OVERBLIK Derfor ruller sagen om fyret sportsjournalist

Sagen om de opdigtede kildenavne i den fyrede Michael Qureshis artikler trækker tråde til et hollandsk medieselskab.

I slutningen af sidste uge blev Ekstra Bladets sportsjournalist Michael Qureshi fyret for at fifle med kildenavne. Men sagen om hans arbejdsmetoder er ikke slut. (Foto: Marie Ravn Nielsen © dr)

Det har været en uheldig uge for sportsjournalist Michael Qureshi - og ikke mindst de medier, han har været ansat på.

Først blev Qureshi afsløret i at opdigte navne på kilder i sportsverdenen, og dernæst blev han fyret fra Ekstra Bladet, hvor han har været ansat i knap et år.

Sagen om Qureshis tvivlsomme arbejdsmetoder startede, flere dage inden TV 3 Sport i deres program ’Onside’ søndag afslørede, at sportsjournalisten havde brugt opdigtede navne på kilder i en række artikler.

For allerede fredag i sidste uge bortviste Ekstra Bladet deres sportsmand Michael Qureshi med en fyring i hånden, og dermed landede historien om journalisten på flere nyhedsmedier.

Sådan startede sagen

Kim Mikkelsen, der er ledende redaktionschef på TV3 Sport, fortæller til DR Nyheder, at ’Onside’-redaktionen lugtede en god historie, da Ekstra Bladet for godt en måned siden trak en af Qureshis artikler tilbage.

Artiklens omdrejningspunkt var fodboldspilleren Gonzalo Higuain fra den italienske fodboldklub Napoli.

Problemet var bare, at det viste sig, at interviewet med topscoreren aldrig havde fundet sted. Det oplyste fodboldklubben selv.

- Sådan en sag får os jo til at løfte øjenbrynene – det, tror jeg, alle journalistiske redaktioner i landet gør, når der kommer sådan en sag, som er ret usædvanlig, siger Kim Mikkelsen.

En af hans journalister kom derefter ind på hans kontor med et tip.

- Og så endte vi med at åbne lågen ned til det, der endte med det indslag, vi bragte i søndags i ’Onside’, fortæller Kim Mikkelsen.

Samtidig var Qureshis seneste arbejdsplads, Ekstra Bladet, i gang med en intern undersøgelse af de mere end 780 artikler, som han nåede at skrive i sin tid på avisen.

Ekstra Bladet har undersøgt den nu fyrede Michael Qureshis brug af kilder med falske navne. Her ses chefredaktør Poul Madsen og sportschef Allan Olsen under dagens pressemøde. (Foto: Mathias Løvgreen Bojesen © Scanpix)

Erkender brug af fire falske navne

Hvad der gemmer sig bag lågen, er historien om journalisten Michael Qureshi, der ifølge flere medier har brugt en række opdigtede navne på kilder.

- Vi konfronterede ham (Qureshi, red.) torsdag, og han indrømmede selv over for os, at han havde brugt falske navne på kilder, han siger, eksisterer, fortæller Kim Mikkelsen.

Det drejer sig om en italiensk mand ved navn ’Francesco Pierini’ samt tre spaniere.

Efterfølgende finder ’Onside’ belæg for endnu en falsk kilde fra en spansk avis, ifølge Kim Mikkelsen.

Det viser sig dog hurtigt, at avisen El Mundo Deportivo ikke kender den pågældende kilde, opdager redaktionen på TV3 Sport.

Flere Qureshi-artikler trækkes tilbage

Derefter går det stærk herhjemme med at få ryddet op i arkiverne på de arbejdspladser, som Michael Qureshi har arbejdet på.

Først trækker Qureshis tidligere arbejdsplads BT og Berlingske Media 22 artikler tilbage, som han har skrevet under sin ansættelse der.

Samtidig startede Qureshis seneste arbejdsplads, Ekstra Bladet, en intern undersøgelse af de mere end 780 artikler, som han nåede at skrive på avisen på 10 måneder.

Tråde til hollandsk medieselskab

I dag skriver både Ekstra Bladet og Politiken desuden, at nogle af de navne, som sportsjournalisten har brugt i sine kritiserede artikler, også optræder i artikler fra det hollandske medie Hakkie-Tikkie Media.

Et medie, som også Ekstra Bladet har købt en række artikler af.

På et pressemøde i formiddag fortalte Ekstra Bladets chefredaktør Poul Madsen derfor, at 19 artikler nu trækkes tilbage.

De fem af dem er skrevet af Qureshi selv, mens resten af dem er købt af Hakkie-Tikkie Media, hvor en række af Qureshis opdigtede kildenavne også optræder.

Hvad der er op og ned i den del af sagen, skal nu undersøges, lød konklusionen på dagens pressemøde.

- Der er nogle klare tråde fra Hakkie-Tikkie til Michael Qureshi, og det vil vi fortsat forfølge, sagde Ekstra Bladets sportsredaktør Allan Olsen på mødet.

Qureshi indrømmer falske kildenavne

Derudover fortalte en chokeret Poul Madsen, at han trods alt er glad for, at TV 3 ”har gjort det her stykke arbejde”, så Qureshis arbejdsmetoder er kommet frem.

Michael Qureshi erkender, at han har brugt forkerte navne på kilder, men fastholder, at citaterne og historierne er korrekte, og at det var for at dække over kilderne.

Han indrømmer dog – i et svar til fagbladet Journalisten forleden - at det ”blev en glidebane til sidst”, som han selv beskriver sit arbejde med kilderne.

Derudover beklager han hele sagen, hvilket han også har skrevet på Twitter:

https://twitter.com/MichaelQureshi/status/673812872510709760

Men hvem er Michael Qureshi?

Michael Qureshi er født i 1976, opvokset i Køge og interesserede sig allerede i barndommen for fodbold og sport i det hele taget.

Drømmen var da også – ifølge Qureshi selv – at blive sportsjournalist. Det beskriver han på hjemmesiden for foreningen Danske Sportsjournalister.

En forening, hvor han var næstformand i bestyrelsen, indtil han i sidste uge valgte at trække sig fra posten.

Qureshi skriver på foreningens hjemmeside, at han har studeret spansk og har en master i journalistik, inden han blev ansat på Ekstra Bladets nye sportssatsning på eb.dk i 1999.

Kort tid efter skiftede han til TV3 'Onside', der ironisk nok netop har afsløret ham i at fifle med sine kildenavne.

Senere har han været korrespondent for BT’s sportsredaktion i London og arbejdet et par år på mandebladet M!, inden han vendte tilbage til BT Sporten i 2005. Denne gang som korrespondent bosiddende i Madrid med fokus på fodbold.

Siden 2006 har han dog været ansat på BT Sporten og Berlingske Media herhjemmefra, indtil han skiftede til Ekstra Bladet, som han nu er fyret fra.

Facebook
Twitter