Eksperter dumper flere partiers plakater om folkeafstemning

Partierne, der kæmper for et ja den 3. december, har ikke tilstrækkelig troværdighed til at overbevise vælgerne i deres kampagner, mener kommunikationseksperter.

Nej-partierne har en fordel, fordi ja-partierne ved mange EU-afstemninger har brugt for voldsomme skræmmekampagner for at undgå et nej, mener ekspert. (Foto: Kim Haugaard © Scanpix)

Ja-partierne har svært ved at overbevise vælgerne om, at de skal sætte kryds ved ja, når de skal i stemmeurnerne den 3. december.

Det mener to kommunikationseksperter, der har kigget partiernes kampagneplakater igennem, som netop nu hænger i landets lygtepæle.

- Ja-siden dumper. Der er fyldt med forsimplinger og overdrivelser, men jeg tror, vælgerne vil tage afstand fra dem, siger Jon Kiellberg, der rådgiver om politisk kommunikation, og som tidligere har været taleskriver for Venstres Inger Støjberg.

Tyndslidt EU-troværdighed

Samme vurdering har Frederik Preisler, partner og kreativ direktør i kommunikationsbureauet Mensch.

Han mener, det kræver en enorm troværdighed, når nogle partier forsøger at overbevise befolkningen om at stemme ja ved f.eks. at bruge bekæmpelse af børneporno og pædofilisager som argument.

- Problemet er, at politikerne ikke har den troværdighed i forhold til EU-afstemninger. Alle, der tidligere har stemt, ved, at ja-partierne har kørt skræmmekampagner om, hvor forfærdeligt det vil gå, hvis vi stemmer nej. Men skræmmekampagnerne har efterfølgende vist sig ikke at holde stik, siger han og peger på valget om indførelsen af euroen.

Læs her de to eksperters dom over partiernes plakater, der siden lørdag morgen har hængt i lygtepælene.

Socialdemokraterne

(© socialdemokraterne)

Frederik Preisler:

- Den plakat er et fejlskud, fordi den gør så mange ting galt. Den går simpelthen for langt, når den viser et barn som offer. Når vi laver kampagner for nødhjælpsorganisationer, har vi regler, der siger, at vi f.eks. ikke viser sultne børn med fluer ved øjnene, fordi det er for uværdigt, siger Frederik Preisler, der kalder det et typisk hovsa-missil fra partikontoret.

Jon Kiellberg:

- Det er følelsesporno af værste skuffe. Man fristes næsten til at tro, at Lars von Trier har været inde over kampagnen. Den giver en dårlig smag i munden. Den over grænsen, fordi den er for skinger.

- Plakaten overbeviser ikke. Det vil jo ikke være sådan, at de pædofile vil storme mod den danske grænse den 4. december, hvis det bliver et nej. Det er den dårligste plakat af dem alle, fordi den er så forargende, at den kan skræmme vælgerne væk fra stemmeurnerne den 3. december.

(© socialdemokraterne)

Frederik Preisler:

- Ligesom den tidligere plakat fra Socialdemokraterne har denne også en populistisk tilgang: Hvis du stemmer nej, så forhindrer du politiet i at udføre deres arbejde – og det er strafbart i Danmark. Det virker utroværdigt, fordi danskerne godt ved, at det ikke hænger sammen på den måde.

Jon Kiellberg:

- Den er sober, men den overbeviser ikke. Budskabet om, at man skal stemme ja for at hjælpe politiet, er så simpelt, at det ikke virker. Det skal uddybes, hvorfor det forholder sig sådan.

Ja-partiernes fællesplakat

(© Europabevægelsen)

Frederik Preisler:

- Her har man balladen, fordi alle ja-partierne skal stå sammen. Men det skaber splittelse rent grafisk, når man stiller deres logoer sammen. Et logo har det formål at skille sig ud, men her skaber de seks logoer splittelse. Plakaten er flad, svag og virker for neutral med den grå baggrund.

Jon Kiellberg:

- Jeg ser en klar linje til folketingsvalget, hvor samtlige partier ville skabe tryghed på alle tænkelige måder. Men den plakat overbeviser ikke. Dansk Folkeparti har i de seneste år fået patent på tryghed, og mange forbinder ikke et parti som De Radikale med tryghed. Det kommer til at klinge hult.

Folkebevægelsen mod EU

(© Folkebevægelsen mod EU)

Frederik Preisler:

- Folkebevægelsen mod EU har det svært, fordi det er en folkebevægelse mod noget, der har været en realitet i så mange år. Man fristes til at spørge, hvor godt de selv synes, det går.

- Selvom den har fat i noget med det overordnede budskab om, at de ikke vil have mere EU, så flytter den ikke ved dem, der er i tvivl.

Jon Kiellberg:

- Denne plakat ligner noget, man også kunne have lavet for 30 til 40 år siden. Den vil ikke have nogen stor betydning, da den primært henvender sig til dem, der allerede er overbevist om at stemme nej.

Dansk Folkeparti

(© Dansk Folkeparti)

Frederik Preisler:

- Dansk Folkepartis budskab er utrolig simpelt. De siger: Det er ikke et spørgsmål om et retsforbehold, men om vi vil have mere eller mindre EU. Det, tror jeg, er et ganske klogt træk. Både over for kernevælgerne, men også over for resten af befolkningen, hvor der er en vis EU-træthed at spore.

- Jeg tror, partiet stiller sig et ret smart sted, i forhold til hvad der bliver diskussionen op til afstemningen.

Jon Kiellberg:

- Budskabet er ekstremt simpelt. Det minder meget om budskabet fra Folkebevægelsen mod EU. Dansk Folkeparti vælger at takke nej i stedet for blot at skrive nej. Det appellerer bredere, fordi det er mere positivt.

Enhedslisten

Frederik Preisler:

- Enhedslisten forsøger at gøre det til et spørgsmål om demokrati, og hvis de kan følge den til dørs, så virker det godt. Kampagnen er stringent og genkendelig, men det er ikke meget rock and roll over den. Men nej-sidens fordel er klart, at ja-sidens troværdighed er lav.

Jon Kiellberg:

- Enhedslistens plakater har før spillet på frygten, hvor EU nærmest har været den onde mand, der var klar til at spise små børn til morgenmad. Disse plakater har et positivt budskab, og det, tror jeg, virker. Det vil med stor sandsynlighed også appellere til Socialdemokraternes og SF’s vælgere, der er kritiske over for EU.

Venstre

(© venstre)

Frederik Preisler:

- Ligesom Dansk Folkeparti forsøger Venstre at forenkle diskussionen ved at gøre det til et spørgsmål om et styrket politi eller ej. Men hvis man vil forenkle en diskussion, så kræver det en høj grad af troværdighed, og det kan man diskutere, om Venstre har i øjeblikket.

- Med denne plakat forsøger de at sige, at afstemningen blot handler om politiets bevillinger. Og lægger man mærke til Kronborg Slot i baggrunden, så måske endda bare politiets bevillinger i Helsingør. Jeg tror ikke, plakaten lykkedes med at få det budskab igennem.

Jon Kiellberg:

- Plakaten er ren Morten Korch-idyl. Den minder om Wonderful Copenhagens plakat, hvor en politimand følger en andefamilie over gaden. Men den vækker også minder fra nazisternes og kommunisternes propagandaplakater med den unge, blonde pige, der står klar til at redde landet.

- Jeg tror næppe, det virker. Den vækker opsigt, fordi den er anderledes, men den tegner et nationalkonservativt skønmaleri af Danmark, som det var engang. Og selv om Venstre gør brug af datidens Danmark, så hopper Dansk Folkepartis vælgere ikke på den.

Nyhedsbrev TAG DR.DK KULTUR MED DIG

Få seneste anmeldelser og indblik i musik, film, bøger og kunst - hver torsdag.

Vis alle nyhedsbreve