Se og Hør talte om at aflytte kronprins Frederiks telefon

Ifølge flere anonyme kilder diskuterede Se og Hør inden kronprinsparrets forlovelse at telefonaflytte kronprins Frederik. Det afslører ny dokumentar.

Inden kronprins Frederik og Mary Donaldson annoncerede deres forlovelse i 2003, diskuterede Se og Hør muligheden for at overvåge kronprinsens telefon, afslører DR-dokumentar. (Foto: Jørgen Jessen © Scanpix)

Seks personer er i Se og Hør-sagen sigtet for at bruge fortrolige oplysninger om kendte danskeres kreditkortoplysninger fra den meget omtalte tys tys-kilde - blandt de kendte danskere er kronprinsparret.Nu kan DR fortælle, at Se og Hør ikke kun brugte kendtes kreditkortoplysninger, men også arbejdede med planer om at indkøbe telefonaflytningsudstyr og aflytte kronprins Frederiks telefon.Det fortæller en række nuværende og tidligere medarbejdere på Se og Hør uafhængigt af hinanden til DR, der onsdag aften viser dokumentaren "Historien bag historien - Jagtet af Se og Hør".Det første billede af Mary på AmalienborgOvervejelserne fandt ifølge kilderne sted i perioden før kronprinsparrets forlovelse i oktober 2003. Formålet var blandt andet at få de første fotos af Mary Donaldson på Amalienborg.På det tidspunkt skulle Se og Hør have været i besiddelse af kronprins Frederiks mobilnummer.

De tekniske muligheder for aflytning blev blandt andet drøftet på et møde, hvor fire personer deltog - heriblandt den daværende chefredaktør Henrik Qvortrup, der er en af de sigtede i sagen om brugen af kendtes kreditkortoplysninger.Qvortrup bekræfter mødeHenrik Qvortrup ønsker ikke at stille op til interview, men han siger til DR, at han husker snakken om aflytningen. Han husker også, at planerne blev forkastet, og han husker ikke, at snakken om aflytningen skulle være rettet mod kronprinsen.Derudover har han ingen kommentar til, hvorvidt bladet indførte aflytning senere.Ifølge DR's oplysninger indhentede en fotograf fra Se og Hør kataloger med aflytningsudstyr fra en butik i England.Ekspert: Det kunne lade sig gøreDet ville være relativt simpelt for Se og Hør at gennemføre aflytningerne på det tidspunkt, forklarer Dave Allen, der ejer den britiske "The Spy Shop", som sælger aflytnings- og overvågningsudstyr.- På den tid var det ret nemt, siger han i dokumentaren og forklarer, at det i 2003 både var muligt at læse sms'er og aflytte samtaler, uden at personerne i røret vidste det.I Storbritannien er det efter News of the World-skandalen ikke en fremmed tanke, at medier aflytter kendte og kongelige ved at hacke sig ind på deres telefonsvarere.

Sagen, der blev afsløret i 2011 betød, at avisen måtte lukke, og ni medarbejdere og redaktører fra avisen venter stadig på at få deres dom.Allers topchef afviserAller Medias administrerende direktør, Pål Thore Krosby, skriver en en mail til DR Nyheder, at han "intet kendskab har til, at Se og Hør i 2003 måske skulle have overvejet at indkøbe telefonaflytningsudstyr."- Jeg tager stærkt afstand fra anvendelsen af nogen former for ulovlige metoder, og jeg noterer mig, at de påståede overvejelser, som DR's kilder henviser til, ikke var andet end overvejelser, skriver han.Politiet efterforsker fortsat Se og Hør-sagen. Indtil videre er seks medarbejdere sigtet. Desuden er Aller Media i gang med sin egen interne undersøgelse, der efter planen ligger klar i slutningen af juni.Dokumentaren "Historien bag historien - Jagtes af Se og Hør" bliver sendt på DR1 onsdag aften kl. 20.40.

Facebook
Twitter