Kronprins Frederik får ros for sit billede af dronningen på ny Instagram-profil

Det danske kongehus er kommet godt fra start både på Facebook og Instagram, mener ekspert. Billed-Bladets hofreporter er også begejstret.

- Dronningen ser nærmest helt stolt ud, siger Billed-Bladets hofreporter Trine Larsen om kongehusets første billede på Instagram. (Foto: Kongehuset © Kongehuset)

Dronningen, kronprinsen og resten af familie i det danske kongehus kan nu følges på både Facebook og Instagram – og de gør det allerede godt på de sociale platforme.

Det mener Benjamin Elberth, der arbejder med at rådgive virksomheder i digitale strategier.

Ifølge ham er det både på tide og et klogt træk, for de sociale medier er en del af den moderne kommunikation.

- Mere end nogensinde før skal kongehuset fortælle, hvorfor de er til. Vi ser en spirende diskussion om apanage for tiden, så det er et rigtig godt tidspunkt for kongehuset at komme på de sociale medier, siger Benjamin Elberth og fortsætter:

- For kongehuset betyder det, at de kan dokumentere, at de laver rigtig mange ting. Det giver Danmark et godt billede både indadtil og udadtil.

Et godt billede er en god begyndelse

Det første billede, som kongehuset har lagt på Instagram, er et billede af dronningen foran et maleri på Amalienborg. Med til historien hører, at det er kronprins Frederik, som er fotografen bag iphonen.

Og det er den helt rigtige Instagram-debut for de kongelige, forklarer Benjamin Elberth:

- Det er fuldstændig på mediets præmisser. Det værste de kunne gøre var at sætte en dyr portrætfotograf på, men her er det kronprinsen selv, der tager billedet.

Også på Facebook har kongehuset grebet det rigtigt an, for her ligger allerede en masse links og opdateringer klar.

- De bruger timelinen flot og tidslinjen med de gamle konger er gode. Når vi får det i den volumen, forstår vi, at kongehuset har stolte traditioner, som rækker langt tilbage i tiden.

En ny æra

Når kongehuset tidligere har kommunikeret med offentligheden har det typisk været gennem pressemeddelelser og udtalelser. Det er en praksis, som de sociale medier gør op med.

- Tilstedeværelsen på de sociale medier er endnu et bevis på, at kongehuset er blevet offensive i deres kommunikation. Det varsler begyndelsen til en ny æra.

Benjamin Elberth forklarer også, at kongehusets nyeste initiativ peger mod fremtiden.

- På et tidspunkt inden for en overskuelig fremtid får vi en ny konge, og han er et moderne menneske, der kan kommunikere der hvor danskerne er.

”Dronningen ser helt stolt ud”

En der er vant til at kommunikere med det danske kongehus er Trine Larsen, der arbejder som hofreporter på Billed-Bladet.

Hun synes også, at det er på tide, at dronningen og familien omfavner de sociale medier.

- De andre kongehuse har jo været til stede på de sociale medier i flere år, så det er en helt naturlig udvikling. Men vi skal nok ikke forvente, at prins Christian lægger noget op på Instagram og deler hemmeligheder. Det er mere tænkt som en form for service.

Hun har ligesom Benjamin Elberth bidt mærke i videoen med dronningen, der i dag åbnede det kongelige bal på Facebook.

- Det er sjovt at se kronprinsen tage et billede af dronningen i videoen, som de har lagt ud i dag. Han er jo den nye generation og viser dermed, at det danske kongehus er helt med, siger hun og tilføjer:

- Man kan jo også se, at dronningen ikke er ukomfortabel over at få taget billedet, nu når det er hendes egen søn. Hun ser nærmest helt stolt ud.

Men forude venter udfordringer

Trine Larsen forklarer, at der allerede findes en del sider for det danske kongehus, men de er naturligvis falske.

- Og der skriver folk tillykke med fødselsdagen og sådan noget, men det ser de jo ikke, siger hun og peger på, at kongehuset kan få en ny kontakt til folket ad den vej.

Der er dog også udfordringer forbundet med at kongehusets nye tilstedeværelse på de sociale medier.

- Nu begynder brugerne allerede at udfordre dem i kommentarfeltet. Om de vil det eller ej, så går de ind i en debat på Facebook, siger Benjamin Elberth.

- Facebook bliver farligst, for der møder de debat. Instagram er et meget blødere medie.

Facebook
Twitter