Millionordning er fiasko for dansk film

Hvert år går mere end 40 millioner skattekroner til film, der skal ende som sande publikumssucceser. Men langt de fleste film flopper alligevel.

De seneste to år har Det Danske Filminstitut brugt mere end 80 millioner skattekroner på danske film, som man forventede ville sælge flere end 175.000 billetter.

Men i stedet for succeser har langt størstedelen af filmene i den såkaldte 60/40-ordning været fiaskoer.

Fem ud af syv flopper

I år har kun to ud af de syv film, der har fået støtte i 60/40-ordningen, levet op til forventningerne, mens de fem andre altså er floppet. En af dem er instruktøren Per Flys seneste film, "Kvinden der drømte om en mand".

- Jeg synes ikke, at ordningen fungerer. Jeg har været vant til at arbejde med en konsulent. Jeg har udviklet mine film siddende over for et menneske, men med 60/40-ordningen har jeg bare skulle sætte nogle krydser i en kasse og få nogle point. Det øger altså ikke kreativiteten. Og det er ikke en god proces, siger Per Fly til DR kultur.

Film har fået syv millioner kroner i støtte, fordi filminstituttets eksperter forventede, at minimum 175.000 ville købe en billet til filmen. Men kun 28.261 har været i biografen for at se den.

Anonyme læsere bedømmer

Og sådan kunne man blive ved. Regner Grastens "Bob Bob Bølle Bob" solgte kun godt 86.000 billetter, og film som "Parterapi", "Frihed på prøve" og "Karla og Jonas" må også betegnes som fiaskoer, da ingen af filmene har nået de 175.000 forventede solgte billetter.

For at få støtte til en film under 60/40-ordningen skal man afkrydse et pointsystem, som belønner erfarne producenter og instruktører, og derefter bliver manuskript og oplæg sendt ud til fire anonyme læsere, som bedømmer filmens muligheder for at blive en publikumssucces.

Uigennemskuelig for alle parter

Men det virker åbentlyst ikke, mener Det Danske Filminstitut.

- 60/40-ordningen er skabt til at være bagudstræbende og se på instruktørers og producenters tidligere bedrifter. Det er forkert, og i filmbranchen ved man, at man ikke kan satse sikkert, siger direktør for Det Danske Filminstitut Henrik Bo Nielsen til DR Kultur.

Også foreningen for danske filmproducenter, Producentforeningen, kalder 60/40-ordningen for en fiasko.

- Ordningen dur ikke. Den er for uigennemskuelig for alle parter, og pointsystemet og anonyme læsere, som ikke kan stilles til ansvar, har skabt et låst system, som gør, at ordningens evne til at tilpasse sig markedet har været ikke eksisterende, siger direktør for Producentforeningen Klaus Hansen

På producenternes opfordring

Det var ellers producenterne, som i 2003 ville have mere detailstyring på filmstøtten.

- Vi havde en leder af filminstituttet, som nogle mistænkte for at blande sig for meget i støtte til enkelte film. Så jeg erkender blankt, at det var på vores opfordring, at vi fik en politisk reguleret detailstyring af filmstøtten, siger Klaus Hansen.

- Men det, vi overså, var, at det blev et meget stift system, erkender Klaus Hansen, og det kan nu ses.

Mere fleksibel ordning

Susanne Biers "Hævnen" og "Far til fire på japansk" er de to eneste film i år, der har været skatteydernes penge værd. Og det ser kun værre ud, når man ser på 2009. Seks film fik millioner i statsstøtte som en del af 60/40-ordningen, men kun en, "Julefrokosten", har solgt mere end de forlangte 175.000 billetter.

Det skal retfærdigvis nævnes, at "Karla og Katrine" solgte 174.000. Men ikke desto mindre tegner billetsalget et kedeligt billede: De seneste to år har kun tre ud af i alt 12 film i 60/40-ordningen indfriet kravene.

Både Det Danske Filminstitut og Producentforeningen vil have ordningen lavet om, så den bliver mere gennemskuelig og mere fleksibel over for ændringer i markedet. Også filminstruktøren Per Fly håber ordningen laves om, når de næste fire års filmaftale skal forhandles på plads i løbet af de næste af uger.

- Min film passede åbenlyst ikke ind i 60/40-ordningen, da den ikke levede op det antal solgte billetter. Jeg vil gerne have så mange folk som muligt til at se mine film, men den gik desværre ikke denne gang, siger Per Fly til DR Kultur.

Facebook
Twitter