Netflix vinder første slag i streaming-kampen

Den amerikanske streaming-tjeneste er indtil videre danskernes foretrukne, men tjenesten skal forbedre indholdet for at beholde positionen, mener ekspert.

16 procent af danskerne streamer film og serier på Netflix mod kun 11 procent på YouBio, viser en Gallup-undersøgelse.

I første slag i krigen om danskernes gunst på streamningtjenester har amerikanske Netflix vundet slaget over danske YouBio og Viaplay.

Det skriver Berlingske i dagens avis.

På seks måneder er 16 procent af danskerne begyndt at streame film og serier på Netflix, mens kun 11 procent bruger YouBio.

Det viser en Gallup-undersøgelse af danskernes forbrug af streamingtjenester lavet for Berlingske.

Erfaring vinder

Netflix har fem års erfaring på det amerikanske marked, og det er en del af grunden til forspringet.

Det siger ekspert i streaming-tv Claus Bülow Christensen til Berlingske.

- Netflix har produktudviklet i årevis, og derfor er det en meget letanvendelig appetitlig produktpakke, de kan levere. Omvendt har de lokale aktører kun haft meget lidt tid til at forberede sig. Derfor er det egentlig ikke så overraskende, at Netflix har vundet det første slag, siger Claus Bülow Christensen.

Netflix skuffer på indhold

Netflix har lokket danskere med en måneds gratis streamingtjeneste, men selve indholdet skuffer mange.

Det bliver da også et punkt, som Netflix skal forbedre, hvis næste del af krigen skal vindes, understreger Claus Bülow Christensen:

- Det næste slag kommer til at handle om indholdet, og hvis Netflix ikke opper sig og skaber et mere dynamisk indhold med flere af de populære danske serier, så har YouBio og andre danske udbydere en chance for at komme foran, siger han til Berlingske.

YouBio: Lokalkendskab vinder

I den anden lejr, hos YouSee, er der stadig kampgejst trods Netflix' succes. Ulf Lund, vicedirektør hos YouSee, anerkender at netflix ser ud til at have vundet første omgang streaming-slaget i Danmark, men han giver ikke op:

- Dette var første omgang, men der er mindst tolv runder i en professionel boksekamp. Vi hviler ikke på laurbærrene og er meget bevidste om, at produktet skal videreudvikles, siger Ulf lund til Berlingske. Han forventer, at YouBio har erobret førstepladsen fra Netflix i løbet af det næste års tid. Blandt andet ved at satse på danske film og serier.

- Netflix er den store amerikanske mastodont, der skal passe til markeder over hele verden. Vi er den lokale spiller, der specifikt skal passe til danskerne. Derfor skal YouBio simpelthen være stærkere på dansk indhold.

Facebook
Twitter