur og jazzfestival. Og en gang om året kendt for et mylder af mediefolk fra hele verden til journalistfestival.

I år er der mindst syv punkter i programmet, der handler om falske nyheder. Og blandt deltagerne er en række ledende folk fra Facebook. Blandt andre Nick Wrenn, der leder Facebooks samarbejde med de traditionelle medier.

Og falske nyheder står højt på dagsordenen for tiden.

- Det er et emne, vi tager meget alvorligt. Vi vil have, at folk har en god oplevelse, ikke bare på Facebook, men på internettet, siger han.

Facebook blev under den amerikanske valgkamp i 2016 kritiseret for ikke at sætte nok ind over for falske nyheder.

- Vi har helt klart et ansvar. Vi vil gerne sikre os at folk på Facebook ser historier og informationer de kan stole på. Det er et enormt ansvar vi har, siger Nick Wrenn.

Fokus på falske nyheder

Fredag sætter Facebook særligt fokus på falske nyheder i 14 lande - heriblandt USA, Frankrig, Italien og Storbritannien. For eksempel med en række råd om, hvordan man opdager falske nyheder. Men der er usikkerhed om, hvor stort problemet egentlig er.

Ifølge Facebook fylder falske nyheder én procent af nyhedsstrømmen på det sociale medie.

- Det betyder ikke, at det ikke er et vigtigt emne, vi har et ansvar for at nedsætte det til så tæt på nul som muligt, siger Adam Mosseri, der er vicepræsident for Facebooks nyhedsfeed.

Men Facebook har været tilbageholdende med at dele data, også om omfanget af falske nyheder.

- Svaret er, at vi ikke har et specifikt tal at dele, men det er lavt, og det bliver lavere. Men det betyder ikke at vi ikke har et arbejde at gøre, siger Adam Mosseri.

Facebook vil nedgradere, men ikke fjerne falske nyheder

Facebook har i noget tid samarbejdet med organisationer om at faktatjekke, og det arbejde bliver nu udvidet.

Hvis en historie pludselig bliver delt mere end Facebook forventer for sidens størrelse, eller der er meldinger om, at det er en falsk nyhed, ryger den automatisk ind i en særlig kø.

Facebook arbejder så sammen med en række journalister, medier og organisationer, der kigger historien efter. Hvis to forskellige udpeger nyheden som falsk, får det konsekvenser.

- Vi nedgraderer den, så den ikke får en ret stor rækkevidde, og vi sætter også advarsler på, siger Nick Wrenn, fra Facebook.

Men hvorfor fjerner i ikke de falske historier helt?

- Vi mener ikke, at det er Facebooks arbejde at dræbe historier. Vi er ikke redaktører eller dommere over sandheden, siger Nick Wrenn.

Facebook vil ”kvæle” falsk forretningsmodel

Der kan være politiske motiver bag falske nyheder, men ofte handler det om at tjene reklamepenge på at folk klikker.

Under den amerikanske valgkamp i 2016 var der eksempler på en gruppe unge i Makedonien, der fik en forretning ud af at sprede falske nyheder om det amerikanske valg.

- Hvis vi først og fremmest kan kvæle den økonomiske model og forhindre dem i at tjene penge på det, så er det et skridt i den rigtige retning, siger Nick Wrenn.

Kommer ikke til Danmark lige nu

Indtil videre går Facebook sammen med professionelle faktatjekkere i USA, Holland og så i Frankrig, hvor der skal være præsidentvalg.

- Vi fokuserer primært på lande, hvor der har været eller skal være omdiskuterede valg, hvor falske nyheder er noget, som folk taler om, siger Nick Wrenn.

Men bag scenen bliver der arbejdet på næste skridt. Så der er ikke meget, der tyder på, at sidste skridt er taget, når det gælder falske nyheder.

Facebook
Twitter