Nu skal der for alvor forskes i computerspil

Det Europæiske Forskningsråd giver 15 millioner til dansk projekt. I fremtiden skal vi have flere redskaber til at analysere computerspil og deres indvirkning på mennesker.

Et nyt dansk forskningsprojekt skal blandt andet gøre det nemmere at vurdere den effekt, som computerspil har på børn og unge. (Foto: NIELS AHLMANN OLESEN © Niels Ahlmann Olesen/Scanpix)

Hvordan analyserer man et computerspil?

Det er et spørgsmål, som det snart vil være lettere at besvare.

På IT-Universitetet har lektor Espen Aarseth netop modtaget et forskningslegat på 15 millioner kroner fra Det Europæiske Forskningsråd.

Legatet skal finansiere et femårigt forskningsprojekt med titlen ’Making Sense of Games’. Endemålet er at skabe den første samlede teori om computerspil.

- Bevillingen er en stor anerkendelse både af spil som selvstændigt forskningsfelt og Danmarks rolle i udviklingen af dette, og viser, at ITU’s satsning har været helt rigtig, forklarer Espen Aarseth i en pressemeddelelse fra IT-Universitetet.

For ligesom vi har modeller, der kan bruges til at analysere litteratur og film, skal vi også have det til computerspil.

Det er ikke kun nyttige værktøjer i den teoretiske redskabskasse, men også vigtigt for vores forståelse for, hvordan computerspil påvirker mennesker.

- Vores diskussioner omkring afhængighed og voldspåvirkning har været præget af en manglende forståelse for, hvordan computerspil fungerer.

- Derfor er vores mål også at udarbejde begreber, der kan gøre det nemmere for eksempelvis psykologer at vurdere effekten af spillene på børn og unge, forklarer Espen Aarseth.

’Making Sense of Games’ er ét blandt kun tre danske forskningsprojekter, der i år modtager et forskningslegat fra Det Europæiske Forskningsråd.