Mexico langer ud efter modegiganter: I misbruger vores kultur

Blandt andet Zaras mexicanskinspirerede tøj har fået kulturministeriet i Mexico til at kræve en forklaring.

Det er blandt andet Zara, som Mexico ikke er tilfredse med. (Foto: Pavlo Gonchar / SOPA Images © © Pavlo Gonchar / SOPA Images)

Modens verden har igen bragt folks følelser i kog.

Tidligere har brugere på nettet – blandt andet – påpeget det for dem problematiske i cornrow-parykker på hvide modeller og hættetrøjer med navne på skoler udsat for skoleskyderier.

Men nu er det intet mindre end Mexicos kulturministerium, der har fået nok.

De beder nemlig de internationale modegiganter Zara, Anthropologie og Patowl om en forklaring på det, man fra mexicansk side mener er kulturel appropriation – altså når nogen tilegner sig et kulturel udtryk, der ikke traditionelt hører til deres egen kultur.

Det mexicanske kulturministerium mener nemlig, at de tre mærker har gjort brug af mønstre skabt af landets oprindelige befolkninger, skriver CNN.

I et åbent brev underskrevet af landets kulturminister, Alejandra Frausto Guerrero, bliver der peget på en række beklædningsgenstande fra de tre mærker, som man mener har ladet sig inspirere lidt for kraftigt af tekstiler skabt af de oprindelige befolkninger i Oaxaca-regionen.

I brevet opfordrer Mexicos kulturministerium samtidig til, at overskuddet på salget af de forskellige stykker tøj bliver "givet tilbage til de kreative lokalsamfund", som man mener har opfundet de broderiteknikker og designs, der ligger til grund for modegiganternes masseproducerede varer.

I et skriftligt svar til CNN siger Zaras moderselskab, Inditex, at man har "den højeste respekt" for Mexicos kulturministerium og Mexicos lokalsamfund. De tilføjer dog, at deres design på ingen måde intentionelt har lånt eller ladet sig inspirere af det kunstneriske arbejde udført af Mexicos oprindelige befolkninger.

Patowl og Anthropologies moderselskab, URBN, er ikke vendt tilbage på CNN's henvendelse.

Modegiganter er 'ikke interesserede i mode'

Maria Mackinney-Valentin, der er lektor på Det Kongelige Akademi, hvor hun blandt andet arbejder med identitet og modehistorie, bakker op om kritikken fra Mexicos kulturminister.

- Modeindustrien har ikke altid samvittigheden først. Der er en klar tendens til, at man gør noget først, og siger undskyld bagefter, siger hun og uddyber:

- Zara og andre store mærker laver fast-fashion, som mest handler at sælge. De er ikke interesserede i mode som et udtryk for blandt andet social og kulturel identitet.

Her ses fire kvinder fra Oaxaca-regionen i Mexico med broderede blomster på deres tøj, som er et særligt kendetegn for området. (Foto: Monica Rodriguez)

Hun understreger i den forbindelse, at det er svært at diskutere oprindelighed i kultur. Særligt, når det kommer til oprindelighed i tekstile teknikker og mønstre.

- Men det her lyder, som om de store firmaer har taget nogle meget specifikke mønstre uden at spørge om lov.

- Kulturministeriet i Mexico har selv sagt, at de gerne ville være blevet spurgt på forhånd. Man kunne have henvendt sig til dem for at høre, om man skulle lave et samarbejde. Så måtte det jo være op til kulturministeriet, om de kunne stå inde for det.

Håndværk, der er nedarvet i generationer

Chefredaktør på Eurowoman Anne Lose mener også, modegiganterne kunne have løst problemet ved at henvende sig til Mexicos kulturministerium:

- De kunne have gjort det på en smart måde ved for eksempel at indgå samarbejder lokalt og så have fortalt de historier. Broderi er et håndværksfag, der ofte er nedarvet i generationer fra kvinde til kvinde, hvor de har lavet de her ting for at skaffe penge til deres familier.

Og det bliver ikke bedre af, at det ovenikøbet er store globale firmaer, som – ifølge Mexicos kulturministerium – har ladet sig inspirere lidt for kraftigt af landets kultur, understreger Anne Lose:

- De sælger stangtøj i hele verden. Det er varer, der kommer ud til forbrugerne uden fortællinger og historier, og på den måde kan de hurtigt komme til at malke en kultur og et håndværk.

Bliver moden kedeligere, når man hele tiden "skal passe på"?

- Den bliver anderledes. Den bliver også mere klassisk og tidløs. Spørgsmålet er i virkeligheden, om moden ikke bare kommer til at passe til den verden, vi lever i? Jeg oplever i hvert fald, at folk stadig interesserer sig for mode. Det skal bare være kombineret med nogle mennesker, der har en god historie. Men folk vil stadig gerne inspireres, slutter Anne Lose.

Lektor Maria Mackinney-Valentin fra Det Kongelige Akademi er enig:

- Det bliver tit brugt som alibi, at moden er en smeltedigel, hvor man bare kan blande alt, hvad man vil. Jeg synes måske, at tiden er kommet til, at vi ikke tænker "nyt" overfor "ikke-nyt", men i stedet er optaget af, hvordan moden kan være relevant eller vedkommende.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk