Når der generelt er stor overvægt af mænd som gæster i nyheds- og aktualitetsprogrammer, er det ifølge en sejlivet myte i mediebranchen, fordi kvinder ofte siger nej til at stille op. En ny undersøgelse på DR2’s Deadline viser imidlertid, at årsagen i langt højere grad er, at kvinder slet ikke er i spil, når der skal sættes navne på gæstestolene.
Men undersøgelsen dokumenterer også, at når kvinder bliver ringet op, siger de i lige så høj grad som mænd ja til at medvirke.
- Det er tydeligt, at der er sket en udvikling fra sidste vi undersøgte det i 2014, hvor kvinderne i højere grad sagde nej, forklarede Heidi Robdrup, redaktionschef på Deadline i P1’s Mennesker og medier fredag.
Suzanne Moll, konstitueret direktør hos KVINFO – der bl.a. hjælper medier med at finde kvinder som kilder og medvirkende – sagde, at ”kvinder står i kø for at stille op” og at det ”er et redaktionelt ansvar” at få flere kvinder med som kilder, eksperter og debatdeltagere.
Deadline-undersøgelsen omfatter 68 udsendelser i en fire måneders periode, og den viser, at kun hver fjerde gæst i tv-studiet er en kvinde.
Ifølge Heidi Robdrup har Deadline nu sat særligt fokus på at få flere kvinder med i udsendelserne, og målet er, at andelen skal vokse fra omkring 25 procent til 35 procent i løbet af det kommende halve år.
Konstitueret KVINFO-direktør Suzanne Moll kaldte den ambition ”for en god start, og det er fint, at DR er begyndt at italesætte problemet”.