Shitstorm almanakken: Det var vi rasende over på de sociale medier i år

Popcorn, Knuthenborg og kold luft mod Disney: Vi har udvalgt syv episoder, der fik os til tasterne i 2015.

Skuffede forældre luftede deres vrede på Facebook efter en lunken Frozen-koncert i København. (Foto: Linda Kastrup/Scanpix 2015) (Foto: Linda Kastrup © Linda Kastrup)

Vejrudsigten på de sociale medier for 2015 lød på susende shitstorm og vrede facebook-kommentarer ind over landet. Brokkede vi os ikke over dyrekort og Disneykoncerter, blev vi sure over, at andre folk kunne hidse sig sådan op.

Vi har samlet et par af de ting, vi diskuterede mest på de sociale medier i år.

(Foto: Linda Kastrup © Linda Kastrup)

Vrede forældre vs. Disney

Hvad? Børn og deres forældre havde set frem til en stort anlagt gratis Frozen-koncert i København. Gammel Torv skulle forvandles til et magisk Frozen-univers med blå tyl kjoler og kunstig sne. Det hele blev knap så magisk, da et uventet stort antal børn og forældre mødte op til det, de beskrev som en for lav scene og dårlig lyd. Forældre kom op at skændes, fordi folk blokerede for deres barn, og blev vrede over, at skuespillerne på scenen ikke bar det rigtige Frozen-tøj.

Efter stormen: ”Skandale”,”kaos” og ”årets brøler” blev responsen på arrangementets Facebookside sammen med flere beskrivelser af, hvordan børn var begyndt at græde af skuffelse.

(Foto: NILS MEILVANG © Nils Meilvang)

Forkælede teenagere vs. Alle

Hvad? Teenagedrenge og -piger lå en kold novembernat i telt foran H&M i håb om at få fingrene i highstreetkædens nye samarbejde med det fine, franske modehus Balmain. Flere af de unge brugte op mod 20.000 kr. på den nye kollektion. Penge, mange havde med fra mor og far.

Efter stormen: Særligt de unge drenge måtte overfor TV og aviser forklare, hvorfor det var så vigtigt for dem at få fat i kollektionen.

(Foto: Christian Lindgren © (c) Scanpix)

Vrede forældre vs. Føtex

Hvad? Dansk Supermarked udvidede sin dyrekortkampagne – hvor man får fire samlekort, hver gang man køber for 100 kr. - og så brød helvede løs. Årsagen var, at der blandt de nye samlekort var et par sjældne, næsten uopnåelige specialkort, og det udløste klager til Forbrugerombudsmanden fra vrede, skuffede forældre. Shitstormen var en realitet. Dem, der ikke blev sure over manglende dyrekort, blev sure over, at folk kunne blive så sure over nogle samlekort med havdyr på.

Efter stormen: Forbrugerombudsmanden har fastslået, at det ikke er en overtrædelse af markedsføringsloven.

(Foto: Billede fra Facebook © © Billede fra Facebook)

Knuthenborg vs. Badende børn

Hvad? På en tur til Knuthenborg Safariparks legeland opdagede en mor et skilt med teksten: ”Vis hensyn! Børn leger og bader ikke uden tøj”. Hun tog et billede af skiltet og skrev et opslag på Knuthenborgs Facebookside, hvor hun spurgte ind til meningen med skiltet. Knuthenborg forklarede, at det var af hygiejnemæssige årsager, og fordi ingen skal kunne tage billeder af nøgne børn. Det stillede imidlertid ikke folk tilfreds, og flere påpegede, at pigen på billedet var i bikini.

Efter stormen: Knuthenborg bad til sidst facebook-brugerne om gode forslag til, hvordan et nyt skilt kunne se ud og lyde.

(Foto: Martin Rosenauer © Scanpix/Martin Rosenauer)

Joe and the juice vs. Mor

Hvad? En forargede mor lavede en Facebook-opdatering efter et besøg på cafeen Joe & the juice med sine to døtre. Fyrene bag baren havde højlydt vurderet alle piger, der kom ind, og den ene fyr fortalte, hvordan han havde ”lavet” en grim pige i weekenden, fordi hans kæreste var ude at rejse.

Efter stormen: Facebookopslaget blev delt over 900 gange, og en repræsentant for juicekæden beklagede og kaldte opførslen uacceptabel.

(Foto: Claus bech © Scanpix/Claus Bech)

Inger Støjberg vs. Alle

Hvad? I februar blev der raset over Inger Støjberg, der efter en tur i biografen gik hjem og skrev en facebookopdatering. ”Hvornår lærer I at opføre jer ordentligt? Jeg er lige kommet hjem fra biografen. Her sad en flok indvandrerdrenge på vel omkring 14-15 år bag ved mig, og generede fra start til slut. De sparkede på stolen, talte, kommenterede og kastede med slik (…)”

Efter stormen: Opslaget høstede både en masse likes og en masse vrede kommentarer fra folk, der synes opdateringen var voldsomt generaliserende. Inger Støjberg skrev at hendes ”i” var ment som gruppen fra biografen.

(Foto: Sophia Juliane Lydolph © Sophia Juliane Lydolph)

DR vs. Citybois-fans

Hvad? Der gik hjerteskærende pigeskrig gennem gaderne, da det en fredag aften i marts stod klart, at Citybois ikke havde fået seerstemmer nok og var ude af X-factor. Facebookbrugere beskyldte DR for fusk med stemmerne og hastagget #bringcityboisback blev en realitet på Twitter.

Efter stormen: DR’s underholdningschef, Jan Lagermand Lundme, afviste, at der skulle være sket fejl med afstemningen og forsikrede at den eneste grund til, at Citybois måtte forlade showet var, at de ikke havde fået stemmer nok.