En procent af verdens musikere tjener 77 procent af pengene

Musikkens superstjerner får flere penge, mens nye musikere har sværere ved at komme ind på markedet, viser en ny undersøgelse.

Rihanna er nok med i den musikalske overklasse, som bliver rigere og rigere. Hun er del af den nye artist-generation, som ikke bare tjener penge på koncerter og albums, men også merchandise og samarbejdsaftaler. (© Fra Rihannas officielle Facebook-side)

Én procent af verdens musikere sidder på 77 procent af de samlede indtægter i musikindustrien.

Det viser en ny undersøgelse, som er udarbejdet af den anerkendte musikforsker Mark Mulligan, og har titlen 'Den lange hales død: Superstjerne-musikindustrien'.

Den er udarbejdet i samarbejde med Midia Consulting og er den første af to udgivelser.

Digitalisering har ikke haft den forventede effekt

Begrebet Den lange hale henviser til en teori om, at digital distribuering af musik ville hjælpe nichemusikere.

Denne myte afliver Mark Mulligan i sin undersøgelse og beskriver, at i stedet for at skabe en mere demokratisk musikindustri har digitalisering faktisk forårsaget en mere udpræget superstjerne-musikindustri.

Lytterne går efter hits, som de kender. Det skyldes, at de bliver overvældet af det store udvalg, og derfor er de dårligere til at opsøge ny musik. Det gør det sværere for nichemusikere at bryde igennem i musikbranchen.

Han skriver, at musikforbrugerne gerne vil ledes, og derfor klarer radiomediet sig stadig godt på trods af alle de streamingtjenester, som findes.

Nutidens musikere er meget brand-orienterede

Jesper Mardahl fra Produktionscenteret for Rytmisk Musik i Århus (Promus) fortæller, at det, som blandt andet adskiller den musikalske overklasse fra resten, er, at topmusikerne bruger mere energi på branding.

- De nyere artister karakteriseres i dag ved, at de er en slags full circle-artister. Det vil sige artister, som opererer på mange forskellige planer, ikke bare i forhold til at udgive musik og spille koncerter, men også i forhold til branding, partnerskaber og merchandise. Artister er i dag meget mere brandorienterede, siger Jesper Mardahl til P1 Morgen.

Tal tyder på samme tendens i Danmark

Jesper Mardahl er ikke chokeret over Mark Mulligans undersøgelse og siger:

- Det er vigtigt at slå fast at i populærmusikkens verden, er det liberalistiske vilkår, der gælder - winner takes it all, siger Jesper Mardahl.

Han fortæller, at tingene ikke ser specielt anderledes ud her i Danmark:

- Hvis vi tager organisation KODA (Komponistrettigheder i Danmark), så er det under én procent af sangskriverne i Danmark, der sidder på over halvdelen af KODAs indtægter, siger han til P1 Morgen.

Læs hele Mark Mulligans rapport 'Den lange hales død: Superstjerne-musikindustrien' her.

FacebookTwitter