Facebook gør fans til pr-agenter

Sociale medier får fans til at føle sig så tæt på idolerne og deres projekt, at de påtager sig rollen som flittige ambassadører for for eksempel boybandet One Direction.

17-årige Narin Frausing Korkmaz har arbejdet i to år på at få One Direction til Danmark. Bl.a. ved at lave en Facebookside, få mange 'synes godt om' på den - og dermed vise bandet, at der er fans nok i Danmark til en koncert.

Boybandet One Direction møder i morgen 12.000 af deres fans i en lydstorm af skrig og sang til bandets koncert i Herning.Når det første omkvæd af sangen ”Little Things” begynder, vil tusinder af pigearme række hjemmeprintede papirhjerter i vejret, mens de fem drenge synger linjerne: "I won't let these little things slip out of my mouth / But if I do, it's you / Oh it's you…"Papirhjerterne kunne virke som fansnes impulsive hyldest, men er i virkeligheden et af flere arrangementer, som er nøje planlagt, koordineret og forberedt af One Direction-fan'en Narin Frausing Korkmaz igennem måneder.

Facebook-gruppen One Direction Denmarks hjerter, som bliver holdt op under sangen "Little things".

Bliver ambassadør for bandetDen 17-årige pige fra København administrerer sammen med to veninder Facebook-gruppen One Direction Denmark og Twitter-profilen med samme navn, som er samlingspunkterne for det britiske boybands danske fans.- Vi laver opslag konstant, som holder danske fans opdateret på, hvad der sker herhjemme. Op til koncerten i morgen er der en hel masse planlægning: Vi arrangerer blandt andet, at man skal holde hjerter op. Det skal gøre den danske koncert speciel. Vi skriver også med folk om, hvad de må tage med og hvornår bandet går på. Vi har arbejdet på at få dem til Danmark i to år – så vi skal også forberede os mentalt!Bandet blev dannet under den britiske X-factor-konkurrence i 2010 – som de senere vandt. Narin opdagede dem da og har været fan lige siden. Hver dag er hun inde og opdatere fansiden og sender tweets ud om det sidste nye fra idolernes verden.Hun har påtaget sig opgaven som ambassadør for bandet - og det kan idolerne i høj grad takke de sociale medier for.Så tæt på, at man næsten kan røreFor One Directions hverdagsnære tweets om for eksempel den lækre kylling, de fik efter koncerten, rammer lige ned i målgruppens ønske om at være tæt på deres idoler.Det fortæller Martin Ibsen, forfatter til bogen "De Nye Fans - skab passion og loyalitet med sociale medier".- Man kommer så tæt på noget, som ellers er uopnåeligt, at man selv bliver en del af eventyret. Man føler, at man er med i båden. Ikke nok med at for eksempel Justin Bieber siger noget på Twitter – han svarer også, og det giver en fornemmelse af, at han er lige over for én. Der er ingen tvivl om, at musikere som Justin Bieber går efter, at man får et indtryk af, at de er tæt på en, forklarer Martin Ibsen.For eksempel blev nedenstående tweet om kyllingen fra One Direction retweetet, altså delt, mere end 10.000 gange, og en sådan synlighed kan ikke købes for penge.

Facebook-gruppen One Direction Denmarks hjerter, som bliver holdt op under sangen "Little things".

- Det er helt vanvittigt værdifuldt. Man vil have passionerede og loyale folk, som kan være med til at sprede budskabet, fortæller Martin Ibsen.Hierarkiet er blevet mindre synligtAt man nu kan skrive direkte til idolet på Twitter eller ”like” et billede på Facebook, har på overfladen nedbrudt nogle grænser, som tidligere var meget tydelige i forholdet mellem fan og idol.Det fortæller Mads Laurids Møldrup Petersen, cand.mag i medievidenskab. Han har skrevet speciale om fankultur på sociale netværksmedier.- Tidligere var der et mere hierarkisk forhold mellem fan og idol. Det hierarkiske er der stadig, men der er nu en forestilling om nærhed, som de sociale medier er med til at holde liv i. Man forestiller sig, at man er tættere på sit idol, end man i virkeligheden er - idolet virker mere tilgængeligt, fortæller Mads Laurids Møldrup Petersen.Fans samarbejder med musikselskabNarin Frausing Korkmaz, som startede Facebookgruppen One Direction, har taget loyaliteten så vidt, at hun og gruppen har indledt et samarbejde med Sony for at promovere One Direction i Danmark, fortæller hun.- Vi videreformidler, når for eksempel en single kommer ud, når der kommer en dvd, eller når de kommer til Danmark. Det er et forhold, hvor både vi og Sony får noget. For eksempel fik vi et interview med en af drengene på vores side – Sony havde arrangeret, at vi kunne lave det over telefonen.Prestige i at være ambassadørNarins store arbejde er ulønnet, men hun og de andre trofaste fans får alligevel noget ud af de mange opslag, tweets og delinger, fortæller Lisbeth Ihlemann, Ph.d. i musikvidenskab på Københavns Universitet.- De gør det af oprigtig interesse for idolet, men arbejdet giver selvfølgelig også stor prestige. Jo mere man gør for idolet, desto højere anseelse blandt de andre fans. Derudover oplever man, at man er med til at drive et vigtigt fællesskab – og det er værdifuldt i sig selv. Der er et community bag, som kitter fællesskabet sammen. Vi mennesker er jo fælleskabsdrevne, vi går sammen om det der interesserer os - om det så er fodbold eller et popband.

Facebook
Twitter