Reklame-eksperter: Derfor sælger udenlandske stjerner danske produkter

Der er er gået inflation i brugen af danske kendte i reklamefilm, og derfor kaster reklamebureauerne sig nu over udenlandske kendisser i stedet, siger branding-ekspert. Det sker, selvom de udenlandske stjerner ikke har den fjerneste tilknytning til produkterne overhovedet.

Udenlandske stjerner optræder oftere i danske reklamer. Senest har vi set Snoop Dogg sammen med 3-hunden og Forest Whitaker med Kærgården på brødet. (© 3 og Arla)

Først var det Hollywood-stjernen Eva Mendes, der rystede en Cocio. Så viste Oscar-vinder Christopher Walken os cool skrædderkunst i en Jack & Jones-kampagne, mens hans kollega Forest Whitaker for tiden hylder Kærgården i en ny reklamefilm.

En række udenlandske stjerner har de seneste år medvirket i en række reklamer for danske produkter - og tendensen stopper ikke her.

Denne uge træder teleselskabet 3 ind på banen med den amerikanske hiphopstjerne Snoop Dogg, der optræder i to nye reklamefilm for mobilabonnementer.

Laudrup er ikke længere nok

For det er ikke længere nok at få danske kendte til at medvirke i reklamer for at få lidt ekstra opmærksomhed. Det siger Frederik Preisler, direktør i reklamebureauet Mensch og brandingekspert.

- At få Brian Laudrup til at stille op, flytter jo ikke så meget mere. Der er gået inflation i brugen af danske kendte, så vi er nok ved at nå et mætningspunkt, siger han til DR Kultur.

For få uger siden fik Arla derfor omtale takket være mejerigigantens nye Kærgården-reklame med den amerikanske skuespiller og Oscar-vinder Forest Whitaker. Du kan se reklamen her.

Kærgården mangler frækhed

Men et kendt ansigt gør ikke arbejdet alene, mener Frederik Preisler:

- Kærgårdens reklame har ikke samme frækhed som Jack & Jones' kampagne 'Made from cool' med Christopher Walken. Der er jo ingen af os, der tror på, at Forest Whitaker spiser Kærgården. Vi tror jo ikke på, at han får fløjet paller af Kærgården ind til New York, eller hvor han nu engang bor.

Den erfarne reklamemand har altså mere fidus til Jack & Jones-reklamerne, hvor Walken - der ofte betegnes som indbegrebet af cool - agerede kreativ skrædder. Se en af videoerne her.

- Man kan roligt sige, at de færreste danskere så Jack & Jones som noget cool, men når firmaet så selv proklamerer, at tøjet er "made from cool", serveret med noget så cool som Christopher Walken, ja så bliver det cool. Det er ren meta, siger Frederik Preisler om kampagnen fra 2013.

Christopher Walken har kun medvirket i en reklamekampagne - og det var for danske Jack and Jones. (© Jack and Jones)

Snoop Dogg hænger med 3-hunden

Samme begejstring for det danske tøjfirmas reklame med Walken i fokus finder man hos Sune Bang. Han er direktør i Kommunikationsbureauet København.

- 'Made from cool' blev lavet så fantastisk, at den helt sikkert sendte en steppebrand igennem den danske reklamebranche. Det fik reklamefolk herhjemme til at tænke: Hvis de kan, så kan vi også, siger han om danskernes iver efter at hyre udenlandske stjerner.

Hvorfor lige Forest Whitaker?

Han roser Arla for den flotte Kærgården-reklame, men synes alligevel ikke at den rammer plet.

- I 'Made from cool' og til dels også i 3's Snoop-reklame har den kendte en relevans i forhold til produktet, og hvad man vil fortælle. 3 har jo brugt en hund som blikfang igennem lang tid, og så er det jo naturligt at hyre Snoop Dogg. Men der mangler relevans i Arlas reklame. Man tænker: Hvorfor lige Forest Whitaker? Troværdigheden ryger, siger Sune Bang.

Men hvorfor laver de kendte overhovedet reklamer for firmaer i et lille land som vores?

- Det er lidt som i filmen 'Lost i Translation', hvor man tager ud og laver en reklame på et regionalt marked, så man ikke ødelægger den kendte persons image på vedkommendes hjemmemarked. Det er også derfor, at de kendte mange gange er mere villig til at lave de her reklamer, siger Sune Bang.

https://www.youtube.com/watch?v=_VZXF644nB4&list=UUIBm2p11QKml5CsB9MU5EAQ

Facebook
Twitter