Fra fortidslevn til moderne punkhelte: Musical holder liv i vredt rockband fra din ungdom

Punkbandet Green Day har leveret musik til flere generationers teenageår med deres fortællinger om USA. De kommende uger er bandet aktuel som musical på Christiania.

I dag er der dansk premiere på Green Day-musicalen ’American Idiot’.

Det er den klassiske historie. Tre unge rastløse sjæle, konstant søgende efter en mening med tilværelsen, væk fra forstædernes dræbende stilstand, hvor de er blevet ufrivilligt plantet siden fødslen.

Planen er en enkeltbillet med bussen, med storbyen som destination. En af dem når aldrig afsted, for han har gjort kæresten gravid og ender med at suge sig ned i sofaens fængslende greb med joints og øl.

En anden ender i hæren og bliver sendt til en krigszone, mens den sidste, der som historiens hovedperson, rammer storbyens rå gader med et pulserende brag, en euforisk forelskelse og sex i en rus af stoffer og alkohol.

Opskriften er evig gyldig til et utal af film, sangtekster og bøger. Følelsen af at være fængslet et sted i tilværelsen. Udlængslen og jagten på det græs, der altid er grønnere på den anden side.

At det skulle være denne klassiske historie, der fik det amerikanske band Green Day på hitlisterne og ind i alverdens teenageværelser i midten af sidste årti, lå ikke lige i kortene.

Heller ikke at bandets sange skulle udvikle sig til den rockmusical, ’American’ Idiot’, der i dag har dansk premiere i Den Grå hal på Christiania. Den vender vi tilbage til.

Her ses nogle af skuespillerne fra den danske opsætning af 'American Idiot'. (Foto: Huset Mydtskov © Martin Mydtskov Rønne)

Fra hit til levn fra fortiden

Trioen fra Californien havde i midt 90’erne haft næsten ligeså voldsom succes som Nirvana fra Seattle – dels på grund af sange som ’Basket Case’ og ’When I Come Around’ fra albummet ’Dookie’.

Men også på baggrund af fortællinger om fuldstændig vanvittige scener fra mange af deres koncerter, hvor kaos og anholdelser blandt publikum var en del af aftenernes menu.

En opblomstring af en ny punkbevægelse var født og kastede med tiden fokus på navne som Blink 182, Sum 41 og Good Charlotte – alt imens medlemmerne fra Green Day brændte op i atmosfæren.

Succesen med albummet ’Dookie’ i 1994 havde de svært ved at følge op på, og da årtusindet indtraf, var det kun de mest dedikerede fans, der var tilbage i folden.

Tre Cool, Billie Joe Armstrong og Mike Dirnt poserer bag scenen i Madison Square Garden i New York i 1994, efter trioens store gennembrud med albummet 'Dookie'. (Foto: Catherine McGann © Getty Images)

På trods af, at Green Day var gudfædrene til en helt ny bølge af bands, der lavede korte og energifyldte sange og havde tekster, der ramte lige ned i ungdommens store pøl af usikkerhed, tvivl og knuste drømme, var Green Day i de store overskrifter efterladt som et levn fra fortiden.

De mange forsøg på at forny sig selv og genren, bar endelig eftertrykkelig frugt en sensommerdag i 2004, da albummet ’American Idiot’ udkom.

Her udfoldede Green Days musikalske univers sig på forunderlig vis i et konceptalbum, som vi har set det hos andre af rockens store koryfæer – heriblandt Pink Floyd (’The Wall’) og The Who (’Tommy’).

Det var et godt stykke væk fra deres hidtidige seks album og gav ikke bare ny livskræft til bandet, men også en umiddelbar succes som et af verdens største rockbands.

Historien om drengen ’Jimmy’, hans to kammerater, den kvinde, han forelsker sig i, og om at tage det store ubarmhjertige skridt fra barn til voksen bliver på albummet fortalt af sangeren Billy Joe Armstrong og viklet ind i kraftige politiske holdninger, overfor det USA han oplevede i midten af 00’erne.

Sangen ’Holiday’ er blevet kategoriseret som et stort ”Fuck You George W. Bush”.

Og i dag, når Green Day spiller ’American Idiot’ er det med det direkte budskab ”Fuck You Donald Trump” – til de fleste af bandets fans store tilfredsstillelse eller lettelse.

Rockmusical i rå rammer i fristaden

’American Idiot’ kom også til at markere, at Green Day trådte ind på en anden scene – væk fra klubberne, stadions og festivaler og ind i teatrets trygge, tætte rammer.

Det skete, da Berkeley Repertory Theatre i Californien lavede den første opsætning af ’American Idiot’ som en rockmusical – fem år efter albummet var udkommet.

Siden har forestillingen spillet i ti forskellige lande henover årene og i aften åbner den for første gang på dansk jord i Den Grå Hal på Christiania i København.

Sangeren Billy Joe Armstrong har selv medvirket i musicalen et par gange, men ellers spilles forestillingens mange forskellige roller af skuespillere – og Green Day har som sådan ikke noget med musicalen at gøre.

  • Forsanger Billie Joe Armstrong fra Green Day har selv medvirket i musicalen på Broadway. Her ses han under hans sidste optræden i 'American Idiot' på St James Theater i 2011 i New York. (Foto: Eugene Gologursky © Getty Images)
  • Billy Joe Armstrong har medvirket i musicalen et par gange i New York tilbage i 2011. (Foto: Bruce Glikas © 2011 Bruce Glikas)
1 / 2

Men det har Carsten Friis, der sammen med den amerikanske koreograf Tim Zimmermann står i spidsen for opførelsen af musicalen.

- Det er så fed musik, fortæller Carsten Friis.

Han er begejstret for musicalen, men også for musikken på albummet ’American Idiot’.

- Albummet er så godt bygget op. Den har en enorm dynamik, hvor der er forskel på, hvad hvert enkelt nummer vil fortælle. Det er ligesom Pink Floyd’s ’The Wall’ og den måde, hvor sangene ligger lige i røven af hinanden. Det er ekstremt varierende.

Det er det perfekte sted til en rockmusical

De politiske budskaber, som Green Day leverer, er også med i forestillingen, men publikum får dem ikke blæst i hovedet, som ved bandets koncerter. Her vælger musicalen et mere kunstnerisk greb – at fortælle det mellem linjerne.

- Til Green Days koncerter er der direkte politiske paroler fra scenen og på storskærmene. Det har vi ikke med i forestillingen lige bortset fra en enkelt scene, siger Carsten Friis og tilføjer:

- Det er fortællingen om de her tre kammerater og de valg, som de træffer i den kultur, de nu end står i. Og det kan man overføre til alle steder i verden – for verden er verden, og den ligner sig selv, lige gyldig hvor du er.

Forestillingen bliver opført i Den Grå Hal. Det er oprindeligt en ridehal fra 1800-tallet, der har været en fredet bygning siden 2007 og igennem årtier har været brugt til at afholde store og små koncerter på Christiania.

Carsten Friis på scenen sammen med en af skuespillerne fra 'American Idiot'. (Foto: pressefoto)

Carsten Friis er glad for at få lov til at sætte en rockmusical op lige præcis dér.

- Det er det perfekte sted til en rockmusical. Omgivelserne er helt rigtige, det er et råt sted og egentlig så lidt teater, som det kan blive. Og så lyder det godt – akustikken er virkelig god, så det er røvfedt, at vi har fået muligheden for at spille dér, siger Carsten Friis.

Og så er der lige det med genrebetegnelsen – måske ikke så væsentlig for de mange, men vigtigt for de få.

- Green Day er punk, men der er stor forskel på deres amerikanske version af punk, og den musik, som fulgte med nitter, læderjakker og hanekam i 70’ernes og 80’ernes England.

Green Day er måske ikke punk i den oprindelige forstand, fortæller Carsten Friis og uddyber:

- Men det som Green Day spiller er ærligt, og du får, hvad du ser. Deres musik er med kant og udover stepperne. Når vi sætter det op som en rockmusical, breder musikken sig ud i forhold til den orkestrering, vi har valgt. Det bliver væsentlig mere vedkommende og ikke når så pågående.

Fortællingen om de tre kammerater og deres rejse, har premiere i aften og spiller frem til og med d. 22. oktober i Den Grå Hal.

Facebook
Twitter