Modeugen raser - men hvad rager det dig?

Selvom tøj, trends og mode er vigtigt for mange, har modeugen og de nyeste kollektioner forsvindende lidt at sige, når vi klæder os på om morgenen.

I dag er Copenhagen Fashion Week skudt i gang for anden gang i år. Men når de store modehuse præsenterer deres bud på næste års trends og tendenser, får det begrænset indflydelse på, hvad almindelige mennesker klæder sig i til hverdag. (Foto: Rob Ball © 2015 Rob Ball)

I dag starter Københavns modeuge. Til og med fredag holder designere, bloggere, modehuse og medier et skarpt øje med de mest opsigtvækkende farver, materialer og mønstre på catwalken.

Her kan man nemlig få et indblik i, hvordan moden og det nyeste nye tager sig ud i nærmeste fremtid.

Men hvordan påvirker modeugen og dens ofte obskure outfits folk, der ikke arbejder med mode til dagligt – hvad betyder den for flertallet, den jævne leverpostejs-dansker?

Else Skjold er adjunkt i designledelse ved Designskolen Kolding, og ifølge hende er der ved at ske en slags opløsning, hvor flertallet af forbrugerne gør noget helt andet end det, modehusene diktere på årets modeuger.

- Moden er den mekanisme, der driver selve modeindustrien. Men for langt de fleste mennesker, der ryger de her trends og moder henover hovedet på os, fortæller Else Skjold til P1 Morgen.

Moderigtige flokdyr

Else Skjold forklarer, at de fleste af os navigerer efter helt andre ting end modetendenser, sæsonfarver og modeller på en catwalk, når vi klæder os på om morgenen.

Vi mennesker er nemlig flokdyr, og vi orienterer os visuelt i lige netop det miljø, vi befinder os i til dagligt:

- Vi har jo alle sammen lige været på ferie, og det sker jo typisk at man har været i Grækenland, og så føler man sig pludseligt lidt græsk. Så er det man køber et eller andet græsk udseende stykke tøj, og det virker rigtig godt i Grækenland, fortæller Else Skjold og fortsætter:

- Men i det sekund, man træder ind over grænsen i Kastrup lufthavn, så virker det bare overhovedet ikke.

Det skyldes, ifølge Else Skjold, at mennesker altid forsøger passe ind i de omgivelser, de er i – en justering der i øvrigt foregår forholdsvist ureflekteret hos de fleste.

Tøj er identitetsarbejde

Med andre ord påvirker skolen, vennerne og kæresten os langt mere end modeugen, når vi opbygger vores personlige stil – og netop stilen betyder ikke så lidt for den måde, vi opfatter os selv på:

- Tøj er jo identitetsarbejde. Så hvis du stopper inde i hovedet, så stopper du også med at udvikle din tøjstil, forklarer Else Skjold.

Hun forklarer, at de fleste på et tidspunkt opdager en farve eller en bestemt slags tøj som klæder dem, eller som er behageligt at gå i – og så holder man fast i det og justerer en smule i løbet af livet.

Modebranchen skifter kurs

Mens mennesker udvikler sin stil i ”langsomme bølger”, som Else Skjold udtrykker det, og ofte i forbindelse med store livsforandringer, så kører de fleste modehuse med mange forskellige kollektioner om året.

- Vi skifter jo ikke os selv og vores identitet ud så tit, fortæller Else Skjold.

Ifølge hende er det derfor også oplagt, at modehusene skifter kurs og imødekommer det ændrede forbrugsmønster, hvor folk eksempelvis holder op med at købe tøj efter sæsoner:

- Moden har jo fungeret sådan, at det hele tiden handler om noget nyt. Det, den begynder at åbne op for nu er, at moden jo også er denne her kontinuitet; at vi hele tiden justerer på nogle temaer.

- Og det er i virkeligheden dét, mange designere også gør. De har jo et DNA, de udvikler videre på livet igennem, lyder det fra Else Skjold.

Lyt til interviewet med Else Skjold i P1 Morgen her. Du kan også høre mere om, hvorfor vi holder op med at købe sæsonkollektioner her.

Facebook
Twitter