Musicals åbner op for deres liv: Nu kommer Michael Jackson og Cher tilbage på scenen

"Der er al mulig grund til at tro", at nye Broadway-opsætninger om Michael Jackson og Cher får succes, mener musicalekspert.

En del af forklaringen på, at der både er en Cher- og en Michael Jackson-musical under opsejling, skal findes i, at vi godt kan lide at spejle os i store individers liv og skæbne. (Foto: Lucas Jackson / Stephane Mahe © sCANPIX)

Musikstjerner kan få flere liv scenen: Først i deres karriere - og så omsat til musicals.

Herhjemme spiller musicalen om Tommy og Rasmus Seebach hele juli måned i København - og nu forlyder det, at en musical om 'The King Of Pop' formodentlig rammer Broadways skrå brædder i 2020.

Allerede i år er det sikkert og vist, at sangerinden Cher gør endnu et comeback. Til december får en musical om den 72-årige sanger og skuespillers liv og levned nemlig premiere på The Neil Simon Theatre på Broadway i New York.

Men hvorfor bliver afdøde - eller pensionsmodne - musikeres personfortællinger pludselig omdrejningspunktet for stort opsatte musicals?

Nyt lys og genkendelsens glæde

- Vi kan rigtig godt lide at spejle os i store individers liv og skæbne. I vores hverdagsliv har vi brug for nogle figurer, der næsten er overmenneskelige. Det er noget helt fundamentalt menneskeligt, forklarer musicalekspert Michael Eigtved, der er lektor i teater- og performancestudier.

Lyt til Chers 'Strong Enough', mens du læser videre.

2302215-1-5_Cher_Strong Enough.wav

- Og der er al mulig grund til at tro, at både Cher- og Michael Jackson-musicalen er noget, publikum gerne vil se. Man får genkendelsens glæde og samtidig kastes der et nyt lys over en allerede kendt historie, siger Eigtved.

- Hvis det er dygtigt og loyalt gjort og ikke alt for leflende, så fungerer sådan nogle forestillinger rigtig godt.

Cher under en koncert i Toronto, Canada, i 2002. Om en måneds tid har hun premiere filmen Mamma Mia 2 og til december åbner en Broadway-musical om hendes liv i New York. (Foto: Mike Cassese © Scanpix)

Musicals har altid været biografiske

Genkendelsens glæde og relaterbare historier er dog ikke kun lig med udsolgte shows og succes på de skrå brædder.

Genren autofiktion, der blander fiktion og fakta, fylder for tiden godt i det kulturelle landskab både blandt unge forfattere, i diverse dokumentarer og på tv.

Men mange musicals har også været biografiske og brugt autofiktion, længe før det blev et modeord, forklarer Michael Eigtved.

Musikteater giver os en fornemmelse af, at vi kan se ind i personernes indre liv.

Michael Eigtved, musicalekspert.

Han nævner i flæng musicals som 'The King and I', 'Annie Get Your Gun' og 'The Sound of Music', der alle er baseret på enten erindringsværker eller virkelige personer.

- "Hvad vil det sige at være menneske?" er et evigtgyldigt spørgsmål og vi kan godt lide, når det er sat lidt på spidsen. Den helt almindelige fru kakkelbord er mindre interessant end en, der tilbyder os noget, der er lidt ud over det sædvanlige, mener Michael Eigtved og vender igen tilbage til Michael Jackson:

- Han samler mange af de store myter, vi godt kan lide at spejle os i. Han er både tæt på, fordi vi kan høre hans musik hjemme i vores stue, men er samtidig meget langt væk i forhold til hans levevis.

- Han var med til at skabe en myte om sig selv ved nærmest at leve som en slags Peter Pan, og kaldte for eksempel også sit hjem for Neverland.

Lyt til Michael Jacksons 'Rock With You', mens du læser videre.

2200170-1-2_Michael Jackson_Rock With You.wav

Bliv hængende - eller dø ung

Eigtved har skrevet en række bøger og artikler om blandt andet musikteater og populær scenekunst og mener, at der indenfor popkulturen groft sagt er to måder, man kan blive udødeliggjort på.

Den ene er ved at have en stor, lang karriere. Den anden er ved at dø ung.

Michael Jackson under en koncert i Wien, Østrig, 1997. Han døde i 2009, blot 50 år gammel. (Foto: Leonhard Foeger © Scanpix)

Og mens Chers imponerende karriere strækker sig tilbage til 1960'erne og altså i skrivende stund kører på sit sjette årti, så repræsenterer Michael Jackson både den store karriere og den tidlige død.

- Han startede sin karriere allerede som barn, men også døde alt for tidligt. Hans liv, skæbne og musik er oplagt at bruge i musicalsammenhæng.

Michael Jackson-musicalen bliver skrevet af Pulitzer-vinderen Lynn Nottage, mens Tony Award-vinder Christopher Wheeldon står for instruktion og koreografi.

Cher-musicalen - der har den mundrette titel 'The Cher Show' - er skrevet af manden bag Jersey Boys-musicalen, Tony Award-nominerede Rick Elice.

Musicals er kropslige

Michael Eigtved peger på, at musicalens "kropslige" dimension er dens helt store styrke - såfremt det gøres "elegant".

Musikteater kan give en decideret kropslig medfølelse.

Michael Eigtved, musicalekspert.

- Man har en kronologi, der giver sig selv, fordi det er et livsforløb, og så prøver man at få personens sange til at passe ind i den kronologi. Det kan godt ende med at blive lidt søgt, men hvis det gøres elegant, kan det lykkes rigtig fint.

- Musikteater giver os en fornemmelse af, at vi kan se ind i personernes indre liv. Det giver os en særlig fornemmelse af, at vi forstår dem. Man kan gøre meget med beskrivelser i en bog, men hvis vi ser en ensom person stå på en kæmpe scene og synge en trist sang, kan det give en decideret kropslig medfølelse.