Ekspert: Godt Berlingske slap af med Mecom

Berlingskes nu tidligere ejere Mecom har været tynget af gældsproblemer og en kortsigtet foretningstrategi. Derfor er det glædeligt, at den danske mediekoncern nu er solgt videre, siger ekspert.

Berlingskes administrerende direktør og chefredaktør, Lisbeth Knudsen, har god grund til at smile over at være sluppet af med britiske Mecom, mener lektor ved journalistik på RUC, Rasmus Kleis Nielsen.

Siden Berlingske blev solgt til britiske Mecom tilbage i 2006, har den danske mediekoncern været ejet af en virksomhed, som har været alt andet end velrenommeret.

Mecoms milliardgæld har nemlig tvunget ejerne til at gå efter kortsigtede forretningsstrategier for at tilfredsstille firmaets aktionærer, og for Berlingskes vedkommende har det betydet adskillige fyringsrunder, fordi man aldrig formåede at nå den overskudsgrad på 15 procent, som Mecom forlangte.

Massiv gæld skabte problemer

Derfor er nyheden om Mecoms salg af Berlingske til belgiske De Persgroep særdeles gode nyheder for den danske medievirksomhed.

Det fortæller lektor ved journalistik på RUC, Rasmus Kleis Nielsen, til DR Kultur.

- Berlingske har skullet præstere et overskud hver eneste kvartal, for at Mecom og dets aktionærer var tilfredse. Det er godt for virksomheden, at de nu slipper for det pres, som Mecoms gældsproblemer var med til at skabe skabe, siger Rasmus Kleis Nielsen.

Hvad vil belgierne?

Hvad Berlingskes nye belgiske ejere helt præcis vil med det danske mediehus er for tidligt at sige noget om, mener Rasmus Kleis Nielsen.

- Men det er klart, at De Persgroep har købt Berlingske, fordi de mener, de kan drive virksomheden bedre, end Mecom gjorde. Jeg tror også, De Persgroep går efter en mere langsigtet investering. Det er i hvert fald det, de er kendt for.

Selvom det danske mediebranche ikke ligefrem er kendt for at være et sikkert sted at investere sine penge, så valgte schweiziske 20 Minuten i november 2012 at købe den danske gratisavis MetroXpress.

Et stærkt brand

Nu har et belgisk selskab så sat sig på en af Danmarks største mediekoncerner, men hvorfor er det, at udenlandske investorer bliver ved med at proppe milliarder i den danske mediebranche?

- Det danske mediemarked er velkonsolideret, og Berlingske er et af de stærkeste brands på markedet. Jeg tror, De Persgroep vil investere for at styrke de her brands, netop fordi de tænker langsigtet. For man kan spare sig til overskud, men ikke til langsigtet succes, siger Rasmus Kleis Nielsen.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk