Museer slipper mesterværker ud til fri brug

Museer slipper kontrollen over deres digitaliserede samlinger og lader brugere downloade, genbruge og remixe mesterværkerne.

Flere malerier er smeltet sammen: Colosseums mure er tagget med graffiti, og Nicolai Abildgaards "Den sårede Filoktet" har fået en tatovering. Udsmykning af metrovæggene i København - Unges laboratorium for kunst står bag. (© Statens Museum for Kunst)

Museer i både Danmark og udland lægger højtopløste fotos af museets mest betydningsfulde værker ud på internettet med en opfordring til alle om at downloade, dele og genbruge dem.

For eksempel til at klippe-klistre et nyt kunstværk af et Rembrandt-maleri eller putte Hammershøi på iPhone-coveret.

Museerne slipper nemlig kontrollen over nogle af de digitale udgaver af malerier og genstande, som ellers ville blive solgt til kommerciel brug eller printet på merchandise til museumsbutikken.

Skab dit eget mesterværk

Udenlandske museer har i flere år brugt de såkaldte Creative Commons-licenser på højtopløste fotos af malerier og genstande. Licenserne åbner for en så høj grad af genbrug og videreudnyttelse som muligt.

Senest har J. Paul Getty Museum i Los Angeles sluppet 4600 fotos ud til fri leg, og på Hollands Rijksmuseum har man i knapt et år kunnet downloade, ændre og lege med værker af de allerstørste mestre som van Gogh og Rembrandt i museets åbne samling.

På hjemmesiden står endda: “Skab dit eget mesterværk. Vær kreativ”.

Og dén opfordring har ufattelig mange grebet: Fra oktober 2012 til juni 2013 er der lavet 92.000 såkaldte Rijksstudios, som er brugernes egne samlinger og kreationer, og 270.000 billeder er blevet downloadet til privat brug. Antallet af sidevisninger er gået op med 300 procent, til mere end 30.000.000.

Det oplyser Lizzy Jongma, datamanager på Rijksmuseum.

Museer slipper kontrollen

Også i Danmark kigger museer og politikere mere end nysgerrigt på fri download af digitaliseret kunst og kulturarv.

Et af de danske museer, der har erfaringer med netop at inddrage brugere via internettet, er Statens Museum for Kunst.

For godt et år siden lagde kunstmuseet 168 værker ud til fri download. Siderne med værker til download har i alt været besøgt knap 9.500 gange af 6.773 personer, som i gennemsnit gemmer 2 værker på computeren.

Det oplyser webredaktør på Statens Museum for Kunst, Sarah Grøn.

Et af de malerier, som Stans Museum for Kunst har lagt ud til fri download og brug. Elisabeth Jerichau Baumann, En egyptisk fellahkvinde med sit barn, 1872. smk.dk

Projektforsker på Statens Museum for Kunst, Merete Sanderhoff, ser museets frigivne billeder som råmateriale til den visuelle kultur, som allerede trives på blogs og sociale medier:

- Det tillader, at brugerne kan udfolde deres egen kreativitet. Når vi lægger billederne ud i høj opløsning til genbrug og manipulation, så slipper vi kontrollen med at definere, hvad kunst og kultur er. Museer har tidligere sagt: det er os, der ved, hvordan samlingen har det bedst. Det sociale internet har været med til at ændre det, for skal vi være relevante for brugerne, så skal vi arbejde med vores samlinger på en ny måde, siger Merete Sanderhoff.

Mona Lisa-effekten vinder

Man kunne så som museum være nervøs for, at besøgstallet falder på det fysiske museum som en konsekvens af lettere tilgang til malerier online. Men Merete Sanderhoff mener, at det forholder sig modsat:

- Når folk får lov at se nogle gode reproduktioner og kan gå på opdagelse ved at klippe og klistre i billederne, så er sandsynligheden for, at de får lyst til at se billederne i virkeligheden noget større. Man kalder det faktisk Mona Lisa-effekten: selv om billedet er så reproduceret, så kommer folk stadig til Louvre museum for at se på originalen, understreger Sanderhoff.

Museer må komme til brugerne

Danske kulturinstitutioner har de sidste år digitaliseret alt fra aviser til kalkmalerier og partiprogrammer. Det er nemlig et særligt indsatsområde i Kulturministeriet.

At museerne nu går skridtet videre ved at lægge værker ud til fri download, er med til at støve noget af det tykke lag grå støv af malerierne, som mange museumsgæster ser for deres indre blik ved ordet ”museum”.

Kirsten Drotner, professor på Institut for kulturvidenskaber på Syddansk Universitet, forklarer:

- De fleste af os har tegnet briller på avisen eller lavet overskæg på fotos. Det kan man gøre nu i langt højere grad og meget nemmere. Man kan selv redigere i og lave sjov med værket. Museerne er blevet opmærksomme på, at skal de i dialog med andre og nye brugere, så må museerne komme til brugerne, siger Kirsten Drotner.

Facebook
Twitter