Skarp kritik af reklamestunt med falsk flygtning

En falsk historie om en flygtnings rejse til Europa skulle promovere fotofestival. Yderst problematisk og en kommerciel udnyttelse af en tragedie, lyder kritikken.

Migranten er ifølge BBC spillet af spanieren Hagi Toure, som er lovlig immigrant fra Senegal. (Foto: Instagram)

På det sociale medie Instagram har man via fotos og ubehjælpsomt stavede opdateringer siden 21. juli kunnet følge senegaleseren Abdou Dioufs lange og farefulde rejse fra Senegal til Europa.

Men i dag blev det sidste billede lagt op, og pludselig meddelte ’flygtningen’ på næsten fejlfrit engelsk, at fotos af klammeri med politi, sejltur i gummibåd og alle de andre billeder var iscenesatte.

- Denne Instagram-oplevelse var baseret på ægte oplevelser fra tusindvis af mennesker, som hvert år risikerer livet for en bedre fremtid.

Sådan skrev ‘flygtningen’, som ifølge Time.com i virkeligheden er en spansk skuespiller hyret af reklamebureauerne Volga og Studio Barcelona Mansion, der havde fået til opgave at promovere fotofestivalen Getxophoto i Spanien.

'Migrantens' sidste opdatering i dag afslørede, at det hele var iscenesat. (Foto: Instagram)

Yderst problematisk

Reklamestuntet bliver dog ikke taget vel imod hos Pressefotografforbundet i Danmark.

- Jeg synes, at det er yderst problematisk, at man udgiver sig for at være noget, man ikke er – og dermed bevidst forsøger at narre folk. Især når det kun er for at gøre reklame for en fotofestival, siger formand Lars Lindskov.

En af opdateringerne fra den falske rejse. (Foto: Instagram)

Og han er ikke alene om at fordømme det.

Kommunikationsekspert og direktør i Kommunikationsbureauet København Sune Bang er forarget.

- Jeg synes, at det er en forkert udnyttelse af en situation, hvor mange tusinde mennesker har det frygteligt. Især når det er i kommercielt ærinde, siger han.

Klassisk eksempel på hurtige mediers problemer

Store medier som blandt andre amerikanske Huffington Post og den britiske avis Daily Mirror tog historien for gode varer og bragte artikler om ’flygtningen’.

”Desperat migrant deler farefuld rejse fra Afrika til nyt liv i Europa på Instagram” lød overskriften på Daily Mirrors hjemmeside.

”’Migrant’ instagrammer sin farefulde rejse med lastbil og robåd for at nå til Spanien fra Nordafrika” skrev Huffington Post.

Også P1 Eftermiddag omtalte i går historien, men tog dog forbehold ved at sige, at billedernes ægthed ikke kunne verificeres. Huffington Post tog et lille forbehold ved at sige, at billederne "lod til" at vise en migrants rejse.

Et falsk klammeri med politiet var også blandt opdateringerne. (Foto: Instagram)

Pressefotografforbundets formand kritiserer medierne for endnu en gang ikke at researche ordentligt, inden historier viderebringes som fakta.

- Det er endnu et eksempel på, at målet om at være først med det seneste går ud over researchen og kvaliteten af journalistikken, siger Lars Lindskov, der generelt synes, at der mangler en kritiske tilgang til billeders troværdighed.

- Når journalister ser på tekst-kilder, er de ofte meget mere kritiske. Det, synes jeg, mangler for fotografier, da de jo også kan være subjektive.

Ville ikke selv have lavet reklamestunt

Sune Bang fra Kommunikationsbureauet København ville ikke selv have lavet et reklamestunt som det, de spanske reklamebureauer lavede.

- Hvis kommunikationsbureauer gør sådan her, saver de den gren over, de selv sidder på. Vi skal også tænke på, at vi ikke udvander vores troværdighed og gør den dårligere. Den er sgu' dårlig nok i forvejen.

- Hvis man skal snydes, skal man snydes på en relevant måde – og det er ikke tilfældet her, siger Sune Bang.

Den spanske skuespiller hedder Hagi Toure. Hans ægte Instagram-konto ser noget anderledes ud end den falske. (Foto: Instagram)

Overrasket over stor opmærksomhed

Folkene bag reklamestuntet havde ikke regnet med, at historien ville gå verdens medier rundt som en ægte historie.

- Vi blev chokerede, da vi så Huffington Post og andre medier skrive om historien, siger Oriol Caba fra produktionsselskabet Volga til Time.com.

Formålet med projektet var ikke kun at lave reklame, siger han.

- Vi ville vise, hvordan den normalt banale selviscenesættelse kunne bruges i en meget anderledes kontekst, som de farlige og traumatiske rejser folk tager ud på for at få et bedre liv. Vi tænkte, at det ville være stærkt og kraftfuldt nok til at få pointen frem og få folk til at tænke over emnet.

Facebook
Twitter