Ekspert begejstret for nyt dansk papirmagasin i Afrika

Den danske designer Jens Martin Skibsted står bag det nye magasin ’Ogojiii’. Modeekspert er begejstret.

Det første nummer af magasinet Ogojiii blev lanceret onsdag. Manden bag er den danske designer Jens Martin Skibsted. (© (c) DR)

I onsdags udkom første udgave af magasinet Ogojiii, der handler om afrikansk design og globale anliggender, såsom klima, videnskab og politik. Idéen og initiativet til magasinet kommer fra den danske designer Jens Martin Skibsted, men artiklerne handler om Afrika.

For eksempel handler magasinet om udviklingen af droneteknologi, der finder sted i Kenya eller om fødevarepotentialet i spiselige insekter. Bladet er målrettet modafrikanere, og skal langt hen ad vejen også laves af afrikanere, da redaktionen får hjemsted i Sydafrika.

Det fortæller Jens Martin Skibsted til DR Kultur.

- Ideen opstod af mange små bider. Jeg læste, at internationale afrikanske nyheder primært er skrevet af ikke-afrikanere, så jeg ville lave noget til afrikanere lavet af afrikanere. Jeg fokuserede på design, fordi det ved jeg noget om, og det er der afrikansk vækst skal komme fra, fortæller Jens Martin Skibsted.

En kreativ industri der er i vækst

Jens Martin Skibsteds motivation for at lave et nyt magasin, der har Afrika som omdrejningspunkt, skyldes, at kontinentet efter hans mening har et kæmpe potentiale. Han kan slet ikke genkende klichéen om det tilbagestående Afrika.

- Afrika er det vigtigste kontinent hvad angår fremtidig vækst. Jeg er træt af klynkende analyser af globale affærer. Kontinentet er i rivende udvikling og blevet en eksportør af innovation og mode, mener han.

Thilde Langevang, der er lektor i interkulturel kommunikation og ledelse på CBS, tør ikke vurdere, hvorvidt det er et godt tidspunkt at lancere et afrikansk designmagasin for afrikanere på. Hun slår dog fast, at Afrikas kreative industrier har en lovende fremtid:

- Interessen for de såkaldte ’kreative industrier’ har indtil for nyligt været koncentreret i Nordamerika og Europa, hvorimod resten af verden, herunder Afrika, stort set har været udelukket fra politiske drøftelser og iværksætteres horisonter. Det er ved at ændre sig, og der er en voksende erkendelse af, at nogle af de mest interessante udviklinger og de største muligheder i de kreative industrier faktisk findes uden for den vestlige verden – herunder i Afrika, fortæller hun, og henviser også til den nigerianske filmindustri ’Nollywood’, der har vokset sig til verdens tredje største, kun overgået af ’Bollywood’ og ’Hollywood’ i henholdsvis Indien og USA.

Chris Pedersen: Bladet fanger ånden i Afrika

Chris Pedersen, der laver modeprogrammer for DR K og tidligere var chefredaktør for Coverman, har kigget det første nummer af ’Ogojiii’ igennem, og han er begejstret for det nye magasin:

- Det er et magasin, som lever op til mit indtryk af Afrika. Des mere man læser om Afrika, des bedre opfatter man, hvor meget der sker. Der er så meget vækst og så mange penge, og der er en kugle af kreative folk, som sætter ting i gang. Og dét fanger bladet. Det er en hel afrikansk udgave af det amerikanske magasin Monocle. Alle historier er nogen du gerne vil læse, for de ser helt åbenlys gode ud, siger Chris Pedersen og fortsætter:

- Alle i Afrika taler om at lave den nye fortælling om Afrika. Man vil finde noget smukt og noget at være stolt af, og det her magasin er et forsøg på at gøre præcis det. Det fortæller via billeder og etik andre historier, end dem vi kender herhjemme.

Middelklassen vil have afrikansk kultur

Ifølge Thilde Langevang udspringer Afrikas kreative industris opblomstring af den høje økonomisk vækstrate, som mange afrikanske lande har oplevet de seneste år. Vækstraten har ført til en voksende middelklasse, og det er fra den samme middelklasse, at både de kreative iværksættere og de selv sammes målgruppe kommer fra. Ifølge Thilde Langevang er der tale om en middelklasse med en ny økonomisk og kulturel selvbevidsthed.

- Blandt dele af middelklassen har der de seneste år været stigende kritik af, hvad de anser som en uheldig vesternisering af kultur. De dyrker i stigende grad afrikansk mode, design, litteratur og musik lavet af afrikanere, fortæller hun

Chris Pedersen ser en klar tendens blandt unge afrikanske designere, der i høj grad forsøger at skabe nye produkter med udgangspunkt i de gamle traditioner. Han er ikke i tvivl om, hvad der er inspirerende ved afrikansk design fra et dansk synspunkt:

- Her i Skandinavien er vi helt farveløse og ligner hinanden på gaden. I Afrika arbejder designere på en måde, der er helt indgroede i deres forståelse, hvor de jonglerer med helt vilde farver, mønster og udtryk. I forhold til mode arbejder de alle med print- og tekstiltraditioner. Der er en diskurs blandt unge, hvor en stor del af det nye afrikanske projekt er at skabe en genfortælling og få skabt en positiv historie, hvor folk kan spejle sig i stedet for kun at kigge mod vesten.

Befolkningsstrukturen er i forandring

En anden vigtig faktor, når man taler om Afrikas voksende kreative industri, er ifølge Thilde Langevang kontinentets unge befolkningsstruktur. For Afrika er det yngste kontinent i verden, og har en stadig voksende ungdomsgruppe:

- Unge udgør en stor mulighed for de kreative industrier, da unge er kendt for at være primære producenter og forbrugere af kreative produkter og services. Derudover står Afrika også overfor en kæmpe udfordring når det kommer til ungdomsarbejdsløshed. At skabe sine egne job gennem iværksætteri er en af de eneste muligheder unge afrikanere har for at blive beskæftiget, og en del unge prøver lykken indenfor musik, mode og design, hvor det er forholdsvist nemt at komme på markedet, og der ikke kræves så meget start-kapital, fortæller hun.

I et Indlæg i Huffington Post skriver Jens Martin Skibsted, at Afrika i år 2014 have en milliard mennesker i den erhvervsaktive alder, og derved have planetens største arbejdsstyrke, og at kontinentet samtidig vil blive hjemsted for hver femte af verdens unge.

Udkommer hver 42. dag

Navnet Ogojiii kommer sig af, at bladet efter planen skal udkomme to gange i kvartalet eller ca. hver 42. dag. Ogoji betyder 40 på yorubansk, et nigeriansk sprog, mens de sidste to i’er, er den romerske måde at skrive to på.

Facebook
Twitter