Virksomheder trækker annoncer fra Den Korte Avis

Nordea vender ryggen til Den Korte Avis på grund af dens journalistiske linje.

Den Korte Avis ejes og drives af Ralf Pittelkow, der er ansvarshavende chefredaktør, og hans hustru, tidligere folketingsmedlem og minister Karen Jespersen (V). Sloganet er "Klar, skarp, seriøs". (Foto: christian Als © Scanpix)

Besøgende på Den Korte Avis’ hjemmeside vil ikke længere støde på reklamer for Nordea.

Banken har nemlig valgt at stoppe med annoncering på netop Den Korte Avis. Trækket kommer efter, at en kunde på Facebook kontaktede banken og stillede sig undrende over at have set en Nordea reklame på sitet, skriver Jyllands-Posten.

Ifølge Jyllands-Posten er det første gang, at banken har truffet en sådan afgørelse.

- Vi vurderer altid, hvor vi annoncerer, og i dette tilfælde har vi vurderet, at Den Korte Avis' journalistiske profil ikke passer til Nordea. Derfor har vi valgt at stoppe annoncerne, siger Nordeas marketingschef Kim Grue til Jyllands-Posten.

Den Korte Avis
  • Den Korte Avis blev startet i 2012 af ægteparret Ralf Pittelkow og den tidligere politiker Karen Jespersen.
  • I 2016 modtog Den Korte Avis 147.179 kroner i mediestøtte.
  • Dansk Journalistforbund har flere gange kritiseret, at Den Korte Avis får mediestøtte, fordi mediet ikke ønsker at tilmelde sig Pressenævnet og dermed underlægge sig de presseetiske regler.

Nordea har ikke selv valgt at reklamere på Den Korte Avis. I stedet har banken købt en annonceringspakke gennem et mediebureau, som altså har valgt Den Korte Avis som ét af stederne til at annoncere.

Meldingen fra Nordea har ført en række positive tilkendegivelser med sig på bankens Facebook-profil. Der er dog også en del kunder - og personer som ikke er kunder - der kritiserer Nordea i skarpe vendinger for at trække sine annoncer.

- Nordea har stoppet annoncering i Den Korte Avis, da Nordea ikke bryder sig om fakta i forhold til muslimsk indvandring og den stigende islamisering af Danmark. Endnu en grund til at droppe Nordea, hvis man ikke allerede har, skriver eksempelvis Thomas Churchill på bankens Facebook-profil.

Madportal hopper med på vognen

Nordea er ikke den eneste større danske virksomhed, der ikke længere reklamerer på Den Korte Avis. Også madportalen Just-Eat har bedt virksomhedens mediebureau om at stoppe annonceringen på Den Korte Avis.

- Det er en konsekvens af, at vores annoncering blev tolket politisk, og det ønsker vi ikke. Vi er en simpel virksomhed, der ikke er politiske, siger Just-Eats marketingsdirektør Peter Tranberg til DR Nyheder.

Den Korte Avis' chefredaktør Ralf Pittelkow har ikke svaret på vores henvendelser og har ikke kommenteret historien i Jyllands-Posten.

Lego stoppede annoncering i britisk avis

Historien kommer omkring en måned efter, at den danske legetøjsgigant Lego valgte at gøre noget tilsvarende. Her var det dog den britisk avis Daily Mail, som måtte vinke farvel til annoncekronerne.

Legos beslutning baserede sig på en kampagne på sociale medier kalder "Stop Funding Hate" (stop med at støtte had, red.).

Hensigten med kampagnen er at standse støtten til medier, der fremmer had, diskrimination og dæmonisering, hvilket den britiske avis altså ifølge kampagnen havde gjort sig skyldig i.

Nyhedsbrev TAG DR.DK KULTUR MED DIG

Få seneste anmeldelser og indblik i musik, film, bøger og kunst - hver dag.

Vis alle nyhedsbreve