Dansk operasanger burde ikke lave dette interview: Nu holder jeg kæft indtil premieren

Peter Lodahl, der er aktuel som Rodolfo i ’La Bohème’ på Det Kongelige Teater, er en levemand, der ikke har lyst til at undvære alle de ting, der er gode i livet men dårlige for stemmen.

42-årige Peter Lodahl er - for femte gang i karrieren - aktuel som Rodolfo i Giacomo Puccinis kærlighedsdrama 'La Bohème'. (Foto: Natascha Rydvald © Det kongelige teater)

I sidste uge måtte Peter Lodahl ikke sige noget i fem dage.

Den danske operasanger havde givet sig for meget under generalprøverne til ’La Bohème’ i Operaen, og den ene stemmelæbe var blevet rød. Hvis hans stemme skulle nå at være klar til premieren, måtte han spare på den.

Så når Peter Lodahl og hans kone skulle planlægge aftensmaden, eller hvem der tog bilen den dag, spurgte hun ham på normal vis, mens Peter Lodahl, der stod lige ved siden af hende, måtte svare på sms eller skrive en seddel.

- Det virker sikkert enormt åndssvagt og krukket, når man ser det udefra, kan Peter Lodahl godt selv se.

- Men hele forestillingen afhænger af mine to stemmelæber. Hvis de ikke fungerer, ryger hele lortet på gulvet.

Sulten på scenen

Den 42-årige operatenor synger hovedrollen som Rodolfo i Det Kongelige Teaters nye opsætning af Giacomo Puccinis gamle klassiker ’La Bohème’ fra 1896 – en fortælling om den fattige poet Rodolfo, der forelsker sig i syersken Mimi, der er dødeligt syg af tuberkulose.

Ifølge Peter Lodahl topper tenorer, når de er mellem 40 og 50 år. Selv er han 42 og føler, at han laver en mere moden og afrundet udgave af Rodolfo nu, end da han sang hans parti i København i 2010. Her ses Peter Lodahl sammen med den svenske sopran Gisela Stille, der spiller rollen som Mimi. (Foto: Miklos Szabo © Det kongelige teater)

I første akt møder han som sanger forestillingens største udfordring, da Rodolfo møder Mimi på et lille, koldt loftsværelse i Paris. Det er kærlighed ved første blik, og Rodolfo prøver på akavet vis at gøre tilnærmelser til Mimi i den berygtede tenor-arie ’Så kold den lille hånd er’.

- Partiet har det frygtede høje C. Man ved simpelthen ikke, om man kan nå den tone på aftenen. Det er ligesom, hvis man er springgymnast og ikke ved, om man den dag, det gælder, kan lave den firdobbelte salto.

Det fortæller Peter Lodahl over fire fiskefrikadeller med remoulade i Operaens kantine på øverste etage med udsigt over et gråt København.

Han har været sulten under generalprøven, der netop er veloverstået. Klokken er fire, og han har ikke fået andet end morgenmad (fem æg). Men det er bedre at være sulten, end at en stor frokost ligger i vejen, når Peter Lodahl skal nå det høje C - og holde det i 10-12 sekunder.

- Det er lige nøjagtigt i den scene, at der ikke må ligge for mange fiskefrikadeller, fordi jeg skal udvide min brystkasse så meget for at få volumen i hele vejrtrækningsapparatet. Bagefter får jeg flimmer for øjnene og har ofte en fornemmelse af, at jeg skal besvime, og at jeg ikke ved, hvor jeg er. Det er så vildt for kroppen at stå i den position, siger Peter Lodahl.

Ikke et mønstereksempel

Jobbet som operatenor giver resonans ind i hans privatliv, hvor han må ofre nogle af de ting, han virkelig godt kan lide, i perioder med forestillinger som nu.

- Problemet er bare, at jeg ikke er så god til at modstå fristelser, griner Peter Lodahl.

La Bohème

  • Puccinis opera fra 1896 betragtes som en af de mest romantiske operaer, der nogensinde er komponeret. Har du aldrig set en opera før, er ’La Bohème’ et godt sted at starte, mener Peter Lodahl:

  • - Den er kort af en opera at være; 2 en halv time med pause. Og tematisk er den til at gå til. Det handler om de helt store følelser; om den første kærlighed. Og at det desværre går grueligt galt.

Han er vel det, man kalder en levemand. Han importerer sine egne kaffebønner, rister dem, går på jagt og kan godt lide at skyde sin egen aftensmad.

Han holder af at spise ude, og han drikker god Barolo. Til fester er han den, der går sidst, og ofte også den, der går med de andre ud og ryger cigaretter i kulden.

- På den måde er jeg ikke noget mønstereksempel på, hvordan en sanger skal være, indrømmer Peter Lodahl, der trods alt er lykkedes i sin karriere som operasanger – med store roller i Berlin, Hamborg, Madrid, New York, Bruxelles, Salzburg, Dresden og København.

"Jeg er ikke fanatisk"

Alene mælken i hans morgenkaffe burde han skære væk, fordi mælken lægger et slør over stemmen. Peter Lodahl sammenligner kunsten at frasere efter at have drukket meget mælk med kunsten at køre racerbil i slud; Det kan godt lade sig gøre, men det kræver en ekstra indsats for at holde bilen på ret køl, uden at slingre.

- Men jeg tager alligevel en cortado. Jeg er ikke fanatisk, siger han.

Han har været festryger siden gymnasiet, men er ikke afhængig af cigaretter, siger han.

- Men de er ikke gode for mig, det er de ikke, siger Peter Lodahl, der til gengæld har erfaret, at alkohol ikke skader ”så meget”.

Sov, spis kulhydrater og hold kæft!

Allerhelst taler han ikke den dag, han skal synge. Han prøver at sove til klokken ni, spise kulhydratholdig morgenmad, så han har noget at stå imod med på scenen, og så prøver han at undgå samtaler om emner, der kan stresse ham og dermed hans stemme.

For eksempel har Peter Lodahls bil lige været på værksted, og dem, der har påkørt den, har ikke indrømmet skaden. Og det vil ikke være befordrende for hans stemme at sætte ord på den problematik lige inden, han skal på scenen.

- Det er en situation, der kan bringe stress, og den stress forplanter sig simpelthen i kroppen. Musklerne trækker sig sammen, og mine stemmelæber skal kunne svinge frit, siger Peter Lodahl.

Han holder et imaginært, tomt vinglas foran sig og laver et smølfespark på det med den anden hånd.

- Hvis du holder nederst; ”kliiiiing”, så svinger det smukt. Men hvis man tager ved det oppe om glasset og holder fast rundt om det, siger det ”kluk”.

- Det er det samme, der sker med min stemme, hvis den er stresset, siger Peter Lodahl.

Familien er vant til det

Hans døtre på 7 og 11 er vant til, at deres far ikke altid er så snaksalig ved morgenbordet, hvis han skal ind og matche et stort symfoniorkester i volumen foran 1.500 publikummer samme aften. Det samme gælder hans kone, den tyske skuespillerinde Katrin Weisser, der også i perioder med forestillinger har særlige behov.

Efter hendes premiere på en langt Bertolt Brecht-monolog på dansk i sidste uge var de to for eksempel på spaophold sammen i Skodsborg.

- Så sad vi der en hel dag i en dampsauna uden at snakke sammen, griner Peter Lodahl.

Dele af 'La Bohème' foregår i et stort indkøbscenter ved juletid. Her er det danske drenge- hhv. pigekor samt det kongelige operakor også med på scenen. (Foto: Miklos Szabo © Det kongelige teater)

Al brug af hans stemme er faktisk en belastning. Egentlig burde han ikke stille op til dette interview.

- Optimalt, in the perfect world, skulle jeg ikke tale med dig nu. Og det er dér, at verden er kompleks, for jeg ville gerne tale med dig, siger han.

- Men nu er planen også, at jeg holder helt kæft indtil premieren!

La Bohème spiller frem til 22. februar 2017 - på italiensk med danske overtekster. På visse aftner er der en afløser for Peter Lodahl.

Peter Lodahl

  • Kongelig operasolist, 42 år.

  • Uddannet fra Det Jyske Musikkonservatorium og siden på Operaakademiet i København.

  • Har sunget over hele verden og betragtes globalt som en af de største sangere. Fra 2003 til 2006 var han fastansat på operaen i Kiel, hvor han også mødte sin nuværende kone. I 2009 blev han ansat som solist i Det Kongelige Teaters solistensemble. For nyligt opsagde han sin faste stilling på grund af nedskæringer.

  • Fra 1. november skal han være chef for Copenhagen Opera Festival fra 1. november.

  • Har medvirket i ’La Bohème’ fem gange; to gange i Danmark, tre gange i Tyskland. En gang blev han fløjet ind samme dag, da en Rodolfo var blevet syg i Tyskland. Peter Lodahl mødte først Mimi, da han skulle kysse hende på scenen.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk