80'ernes parodimester har knækket koden på nettet

I flere åriter har Weird Al med stor succes parodieret samtidens kunstnere, men nutidens teknologi gør det sværere at skille sig ud.

Weird Al Yankovic (Foto: Jason Merrit)

Din alder afgør formentlig, hvordan du bedst husker den amerikanske sanger, komiker og mester i parodier, Al Yankovic, også kendt som Weird Al.

Mens Weird Al og hans Michael Jackson-parodi "Eat it" var et populært hit i 80erne, sang de fleste børn af 90erne med på "Amish Paradise" - en parodi på rapperen Coolios populære "Gangta's Paradise".

Og i 2006 kunne begge generationer og endnu yngre fans så opleve, hvordan hip hop-sangen "Ridin'" hurtigt blev et endnu større hit, efter komikeren parodierede sangen som "White and Nerdy".

Nu er den 56-årige amerikanske komiker tilbage med sit 14. album efter tre års stilhed.

Men selvom parodierne ikke har ændret sig synderligt de sidste mange årtier, har teknologiens udvikling, og ikke mindst de sociale mediers ankomst, været med til at ændre Weird Als arbejdsgang.

Parodier skal gå viralt

Albummet, der har fået titlen "Mandatory Fun" vil på vanlig Weird Al-vis parodiere en række af samtidens mest populære hits.

Men som noget nyt lægger komikeren otte af parodierne ud som musikvideoer på otte forskellige hjemmesider de næste otte dage.

Indtil videre har populære hjemmesider og delingstjenester som Nerdist, Vevo og College Humor lagt adresse til komikerens nyeste parodier.

Ideen er at få en ny musikvideo til at gå viralt hver dag, forklarede Weird Al for nyligt til musikhjemmesiden diffuser.fm.

- I disse tider brænder alt meget hurtigt ud. Mange ting går viralt en enkelt dag, så jeg tænkte, at jeg også ville lade en ny video få et viralt liv en dag ad gangen, forklarer komikeren.

Alle kan lægge en parodi på YouTube

Taktikken ser da også ud til at virke.

Parodien "Tacky", der er blevet offentliggjort på hjemmesiden Nerdist.com, gør tykt grin med den amerikanske sanger Pharell Williams mega-hit "Happy" samt samtidens besættelse af sociale medier som Instagram og Twitter.

Alligevel er Weird Als nye album også blevet omtalt mere end 14.000 gange på det sociale medie Twitter den sidste uge, viser analyseværktøjet Topsy.com.

Selvom de sociale medier dermed nu er med til at holde gang i komikerens karriere, har de og internettets delingstjenester også gjort det sværere at skille sig ud, forklarede Weird Al for nyligt i en fan-chat på hjemmesiden reddit.com:

- Jeg har efterhånden parodieret så mange sange, at jeg føler, at jeg også er blevet bedre til det med tiden, sagde han.

- Den helt store udfordring for mig er i stedet at finde nye måder at være sjov på, ligesom jeg skal finde nye måder at skille mig ud fra de millioner af andre mennesker, der efterhånden laver parodi-videoer og deler dem på Yotube.

På Weird Als hjemmeside kan du se komikerens nyeste parodier.

Facebook
Twitter