Kanal 7 flopper: Mest populære program har under 10.000 seere

Et år efter lanceringen af ungdomskanalerne DR3 og 7'eren har DR3 klart lagt sig i front, når det gælder antallet af seere. Det mest sete program på 7'eren har i gennemsnit 6750 seere, mens DR3 ligger på 105.000.

SBS-kanalen 7'eren, som blandt andet sender Big Brother, har svært ved at tiltrække seere. (© SBS)

SBS' ungdomskanal 7'eren har besvær ved at få fat i seerne. Derimod går det fremragende for DRs ungdomskanal, DR3. Det viser seertallene for de to kanaler, som begge blev lanceret i januar sidste år.Inden for de seneste fire uger har 7'erens mest sete programmer haft mellem 5000 til 11.000 seere, mens DR3 har haft mellem 84.000 og 126.000 seere, viser tal fra TNS Gallup. Dermed har det mest sete program på DR3 i gennemsnit haft 105.250 seere i de fire uger, mens det kun er 6750 for 7'eren.DR3 har ikke gjort det nemmere- Selv om DR3 når ud til dobbelt så mange som 7'eren, så har DR3 ikke gjort det nemmere for os at nå igennem til de unge. Vi har fra starten været meget kritiske over for DR3. Programindholdet ligner i høj grad det, som der er på de kommercielle kanaler. DR3 viser mange indkøbte serie og film, men kun enkelte egenproduktioner, siger Jesper Jürgensen, informationschef i SBS Discovery Media.

Han fortæller, at SBS til trods for de lave seertal ikke har planer om at stoppe kanalen.I løbet af de kommende måneder skal de politiske partier til at forhandle et nyt medieforlig på plads. Men allerede nu har flere politikere kritiseret DR3 for at sende for meget reality, udenlandske serier og film. Det har ført til, at Venstres kulturordfører, Michael Aastrup Jensen, ifølge Politiken har krævet, at DR3 bliver lavet om eller helt lukkes.Generelt god feedbackDet støtter SBS, fortæller Jesper Jürgensen. Han mener, at DR3 kun burde være tilgængeligt på nettet.Men er det ikke 7'eren, der ikke laver godt nok tv, når seertallene er så lave?- Vi er godt tilfredse med 7'eren, og vi får generelt god feedback på kanalen. Men hvis DR får fire milliarder kroner i licens om året, så har DR også en forpligtigelse til at lave noget andet end det, de kommercielle kanaler laver, siger Jesper Jürgensen.

DR3 rammer bredereStig Hjarvard, professor og forsker i medier ved Københavns Universitet, peger på, at DR3 allerede har nået TV2 Zulus niveau.- DR3 har vist sig at være en relativ stor succes, fordi kanalen har vundet seere ved ikke at være en ren ungdomskanal. Den rammer de unge til de midaldrende, og det bidrager til, at kanalen får større gennemslagskraft, siger Stig Hjarvard.Han mener, at 7'erens problem er, at den fokuserer på en mere snæver målgruppe, som flere andre kanaler også forsøger at få fat i ved hjælp af blandt andet reality shows. Samtidig ser den i forvejen snævre målgruppen mindre tv end den ældre del af befolkningen, og meget af målgruppens medieforbrug foregår nu på nettet.

- DR3 henvender sig til et bredere publikum end blot Paradise Hotel-segmentet, og så har DR3 også programmer, som adskiller sig fra de andre kanaler ved at have en skarpere profil, siger han.Afgørende at appellere til ungeStig Hjarvard mener dog, at det kan få konsekvenser, hvis politikerne ender med at fjerne DR3.- Det er jo et politisk spørgsmål. Men hvis man vil fremtidssikre public service-mediet og DRs publikum, så skal man lave nogle programmer og have et kanalmiks, som muliggør, at man når den målgruppe. DR1 og TV2 er ikke attraktive for ungdomspublikummet, så hvis man ønsker, at ungdommen skal være forbruger af public service-medier, så skal man være til stede på en måde, der appellerer til de unge, siger han.DRs generaldirektør, Maria Rørbye Rønn, afviste i går over for DR Kultur, at DR3 ligner de kommercielle kanaler for meget.

Facebook
Twitter