DRs fattigdomskampagne vinder amerikansk mediepris

DR-initiativet ’Hvorfor fattigdom?’ får på mandag tildelt en Peabody Award i New York.

Det er journalistiske ikoner som Walter Cronkite, Larry King og Jon Stewart, som DR går i hælene, når der anden pinsedag afholdes The Peabody Awards i New York, USA.

Her får DR overrakt en Peabody Award får kampagnen 'Why Poverty?' - 'Hvorfor fattigdom?' på dansk - der er et samarbejde mellem DR, engelske BBC og organisationen Steps International.

Kampagnen satte i løbet af 2012 fokus på global fattigdom gennem otte nye dokumentarfilm, der blev sendt på 70 tv-stationer i mere end 180 lande. Filmene talte blandt andet danske Christoffer Guldbrandsens 'Tyveriet af Afrika'.

Verdens ældste mediepris
The Peabody Awards kalder sig verdens ældste pris til elektroniske medier og er siden 1941 blevet uddelt til først radiofolk og siden også web- og tv-medier.

Den gives til fremragende præstationer indenfor de forskellige mediefelter, og prismodtagerne udvælges blandt mere end 1.000 indstillede kandidater.

'Hvorfor fattigdom?'-kampagnen blev fulgt og diskuteret af over en halv milliard seere på verdensplan, der tilsammen lavede over 33 millioner tweets om emnet.

Fordoblede interessen for fattigdom

Herhjemme blev dokumentarfilmene set af over 1,7 millioner danskere, da de rullede over skærmen november og december sidste år.

Foruden filmene satte DR massivt fokus på global fattigdom i både radio, tv og web. Således blev der i ugen blandt andet bragt indslag om emnet i 'Aftenshowet' og 'Debatten Special', samt hos DR Vejret og på P1 og P3.

En analyse fra Megafon viste, at 76 procent af danskerne havde større kendskab til debatten om fattigdom efter kampagnen, og at 57 procent havde fået større interesse for emnet.

Tilfreds redaktør

DR's dokumentarredaktør Mette Hoffmann Meyer, der var en af initiativtagerne bag kampagnen, er meget tilfreds med både effekten og udnævnelsen.

- Dokumentarfilm kan, når de er bedst, være med til at skabe dialog og debat både globalt og lokalt og ikke mindst få betydning for den enkelte. Det, synes jeg, lykkedes med 'Hvorfor fattigdom?', og det glæder mig meget, at folkene bag Peabody Awards også synes det. Det er et meget fint selskab at komme i, siger hun i en pressemeddelelse.

Du kan gense filmene fra 'Hvorfor fattigdom?'-kampagnen her.

Nyhedsbrev TAG DR.DK KULTUR MED DIG

Få seneste anmeldelser og indblik i musik, film, bøger og kunst - hver torsdag.

Vis alle nyhedsbreve