Lasse Jensen: Reality-stjerner falder i kendisfælden

Ja, reality-stjerner fra tv er stjerner - men de udgør også et proletariat, skriver vært på 'Mennesker og medier', Lasse Jensen, i denne kommentar.

Lasse Jensen er vært på 'Mennesker og medier' på P1. Han kommenterer hver uge udviklingen i den danske og internationale mediebranche.

Lasse Jensen kommenterer forhold om den danske mediebranche i P1-programmet 'Mennesker og medier'. DR Kultur bringer kommentaren her.

Jeg må konstatere, at genbrug jo ikke blot er noget, som klimabevidste og økologiske borgere i stigende grad benytter sig af. Også nogle medier har fundet ud af, at genbrug grænsende til misbrug er absolut givende.

De såkaldte reality-shows på de rent kommercielle, private kanaler er for nogle målgrupper medrivende og effektivt tv. I 'Paradise Hotel', 'For lækker til Love', 'Singleliv', Kongerne af Marienlyst, Svendborg og Rømø, 'Big Brother', 'Familien på Bryggen' og andre serier bliver nogle af deltagerne såkaldte reality-stjerner.

Kendt for at være kendt fra tv

De påkalder sig formiddagsavisernes interesse. De bliver kendisser. Ikke nødvendigvis fordi de som andre kendisser er dygtige musikere, modeskabere, modeller, skuespillere eller tv-værter. De er blevet stjerner, fordi de er gode til at være reality-stjerner. De er blevet kendte, fordi de er kendte.

Et eksempel er Amalie Szigethi, der fra 'Paradise Hotel' vandrede videre til at blive reality-superstjerne i en serie om sit eget liv. Hun var så stor, at da hun var gæst i Mennesker og medier, live-bloggede Ekstra Bladet under programmet og vi har aldrig haft så mange klik på programmets hjemmeside.

Nu skal hun være stjerne i et helt andet program. Nemlig i TV3's 'Luksusfælden', der indtil for nyligt faktisk var et spændende, relevant og oplysende program om mennesker, der er kommet i bundløs gæld og får hjælp af programmets to ekspert-værter. Og ikke nok med, at det er Amalie, der skal hjælpes ud af sin bundløse gæld i et program - fordi det er hende, skal der hele to programmer til.

Man laver da selv sine stjerner

Det er et gammelt trick, der skal sikre, at vi efter første program sidder med så meget spænding i kroppen, at vi bare må se det næste. Og da 'Luksusfælden' lavede en dobbelt-whopper med tennis-og tv-kendissen Frederik Fetterlein, tænkte jeg, at nu er et af mine yndlingsprogrammer på vej ud af den alt for kommercielle tangent.

På den anden side, han var dog i starten kendt, fordi han var dygtig til at spille tennis, ikke bare fordi han var dygtig til at være kendt.

At smide kendisser ind i et program for at øge interessen - eller hvis man løber tør for almindelige medvirkende - er et andet gammelt trick. Amalie, der blev brugt i 'Paradise Hotel' og genbrugt i 'Amalies verden' bliver nu genbrugt igen i 'Luksusfælden'. Reality-tv har jo så også den fordel, at man ikke skal ud i byen og hente stjerner hele tiden. Man laver dem selv.

Bagsiden af reality-medaljen

Men med Amalie i luksusfælden afsløres så en anden virkelighed, som en fin serie på DR3 - 'Selvoptaget' - faktisk kom tæt ind på for nyligt. Nemlig at reality-stjerner nok er stjerner, men udgør et virkeligt proletariat.

De får stort set ingen penge for at medvirke, de må forsøge at udnytte deres stjernestatus ved at tage tilfældige jobs som udstillingsgenstande eller kendis-bartendere. Så ikke nok med at de nu udnyttes til genbrug, man får også fornemmelsen af, at de misbruges, når de bliver skabt.

Det tankevækkende er, at de tilsyneladende gør det nærmest begejstret og af egen fri vilje. Eller også er de bare faldet i en fælde. Både en luksusfælde og en kendis-fælde. Der er ulemper såvel som baglemper ved det, som Amalie sagde det så præcist, da hun var gæst i 'Mennesker og medier' i oktober 2010.