’7 Years’ analyseret strofe for strofe: Den er skrevet lige som en børnesang

Litteraturprofessor og lektor på rytmisk musikkonservatorium analyserer Lukas Grahams verdenshit ’Seven Years’.

Hvordan fungerer 'Seven Years' egentlig, når man skiller den ad? Litteraturprofessor, Anne-Marie Mai, og lektor på Rytmisk Musikkonservatorium, Anders P. Jensen, undersøger sagen.

De er de første danskere nogensinde, der ligger på andenpladsen af den amerikanske singlehitliste med en dansk sang.

I nat, dansk tid, afgøres det, om gruppen Lukas Graham kan erobre listens førsteplads fra Rihanna.

Men hvad er det med sangen, ’7 Years’? Hvad kan den? Er den noget helt særligt?

Professor i litteratur ved Syddansk Universitet, Anne-Marie Mai og Anders P. Jensen, lektor i komposition på Rytmisk Musikkonservatorium, dissekerer her ’Seven Years’ vers for vers.

- Sangen er skrevet i et hverdagssprog. Det er noget, man kan sige til hinanden: Engang var jeg syv år gammel og…”. Grebet går igen sangen igennem og er med til at gøre teksten til en livsfortælling.

- Samtidig er der også et ordspil i det, for ordet ”once” spiller på eventyret, på ”once upon a time”. Lukas Graham synger ikke ”there was a time, when I was seven years old” eller ”back then”. Han vælger det eventyrlige udtryk med med omhu, og det fungerer rigtig godt og giver teksten en sproglig og eksistentiel dybde.

- For at en stor popsang typisk kan slå igennem og ramme et stort publikum, skal sangen have en enkel og stærk melodi, som er nem at huske. Det har ’7 Years’. Den har en enkel melodi, baseret på en såkaldt pentatonskala i omkvædet (en pentatonskala, der består af fem toner, red.).

- En pentatonskala er typisk det, der bliver skrevet børnesange på. ’Jeg er en glad lille cowboy’ af Povl Kjøller er eksempelvis også skrevet på en dur-pentaton. Ligesom ’Shake It Off’ af Taylor Swift og ’Roar’ med Katy Perry er. Pentatonmelodien giver en børnesangsenkelthed over sangen: så den sætter sig i hukommelsen efter få gennemlytninger.

- Sangen er skrevet i ”jeg-” og “vi”-form. Sangeren taler selv og om sig selv. I det øjeblik han synger teksten, sætter man som tilhører lighedstegn mellem sangeren og jeget. Det er ikke noget portræt af en anden karakter. Han etablerer det tætte link mellem sig selv og teksten. Det lever sangen også af. Han synger ikke ”Once he was…” Det giver den en stærk autencitet.

- Sangen har en gennemgående enkel akkordrundgang med fire akkorder: g-mol, bb-dur, es-dur og f-dur. Akkordrundgangen går i G-mol mens, at vokalen (isoleret set) fokuserer mest på toner, der tilhører Bb-dur (paralleltoneart). Denne dur/mol balance bevirker bl.a, at teksten ikke bliver for entydig ladet, og derved er der plads til at lytterens egen følelsesmæssige tolkning af teksten.

- Gentagelsesstrukturen er meget vigtig. Det er gentagelserne ”once I was seven years old”,”once I was 11 years old” osv., der i høj grad er med til at strukturere det rytmiske forløb i teksten. Gentagelserne er vigtige for lyrik i det hele taget, men i en sangtekst er det en meget vigtig og stærk figur, og Lukas Graham bruger den optimalt.

- Flere store pophits i dag indeholder flere tonegentagelser, men færre forskellige toner og store spring, i modsætning til gamle sange som eksempelvis ’Over the Rainbow (Harburg/Arlen)’ eller God Only Knows (Asher/Wilson), hvor man tonalt set kommer vidt omkring. Sådan er det også med ’7 Years’.

- Lukas Graham repeterer meget de samme toner i sangen, når han synger ”once I was 11 years old” osv. Til gengæld er der i mange pophits i dag en mere detaljeret og afvekslende anvendelse af rytmik. Det gør sig også gældende i Lukas Grahams vokalfraseringer

- Her bliver man som lytter overrasket første gang. Der er noget ved hæderen og berømmelsen, der kedede fortælleren, og han søgte noget virkeligt i livet. Han siger: ”før var han rettet mod ”the glory””, men nu har han fået et andet mål, realiteten.

- Det er et godt eksempel på et stykke lyrik, der synges. Det er skrevet som en sangtekst, men teksten har helt sikkert lyriske kvaliteter og digtkvaliteter. Den lever bestemt ikke bare af det melodiske, men også af teksten, der virker og fungerer for den, der lytter. Det er en usædvanlig tekst til en sang, der står til at blive nummer et på hitlisten. Det er ikke bare et kvikt omkvæd og nogle rappe effekter.

- Kigger man på amerikanske hitlister over tid og sammenfatter fællestræk herfor, så er det påfaldende i hvor høj grad "7 Years" ligeledes indeholder mange af de selvsamme fællestræk. Den har i såvel tekst som musik noget universelt over sig, som mange kan relatere til. Om sangen med tiden går hen og bliver en evergreen er selvsagt for tidligt at spå om.

Hør resten af 'Seven Years' her:

https://www.youtube.com/watch?v=LHCob76kigA

https://www.facebook.com/DRNyheder/posts/1161200950597094

FacebookTwitter