Festival for folkemusik øger omsætningen med millioner

Med massiv forøgelse af omsætningen kan Tønder Festival garantere overskud i år.

Solskinsvejret og godt gang i salget af øl var med til at øge omsætningen kraftigt til årets Tønder Festival.

Efter nogle svære år ser fremtiden noget bedre ud for den sønderjyske folkemusikfestival Tønder Festival.

Endnu kender ledelsen ikke det præcise overskud efter sidste uges 39. udgave af festivalen, men omsætningen er steget med 3,7 millioner kroner - til samlet 16,4 millioner kroner - og dermed kommer der helt sikkert et overskud.

- Det er da fantastisk at se alle de timers planlægning og procesarbejde gå op i en højere enhed. Alt virkede, som det skulle, siger administrativ leder Allan Buus til DR Kultur.

Ny festivalmodel

Den enorme fremgang i omsætningen skyldes først og fremmest de armbånd, som publikum nu skal have fat i for overhovedet at komme ind på pladsen. Tidligere har festivalen ellers været åben for alle, og så skulle publikum blot betale for de enkelte koncerter.

Men den form var ikke bæredygtig, fortæller Allan Buus. Blandt andet fordi folk købte billige øl på den anden side af grænsen og ikke lagde penge i festivalens boder og barer.

- Den model kunne vi ikke blive ved med at finansiere, for det er en større omgang at stille den her festival på benene. Det var nogen sure over sidste år, men nu er de kommet tilbage, siger Allan Buus.

Egentlig solgte festivalen totalt set færre armbånd end sidste år, men fordi den øgede salget af partout-armbånd - som giver adgang til alle dage - steg omsætningen her fra 5,8 til 8 millioner kroner.

Flere indiebands

Foruden den nye model peger Allan Buus også på, at festivalen var velsignet af høj solskin alle fire dage og et ændret musikprogram.

- Det har også noget at gøre med musikprogrammet, hvor Carsten Panduro (kunstnerisk leder, red.) har fået strikket et program sammen, som er lidt bredere, siger Allan Buus.

- For eksempel skyder det op med de mere indieprægede bands, som har deres egen måde at tolke folkemusikken på, siger Allan Buus.

Til de hardcore fans af folkemusik understreger Allan Buus, at festivalen holder fast i traditionen med den keltiske musik, men at den også i fremtiden vil byde på bands, der kan lokke flere mennesker til.

Naturlig størrelse

Allan Buus vil ikke slå sig fast på, om festivalen har den rigtige størrelse, men med omkring 9500 besøgende skal den i hvert fald ikke være mindre.

- Grunden vil, vi skal have den her størrelse, er jo, at vi gerne vil kunne lægge nogle penge i vores musikbudget. Lige nu er det på fem millioner kroner, men hvis vores pengepung vokse, så vil vi gerne udvide programmet, siger Allan Buus.

I august 2014 kan Tønder Festival fejre 40 års jubilæum.

FacebookTwitter