Modegigant sælger nu brugt tøj: 'Det handler om at tjene penge'

Markedet for genbrugstøj boomer. Nu sælger Zalando også secondhand-tøj.

Den tyske webportal Zalando har mere end 34 millioner kunder på tværs af Europa, som nu snart også kan købe secondhand-tøj. (Foto: HANNIBAL HANSCHKE © (c) Scanpix)

Den tyske gigant indenfor onlinesalg af modetøj, Zalando, sælger nu ikke kun nyt og ofte billigt tøj til købelystne forbrugere over hele Europa.

Nu kan man også købe secondhand-tøj på platformen, skriver Zalando i en pressemeddelelse.

Det sker, fordi modeplatformen vil "bringe secondhand-mode ud til mainstream-forbrugeren i Europa".

- Vi ved fra egne undersøgelser, at kunder, der ønsker at købe og sælge secondhand-mode, ofte ikke gør det på grund af manglende bekvemmelighed og tillid til onlinemarkedspladser. Derudover ønsker kunderne at være sikre på kvaliteten af deres køb, skriver Zalandos nordiske chef, David Hejgaard, i en mail til dr.dk.

Han gør også opmærksom på, at tiltaget er en del af Zalandos bæredygtighedsstrategi, hvor målet er at forlænge levetiden for 50 millioner tøjvarer frem til 2023.

Forbrugere, der vil sælge noget af deres aflagte tøj på hjemmesiden, kan sende op til 20 genstande ind til virksomheden, som derfra vurderer tøjets tilstand, prissætter det og sætter det til salg.

Ikke tilgængelig i Danmark - endnu

Ved salg får man dog ikke pengene i hånden. I stedet kan man optjene kredit, som kan bruges til at købe andre varer på hjemmesiden. Man kan også vælge at donere pengene til velgørenhed.

I første omgang kan man kun købe secondhand-tøj i Tyskland og Spanien, mens Polen, Frankrig, Holland og Belgien snart følger efter.

Hvornår muligheden kommer til Danmark, kan David Hejgaard ikke svare på i skrivende stund, men Norden er et attraktivt marked på sigt.

- Zalandos kultur bygger på lancering, læring, justering og skalering af nye services. For øjeblikket fokuserer vi på de seks indledende markeder. Når de har vist sig at være vellykkede, ekspanderer vi til andre lande.

- Vi ser en stor interesse for secondhand-mode i Danmark og Norden generelt, så de fire nordiske markeder er bestemt en attraktiv region for os, skriver David Hejgaard.

Modeekspert: Secondhand-industrien vokser

Ifølge modeekspert Chris Pedersen er det er ikke tilfældigt, at en stor virksomhed som Zalando nu går ind i markedet for genbrugstøj.

- Når de store koncerner går ind i det, så er det fordi, de kan se, at der er vækstpotentiale og en mulighed for at tjene penge på længere sigt. Ellers ville de ikke gøre det.

- Der er en ting, man altid kan være sikker på: Moden er en kommerciel branche, og det handler altid om, at nogen skal tjene penge, siger han.

De endeløse rækker genbrugstøj i fysiske butikker får nu konkurrence af mere overskuelige muligheder for at indkøbe secondhand på nettet. (Foto: 10510 Joel Sund/TT © Scanpix)

Ifølge Chris Pedersen har secondhand-industrien været i vækst de sidste mange år, og her fremhæver han Danmark som et land, hvor secondhand-kulturen trives.

- I Danmark har vi eksempelvis haft Trendsales (en hjemmeside, hvor man handler tøj mellem forbrugere) i mange år, og rundt omkring i landet er der markeder, hvor secondhand- og vintagetøj sælges, siger han og fortsætter:

- Danmark er det land i Skandinavien, hvor genbrugsmarkedet er i størst vækst. Det er en kulturforandring, der har været i gang i lang tid, og nu bliver der så hældt benzin på bålet, når en så stor spiller som Zalando også begynder at arbejde med det.

Chris Pedersen ser generelt positivt på Zalandos tiltag, fordi det prøver at gøre noget ved det problem, man længe har talt om i modeindustrien: At tøj bliver brugt meget lidt.

- Når tøjet ryger bagerst i skabet eller bliver smidt ud, så har det typisk stadig 80 procent af sin brugsdygtighed tilbage, tilføjer han.

Derfor mener han heller ikke, at Zalando begår greenwashing (når virksomheder brander sig mere grønne og bæredygtige, end de er), når de åbner for salg af secondhand-tøj.

- Jeg har det svært med begrebet greenwashing, fordi man dermed antager, at forbrugeren ikke ved, hvad der foregår.

- Enhver idiot kan se, at hvis man køber noget tøj billigt på en webportal, som skal flyves hjem til Danmark og tilbage igen, så er det ikke bæredygtigt. I Danmark ved vi jo godt, hvad vi foretager os, når vi køber billigt tøj på nettet, siger Chris Pedersen

Facebook
Twitter