Tablets og Snapchat: Her er dine medievaner hvis du er under 30 år

Unge danskere har markant anderledes medievaner end deres forældre, viser ny rapport. Men der er dog ingen grund til at tro, at klassiske medier vi uddø, siger forskningschef.

De fleste helt unge mediebrugere ville hellere sige farvel til TV'et end til deres tablet (© Colourbox)

En tablet i skødet, en smartphone i hånden og Netflix på tv’et.

Medievanerne hos især de unge danskere er nogle helt andre, end dem som deres forældre og bedsteforældre har.

Det viser rapporten ’Medieudviklingen 2014’ fra DR Medieforskning, der udkom i dag torsdag.

Eksplosiv stigning af Snapchat-brugere

Særligt når det gælder brugen af sociale medier, er der store forskelle.

Mens Facebook oplever en lille stigning i antallet af brugere fra især folk over 30 år, så stormer Snapchat og Instagram frem med stigninger i brugertallet på 77 procent og 55 procent, så de to sociale medier nu har henholdsvis 890.000 og 770.000 danskere, der besøger dem hver måned.

Hverken Snapchat eller Instagram har stort set nogen brugere over 30 år, og kigger man udelukkende på de 12-19-årige, så er det halvdelen af dem, der bruger Snapchat dagligt.

Og de unges medievaner er et godt billede på, hvor vi er på vej hen, siger Dennis Christensen, der er forskningschef hos DR Medieforskning.

- Kigger man på 7-årige i dag, så er det personer, som aldrig har levet i en verden uden iPhones og er vant til sociale medier og teknologi, der sætter dem i centrum. På den måde er de meget forvænte i forhold til andre generationer, siger Dennis Christensen til DR Kultur.

Tag hellere mit tv end min tablet

Også når det gælder det traditionelle tv-forbrug overfor streaming, skiller de unges medieforbrug sig ud fra resten af befolkningens.

De 10-12-årige bruger eksempelvis mere tid på smartphones, tablets og computere, end de bruger foran det traditionelle tv, og spørger man 10-12-årige, hvad de helst ville undvære, hvis det blev taget fra dem, svarer 35 procent deres tablet, mens 26 procent svarer tv.

Den klare favorisering af tablets hos de helt unge har at gøre med den brugervenlighed, som teknologien repræsenterer.

- Vi har at gøre med mennesker, der er vant til at have hele verden inden for rækkevidde med få tryk på en touchscreen. I gamle dage var det broadcasteren, der bestemte, hvad man skulle se. I dag kan man bare hive sin tablet frem, hvis man ikke kan lide, det man ser, siger Dennis Christensen til DR Kultur.

Medieforsker: Flow-tv vil bestå

Selvom en stor del af de unge tilsyneladende foretrækker nye medier og teknologi frem for traditionel tv og radio, så tror Dennis Christensen ikke på traditionel flow-tv er på vej ud af de unges bevidsthed.

Vi skal huske på, at det stadig er tre ud af fire danskere, som ser tv, som de altid har gjort, så jeg tror bestemt ikke på, at flow-tv er på vej til at forsvinde. Også helt unge mennesker har brug for at koble af og lade andre bestemme, hvad de skal se, og det er stadig en af flow-tvs helt store styrker, siger Dennis Christensen til DR Kultur.

Du kan læse hele rapporten ’Medieudviklingen 2014’ på dr.dk/publikationer.

Facebook
Twitter