Musik mangler kvindelige rollemodeller

De færreste musikere er kvinder, og alt for sjældent spiller de et instrument. Der skaber ubalance i musiklivet, mener lektor Annemette Kirkegaard.

Scenen er ofte den samme. Hun vrider sig i skønsang bag mikrofonen, mens han hamrer løs på et trommesæt.

Musiklivet er i høj grad domineret af mænd. Det skyldes mangel på kvindelige rollemodeller, mener lektor i musikvidenskab Annemette Kirkegaard.

- Rollemodeller er vigtige. Der er mange, der kigger på det musiklandskab, vi har nu og ser, at vi mangler rollemodeller, siger Annemette Kirkegaard.

Ubalance i kønsfordelingen

Sharin Foo, Tina Dickow og Nanna Øland Fabricius er alle eksempler på, at den danske kvinde godt kan spille musik og have succes med det.

Desværre er de enestående eksempler i en stereotyp verden, hvor en musiker oftest er en mand. Hvis kvinden overhovedet spiller musik, er hun fastholdt i et billede som kor- eller frontpersonen, der i sjældne tilfælde kan spille lidt på klaver - eller hvis bølgerne går højt - også kan rasle lidt med en tamburin.

- Jeg tror, at det starter i en meget tidlig alder, at der ikke er så mange kvindelige lærer eller så mange kvindelige rollemodeller, siger Annemette Kirkegaard.

Ud af Rytmekonservatoriets 150 elever er kun tre af dem kvindelige instrumentalister. Af KODAs årlige udbetalinger er det kun 11 %, der tilfalder kvindelige medlemmer, og på dette års Copenhagen Jazzfestival udgjorde de kvindelige optrædende kun 5,5 %.

Ligestilling i musikken og i medierne

Musiklivets tilstande er i høj grad betinget af kønsroller. Hvis man gerne vil være attraktiv og feminin, så gør det ikke kvinden godt at sidde og hamre løs på et trommesæt, mener Annemette Kirkegaard og fremhæver, at kvinden i mange tilfælde skal kæmpe mere for at blive respekteret som en dygtig musiker.

- Der er en klar tendens til at fremhæve mænd, og det kunne godt laves om, mener Annemette Kirkegaard.

Hun tror, at en af løsningerne kan være, at man allerede i en tidlig alder fremelsker musikken hos kvinderne og ikke låser børnene fast i forudindtagede roller om, at piger vil synge og drenge vil spille på trommer.

Kvoter skal hjælpe den kvindelige musiker

I Norge og Sverige forsøger de sig med kvoter, og det har en positiv mærkbar virkning på antallet af kvindelige musikere.

Det er vigtigt, at kvaliteten af musikken ikke svinder, blot fordi kvinder også skal spille musik. Men den skæve balance i musiklivet vidner om, at der kan være brug for drastiske tiltag, hvis musikscenen skal være ligeværdig, mener Annemette Kirkegaard.

- Kvotering kan vi ikke lide, for når vi vil have kunst og kultur, så skal det være på højeste niveau. Det skal ikke være sådan noget socialtpædagogisk noget med, at de skal ind, bare fordi de er kvinder, siger Annemette Kirkegaard og fortsætter:

- Men det handler om at give ordentlige vilkår for kvinderne. Allerede i børnehaven, skolen og fritidsklubben. Og så gå i mod de her stereotyper om, hvad mænd og kvinder gør, som medierne jo i høj grad er med til at skabe.

Anerkendelse for kvinder

Marie Louise von Büllow er eksempelet på det modsatte. Som kontrabassist er hun en af de få kvinder, der spiller et instrument i en ellers mandsdomineret verden.

Hun bliver sjældent diskrimineret for at være kvinde af sin egen omgangskreds, men når hun møder nye folk, kan hun føle, at de tror, at hun ikke rigtig ved noget musik - blot fordi hun er kvinde.

- Nogen gange hvis jeg kommer ud til en lydproducer eller en lydtekniker med et band, så henvender de sig udelukkende til drengene, fordi de - sikkert ubevidst - tror, at det er dem, der har noget at sige om musikken.

En af drengene

Og den maskuline verden kræver nogle særlige kvinder, mener Marie Louise von Büllow. Hun lægger vægt på, at hele musikscenen er infilteret af mænd, og at de fleste musikjournalister og bookere er mænd.

Det gør det svært for kvinden at slå igennem, hvis hun ikke kan finde ud af at gebærde sig i det mandsdominerede miljø.

- Det er virkelig en verden fuld af nepotisme. Man hyrer sine venner, hvis man skal bruge en musiker, producer eller lydmand. Og som kvinde bliver man nød til at være en af drengene, siger Marie Louise von Büllow.

FacebookTwitter