Ekstra Bladet: Billeder på sexannoncer er en forudsætning for god journalistik

Ekstra Bladets sexannoncer er begyndt at indeholde billeder. Sex & Samfund mener, det er med til at gøre kropsidealet unaturligt.

Ekstra Bladets sexannoncører har nu i en måned kunnet få billeder i deres annoncer. (Foto: Marie Ravn Nielsen)

De bagerste sider i Ekstra Bladet er blevet mere kulørte end tidligere. Sexannoncerne, der optræder i siderne før sudoku, dagens horoskoper og tv-programmet har fået billeder, så annoncørerne også kan få deres billeder i avisen.

- Det er et af de tilbud, vi giver til annoncørerne og vores læsere – og vi gør det for at følge med tiden. Det er blevet taget så godt imod, at vi faktisk har hævet prisen på det, siger Poul Madsen, chefredaktør på Ekstra Bladet.

Hos Sex & Samfund er man dog ikke lige så begejstret for de nye billeder. Organisationens generalsekretær mener, at billederne på Ekstra Bladets annoncer er endnu et eksempel på, at det offentlige rum er fyldt med nøgne, unaturlige kroppe.

Mange unge har svært ved at acceptere deres krop

- Det er et problem, hvis man tror, at menneskekroppe skal se ud på den måde, og man begynder at tage afstand fra, hvordan den naturlige krop ser ud. Vi ved, at rigtig mange unge har svært ved at acceptere deres krop, og at de føler sig anderledes, fordi de ikke lever op til de idealer, som der bliver vist i det offentlige rum. Og sådanne billeder er med til at skubbe til den vogn, siger Bjarne B. Christensen til DR Kultur.

Han afviser, at man skal forbyde sådanne billeder, men han siger, at det er vigtigt, at alle får en god og tidssvarende seksualundervisning, så der er en solid modvægt til det redigerede skønhedsideal.

- Den modvægt findes, men det er en meget stor trend at gå op imod, siger Bjarne B. Christensen.

Poul Madsen: Annoncerne giver bedre journalistik

Poul Madsen mener, at Sex & Samfund burde beskæftige sig med nogle andre problemer end billeder. Han vurderer ikke, at de 16 til 18 billeder forrykker samfundsudviklingen væsentligt og siger, at det ikke drejer sig om anstødelige billeder.

- De unge mennesker læser jo alligevel ikke aviser, og der er i forvejen masser af billeder på nettet, siger han.

Poul Madsen vil ikke ud med, hvor meget Ekstra Bladet tjener på sexannoncerne, men han siger, at de er medvirkende til, at bladet kan tjene penge.

- Annoncer er jo forudsætningen for, at vi kan lave god journalistik, siger Poul Madsen.

Facebook
Twitter