5 tricks Kylie Minogue har brugt for at holde sig ung i 30 år

Kylie Minogue er tilbage med et overraskende country-inspireret album. Men det er langt fra første gang, den australske sangerinde eksperimenterer med popmusikken.

(Foto: Julian Parker/Antony Jones/Mogens Flindt/Henning Bagger/Dave Hogan/Sharon McCutcheon/Collage: Christian Mejdahl © Getty Images & Ritzau Scanpix)

Kylie Minogues karriere spænder over fire årtier, hvor hun gentagende gange har forsøgt at holde sig relevant på den internationale musikscene ved at prøve at genopfinde sig selv.

Og nu har den australske popdronning lige udgivet sit 14. album, hvor hun endnu engang forsøger at tilpasse sig de skiftende tider og de flygtige vinde, der blæser i musikbranchen.

Sangfuglen har på overraskende vis nemlig udgivet et countryinspireret album.

Læs med her og bliv klogere på, hvordan den australske popdronning har udviklet sig i 30 år i forsøget på at sidde på toppen af poptronen.

1988: Fra skuespiller til popstjerne

Kylie Minogue startede oprindeligt sin karriere som skuespiller i den australske sæbeopera 'Neighbours'. Og da hun og resten af rollebesætningen en dag var til et velgørenhedsarrangement improviserede de en optræden med Little Evas hit fra 1962 ’The Loco-Motion’.

Kylie Minogue under en tv-optræden i 1989. (Foto: Tim Roney © Getty Images)

Kylie Minogues sangtalent blev samme aften opdaget af et par pladeselskabsfolk. Det udmøntede sig i en kontrakt, og i 1988 udkom det poppede disco-nummer som Kylie Minogues første single. Den gik nummer et i hjemlandet Australien og blev også et stort hit i Europa og USA.

Og man skal som bekendt smede, mens jernet er varmt. Så kort efter udkom sangerindens lige så poppede 2. single ’I Should Be So Lucky’, som blev et lige så gigantisk hit som ’The Loco-Motion’.

Begge sange var at finde på debutpladen med navnet ’Kylie’, der solgte som varmt brød i både hjemlandet og Europa.

1994-1998: Sortklædt og moden

I årene efter udgav Kylie Minogue tre yderligere album, der dog ikke kastede samme mængde hits af sig som debuten i 1988.

Men i 1994 ændrede dét sig, da Kylie gav sig i kast med sit første stilskifte.

Samlebåndspoppen og 80’er-lyden var skiftet ud med et langsommere tempo og en mellemøstlig lyd, da hun udgav ’Confide In Me’ som den første single fra sit femte album ’Kylie Minogue’.

En modnet Kylie Minogue under en koncert i 1998. (Foto: Martyn Goodacre © Getty Images)

Kritikerne hyldede Kylie Minogue for den tilbagelænede lyd og det modne udtryk, som stemte godt overens med start-90’ernes lydtapet, hvor alt skulle være mere autentisk. Og pladen blev da kommercielt set også en pæn succes for den unge sangerinde.

Og hun forsatte i samme rille, da hun fire år senere udgav sit sjette album 'Impossible Princess'.

Her blev der igen eksperimenteret med udtrykket, der var hårdere end hendes tidligere udgivelser, og numrene var overvejende domineret af 'rigtige' instrumenter.

Anmelderne sammenlignede lyden på albummet med Madonnas roste ’Ray of Light’ fra samme år. Men trods den pæne modtagelse hos kritikerne var udgivelsen ikke en kommerciel succes og formåede ikke at gøre meget væsen af sig på hitlisterne.

Lyt til 'Some Kind of Bliss', som var den første single fra 'Impossible Princess' herunder.

2000-2003: Nattens dronning

Men blot to år efter var det en helt ny Kylie Minogue, der buldrede ud af radioens højtalere.

I årene fra 2000 til 2003 havde Kylie Minogue sin gyldne æra.

Gennem tre album genererede hun det ene kæmpestore klubhit efter det andet som eksempelvis ’Spinning Around’, ’In Your Eyes’ og verdenshittet ’Can’t Get You Out of My Head’.

Selvom sangerinden på det her tidspunkt havde rundet 30 år, forsøgte hun at gøre sig relevant for de unge musikforbrugere ved at omfavne dance-lyden fra klubberne og flirte med den elektroniske lyd, de unge ellers kendte fra deres idoler som eksempelvis Britney Spears.

Det var en vovet Kylie Minogue, verden stiftede bekendtskab med i 2002. (Foto: PAUL BERGEN © Getty Images)

Faktisk kunne Kylie Minogue have forlænget sin glorværdige periode, hvis ikke hun havde sagt ’nej tak’, da hun som den første blev tilbudt det, der senere skulle blive Britneys signaturhit ’Toxic’ i 2003.

2010: Guddommelig stjernestatus

I stedet fulgte et par turbulente år med svingende succes.

Kylie Minogue blev i 2005 diagnosticeret med brystkræft, og hendes album ’X’ der udkom i 2007 opnåede ikke samme storslåede succes, som hendes musik i starten af 00’erne havde haft.

Men i 2010 udkom hendes 11. album. Og med over 20 år i musikbranchen varr det en Kylie Minogue, der var bevidst om sin egen ophøjede ikonstatus, der tonede frem på albummet, med det guddommelige navn ’Aphrodite’.

I 2011 åbnede Kylie Minogue sin 12. verdenstour i Boxen i Herning. (Foto: henning Bagger © Ritzau Scanpix)

Med hjælp fra den danske hitmager Cutfather, kunne hun indbyde lytterne i sit univers, der nu var mere luftigt, synth- og strygerbefængt. Man skulle ikke være i tvivl om, at Kylie Minogue var en pop-gudinde.

Hun tog i samme ombæring rollen som LGBT-ikon på sig, da hun dedikerede førstesinglen 'All The Lovers' som en hymne til den store mængde af homoseksuelle fans, der havde fulgt sangerinden i mange år.

Og selvom det stadig ikke blev til samme succes, hun havde set ti år tidligere, blev sangen en moderat succes på hitlisterne og det tredjemest spillede nummer på de amerikanske klubber i 2010.

2018: Kylie-Cowgirl

Sidenhen udkom sangerinden med sit 12. album og en tematiseret juleudgivelse, der begge dog kommercielt set ikke var noget at fejre.

Men nu er hun så tilbage endnu engang.

Kylie Minogue i fuld denim ved en intimkoncert i 2018. (Foto: Dave Hogan © Getty Images)

Kylie Minogue har netop udgivet sit country-inspirerede album ’Golden’, og man skal ikke lytte længe til den første single 'Dancing' for at finde ud af, at noget ikke er, som det plejer.

For her kombinerer den nu 49-årige sangerinde sin dansable popmusik med country-lyden af Nashville, hvor store dele af albummet også er indspillet i samspil med lokale musikere.

Og sangerinden satte sig for bordenden for bevidst at trække albummet i dén retning, idet hun har været med til at skrive alle sangene på albummet, ligesom hun også er executive producer på skiven.

Så må tiden vise, om vi kan forvente endnu et stilskifte, når fremtiden er moden til endnu et album.

Facebook
Twitter