Modefirma får massiv kritik for skoleskyderi-hættetrøje: 'Det er respektløst'

Amerikanske Bstroy er kommet i modvind efter at have vist hættetrøjer med navne på skoler udsat for skoleskyderier.

Det er disse trøjer, der har bragt modefirmaet Bstroy i stormvejr. (© Bstroy / Instagram)

Hættetrøjer med imiterede skudhuller med tekster som 'Stoneman Douglas', 'Sandy Hook', 'Virginia Tech' og 'Columbine' har skabt massiv kritik af det amerikanske modebrand Bstroy.

Under modeugen i New York præsenterede firmaet en række hættetrøjer med navnene på amerikanske skoler, der igennem tiden har været centrum for de mest makabre skoleskyderier.

Billederne fra modeshowet har firmaet lagt på sin Instagram-profil, og det har fået flere til at kritisere firmaet.

- Mine døde klassekammeraters burde ikke blive til et f***ing mode-statement, skriver en bruger, mens andre, der angiveligt er pårørende til ofrene, skriver, at det er usmageligt, at firmaet udnytter deres pårørende for at skabe profit.

Lektor: Det er dårlig smag

Kritikken kommer overhovedet ikke bag på Maria Mackinney-Valentin. Hun er lektor på Kunstakademiets Designskole, hvor hun arbejder med mode.

- Moden har mulighed for at skubbe til grænserne og pege på problematikker. Men det skal gøres på en intelligent og vedkommende måde, og så skal etikken være på plads. Det synes jeg bestemt ikke, den er i det her tilfælde.

- De prøver at redde det ved at sige, de er postapokalyptiske og bevæger sig i et univers, hvor hele verden er gået under. Men det er bare dårlig smag og respektløst, siger Maria Mackinney-Valentin til P1 Morgen.

Ikke al presse er god presse

Hun fortæller, at Bstroy er et mærke, der også tidligere er gået til kanten, ved blandt andet at have lavet et modeshow i en begravelsesbutik.

Men al presse er ikke nødvendigvis god presse, siger hun og peger blandt andet på Guccis blackface-skandale, hvor de lavede en høj rullekravebluse med et hul om munden, der var omgivet af en tyk, rød streg.

- Der er rigtig mange eksempler på, at denne type opmærksomhed ikke er god for bundlinjen, og specielt ikke for en lille virksomhed.

Designer: Nogle gange er livet smerteligt ironisk

Hættetrøjerne, der er en del af Bstoys forårs- og sommerkollektion 2020, er designet af Brick Owens og Duey Catorze. Brick Owens har, samtidig med de kontroversielle billeder kom ud, lagt et opslag på Instagram, hvor han forsøger at forklare motivet bag:

- Nogle gange kan livet være smerteligt ironisk. Som ironien i at dø et sted, man betragter som et sikkert og kontrolleret miljø – som i en skole. Vi bliver mindet om livets skrøbelighed, korthed og uforudsigelighed, men vi bliver også mindet om dets uendelige potentiale, skrev han i opslaget.