Danske musikere snyder sig til gennembrud på nettet

Danske bands og musikere køber sig i stigende grad til popularitet på nettet. Men den købte opmærksomhed kan give bagslag.

Rapperen DGH er en af de danske musikere, der har købt sig til views på YouTube. På en enkelt dag steg antallet af visninger af hans video fra så godt som ingen til 80.000. (Foto: Skærmdump fra YouTube)

På en enkelt nat fik det danske rockband Lazy Jedi sit gennembrud på nettet.

De fire gutter fra Middelfart havde tilmeldt sig talentkonkurrencen Karrierekanonen, der er sat i verden for at øge opmærksomheden omkring ny dansk musik.

Og en nat i midten af februar i år gik det pludselig stærkt.

160.000 gange blev de ukendte musikeres sang 'When Life Passes By' afspillet på musik-hjemmesiden Soundcloud, og derefter gik Lazy Jedi direkte ind på en førsteplads på Karrierekanonens hitliste. Langt foran alle de andre deltagere i konkurrencen.

Benjamin Nybo Jørgensen, der er Lazy Jedi's forsanger, blev ringet op af en bekendt, der sagde: "det går helt amok på SoundCloud".

- Jeg tænker, 'det kan sgu ikke passe det her'. Det er jo urealistisk helt ad helvede til, husker Benjamin Nybo Jørgensen.

Og det var det.

Superhit i Kasakhstan

Den pludselige opmærksomhed omkring det lille band fra Jylland var ikke ægte.

Størstedelen af afspilningerne på nettet kom fra Kasakhstan og andre lande i Asien. Og trafikken på hjemmesiden er sandsynligvis genereret af en af utallige internetvirksomheder, der tilbyder views, afspilninger og klik på sociale medier som YouTube, SoundCloud og Facebook mod betaling.

For knap 400 kroner kan man eksempelvis købe sig til 100.000 visninger på YouTube hos en virksomhed som YTview.com.

- Vi vurderede, at her var tale om snyd, og at Lazy Jedi ikke længere kunne være med i konkurrencen, siger Jonas Delfs, der er webredaktør på DR's Karrierekanonen.

Og ifølge ham er det noget, de tit oplever.

- Det er en tendens, der er stigende, og vi er overraskede over, at det er blevet så populært for musikere og bands at snyde sig til popularitet på nettet, siger han.

Sagen har ført til, at Karrierekanonen har meldt ud, at man ikke tolerer snyd med afspilninger, og at fusk medfører diskvalificering. DR, som afholder talentkonkurrencen sammen med Bandakademiet, Koda og Smukfest, har nu også ændret måden, de laver hitlisterne på for at undgå snyd.

Selv afviser forsangeren fra Lazy Jedi, at det er bandet selv, der har købt sig til de 160.000 afspilninger den nat i februar.

Ifølge Benjamin Nybo Jørgensen må endnu ukendte gerningsmænd have købt sig til visningerne på vegne af det lille danske rockband.

Efterspørgsel fra danske musikere

Eksemplet med Lazy Jedi's 160.000 afspilninger står ikke alene.

I Viborg sidder Jesper Friis-Hansen. På sin hjemmeside AJzone.dk annoncerer han med, at han kan skaffe både afspilninger, likes og abonnenter til brugernes YouTube-videoer.

- Jeg har fået henvendelser fra danske musikere, der var interesserede i at købe sig til opmærksomhed, fortæller han til dr.dk/kultur.

Afspilninger giver status

Og måske er det særlig attraktivt for nye artister, der ikke kan vise et prangende bagkatalog, at købe sig til opmærksomheden.

Et eksempel på det er Jonas Hjelmager, en upcoming rapper fra Århus. Han var nysgerrig på, hvordan konceptet virkede, og sidste år bestilte han derfor 1.000 afspilninger hos et internetfirma for fire dollar. På én dag var der 80.000 views på hans video.

Og pludselig blev Jonas Hjelmager ringet op af de lokale medier. De ville gerne tale med ham om hans pludselige popularitet, og folk ville gerne have ham ud at spille koncerter.

- Jeg fik en højere status. De ville hellere vælge mig i stedet for en anden upcoming-musiker, der kun havde 300 afspilninger på YouTube, siger han.

Men det var kun et eksperiment. Han ville ikke stille op til interviews, pyntet med lånte fjer og tage imod opmærksomhed, han egentlig ikke havde fortjent.

- Jeg venter stadig på det ærlige gennembrud, siger Hjelmager til dr.dk/kultur.

Ligesom med cykelsporten og doping

Inden for musikbranchens egne rækker er det nemlig ildeset, hvis bands eller musikere bliver opdaget i at snyde sig til deres virale popularitet.

Det fortæller Hans Tosti, konsulent hos bureauet Komfo, der er specialist inden for marketing i sociale medier og community manager for musikeren Tina Dickow.

- Det er ligesom med cykelsporten og doping. Man holder kæft med det, og indrømmer det ikke med mindre, man er tvunget til det, siger han til dr.dk/kultur og understreger, at han ikke kender til musikere, som har gjort det herhjemme.

Rapper anklaget for at købe klik

Og på nettet kan man finde eksempler på musikere, der håner deres kollegaer for at snyde sig til YouTube-views eller likes på Facebook.

26. maj sidste år lagde eksempelvis den danske rapper Cas en video på YouTube med titlen 'CAS - Kidd Er Slidt (OFFICIEL DISS VIDEO)'. Her håner han rapkollegaen Kidd bl.a. for at være "rappens Amalie" (fra Paradise Hotel, red.).

Men to dage senere var det Cas selv, der blev gjort grin med på debatforummet rapspot.dk. Her undrer flere brugere sig over, at videoen - en rapsang af en forholdsvis ukendt dansk rapper - har fået 90.000 views på to dage, og at de fleste, der har klikket på den danske sang, kommer fra Vietnam.

- Prøv at klik på statistik. Interessant, at videoen er så populær i Vietnam, skriver brugeren Ash. Kigger man på videoen i dag, er der 278.165 brugere, der har set danskerens rapsang. Men kommentarfeltet og statistikken for videoen, hvor man kan se, hvem der har klikket på sangen, er blevet lukket for offentligheden.

Ingen tolerance fra Youtube

Dr.dk/kultur har forsøgt at kontakte rapperen Cas for at spørge, om han har købt sig til views, men han har ikke ønsket at udtale sig.

Google, som ejer YouTube, vil ikke udtale sig om enkeltstående videoer.

Men Googles danske talsperson, Christine Sørensen, fortæller dog, at YouTube tager det meget alvorligt, hvis man misbruger systemet - for eksempel ved kunstigt boost af en videos views. Ligesom firmaet har udviklet teknologier, der skal opdage, hvis brugerne snyder.

I værste fald kan man få lukket sin konto og få forbud mod at oprette en ny.

Ødelægger nettets naturlige dynamik

Og ligesom Google tager tendensen alvorligt, bør også musikbranchen stoppe op og tænke, før de tager den slags metoder i brug.

Musikere skal ikke tro, at det at købe sig til likes og klik blot er en ny form for internetmarketing - en slags reklame 3.0 - der omfavner nettets nye og mangfoldige muligheder for at nå ud til sit publikum.

Det mener Balder Olrik, social entreprenør og manden bag internetfirmaet Goviral, der som nogle af de første i verden slog sig på viral markedsføring på nettet.

- Man skal virkelig passe på, når man går ind og ødelægger nettets naturlige dynamikker. Det underminerer værdien i at få likes, hvis folk køber sig til det. For at skabe værdi på nettet, skal man kunne stole på, at det, vi ser, er ægte. Hvis man har 1 million klik, så giver det kun værdi til skaberen, hvis det virkelig er godt indhold, siger han.

Facebook
Twitter