5 ingredienser til den perfekte julesang: Omkvædet skal komme hurtigt - boom!

Hvad er det, der får julehits til at hænge fast? Hjerneforsker Peter Vuust giver fem bud på, hvad der karakteriserer den gode julesang.

Hvad får en god julesang til at blive et hit år efter år efter år? Det har hjerneforskeren Peter Vuust fem bud på!

'Last Christmas', 'All I Want For Christmas Is You' og 'Driving Home For Christmas' er umulige at komme udenom i denne tid.

Også her:

Tør du trykke?

De gode julesange er umulige at få ud af hovedet, men hvorfor bider de sig egentlig fast i hjernebarken? Og bruger musikerne nogen særlige tricks, når de skal skrive en julesang?

Peter Vuust, der er hjerneforsker, jazzmusiker og julesangsentusiast, giver her fem bud på, hvad der skal til, for at en julesang bliver en evergreen.

- Det skal være et hit, men modsat almindelige hits, skal det også holde året efter. Og de bliver voldspillet!

- Det er typisk for de julesange, der holder over flere år, at de har en større grad af uforudsigelighed end almindelige hits, siger Peter Vuust og fortsætter med et eksempel:

- Hvis man tager ’Last Christmas’, er det vigtigt, hvor meget variation, der er i den måde, de synger det på.

- Hvor melodien er en vamp (en akkordrækkefølge, der gentages, red.), har de valgt at have maksimal kompleksitet i sangen, det er så fraseret, at der næsten ikke er to linjer, der er sunget på samme måde.

Længsel og nostalgi skal der til. Julesange skal vække følelser, der minder os om vores familie og vores barndom, og det kan man gøre på mange måder ifølge Peter Vuust:

- ’Last Christmas’ har det allerede i teksten – »Last Christmas I gave you my heart« – og et nummer som ’Driving Home From Christmas’ (af Chris Rea, red.) har den her langsomme, længselsfulde stemning.

Man kan godt bruge mere outdatede former og musikalske virkemidler - for det gør ikke så meget, at de ikke er helt moderne i julesangene.

Julesange skal pege på jul utroligt hurtigt. Derfor er deres struktur anderledes: de starter ofte med omkvædet.

- De fleste popsange starter med et vers. Og så kommer omkvædet, man skal synge med på, senere, siger Peter Vuust:

- Det er ofte omvendt med julesange, og grunden er, at det typisk er i omkvædet, at du hører ordet ’jul’ – og det skal komme hurtigt, boom!, forklarer han.

For at pege på at det er jul, bruger musikere ofte reallyde som klokker og bjælder, der skal skabe billeder af snefald, kaneture og julehygge.

- Det har selvfølgelig en effekt, der skaber nostalgi og hygge, men det skal også indikere, at det her ikke er en almindelig sang.

Med en julesang får man med det samme nogen forventninger til, hvad der skal ske, fortæller Peter Vuust.

En vigtig ting ved en god julesang er – ligesom med en fodboldsang – at man skal kunne synge med, hvad Peter Vuust beskriver som "sangbarhed".

Hvis man vil skrive en god julesang, så skal man gå all in

Peter Vuust

- Popmusik i dag eksperimenterer mere, Medina og andres melodier bevæger sig mere brat, hvor der er store spring mellem tonerne. Det vil man typisk forsøge at undgå i julesange.

Det er en langt mere konservativ genre, og i forhold til det sangbare er det en genre, der handler om, at vi er sammen. Og julen handler om fællesskab.

Ikke plads til afvigelser

Spørgsmålet er så, hvor meget en sang kan afvige fra disse fem punkter og stadig blive et julehit. Her er Peter Vuusts dom klar:

- Næsten alle julesange gør de her ting, og musikerne gør det bevidst, når komponerer dem. Nogen få gange tænker man, "der er meget lidt i den her sang, der minder om jul", og det er sjældent de numre, der hænger ved over tid, siger han.

- Hvis man vil skrive en god julesang, så skal man gå all in.

Lyt selv efter karakteriske julesangstræk hos Mariah Carey her:

Mariah Carey: 'All I Want For Christmas Is You'

Nyhedsbrev TAG DR.DK KULTUR MED DIG

Få seneste anmeldelser og indblik i musik, film, bøger og kunst - hver torsdag.

Vis alle nyhedsbreve