’Giro 413’ ramt af voldsom lytterflugt efter kanalskift

Siden ’Giro 413’ er flyttet fra FM-kanalen P4 til DAB-kanalen P5 er lyttertallet faldet med 76 procent. DR kalder alligevel flytningen en succes.

'Giro 413' har mistet 67 procent af lytterne efter, det er flyttet fra P4 til P5. (Foto: Cd-cover © DR)

Flytningen fra P4's FM-bånd til DAB-kanalen P5 har givet radioprogrammet 'Giro 413' en gigantisk lyttermæssig kindhest.Det kendte ønskeprogram, hvor der bliver samlet ind til velgørende formål, havde i gennemsnit 705.000 lyttere i 2014 frem til flytningen fra uge 44. Derefter faldt antallet af lyttere til 169.000, viser tal fra DR Medieforskning.Det svarer til et fald på hele 76 procent.

- Ikke nok lyttereCarsten Michael Laursen, der er ekspert i dansktop og forfatter til bogen 'Top-Pop', mener, at faldet er voldsomt, og han er overrasket over, at lyttertallet på P5 ikke er højere.- 169.000 lyttere er ikke godt nok for et program som 'Giro 413' - det skal klart forbedres. Men det vil tage tid at nå op på 700.000 lyttere, hvis det nogensinde kan gøres. Det er nok tvivlsomt, om det kan det. Succeskriteriet for et så hæderkronet program med 700.000 lyttere skulle gerne være en 200.000-300.000 lyttere på P5, siger Carsten Michael Laursen til DR Kultur.Dog mener Carsten Michael Laursen ikke, at flytningen er en tabersag for programmet, fordi Margaret Lindhardt er kommet tilbage som vært, hvilket ifølge Carsten Michael Laursen forankrer programmet solidt i sin egen historie.Samlet antal radiolyttere er stegetFlugten fra 'Giro 413' er dog ikke noget, der skaber bekymrende panderynker i DR. Det voldsomme fald har ført til, at både P4 og P5 har fået flere lyttere.Efter flytningen er det gennemsnitlige lyttertal for P4 i tidsrummet, hvor 'Giro 413' normalt blev sendt, steget fra 705.000 til 725.000. Og på P5 er lyttertallet steget fra 43.000 til 169.000 - og det er det samlede lyttertal, der er vigtigt for DR.- Vi har ikke succesmål for lyttertallet for de enkelte programmer, men mere med den samlede lytning af kanalen. Flytningen har ført til, at musikprofilen for P4 og P5 er blevet mere klar og skarp, og derfor er tallene opmuntrende for os, siger Tor Arnbjørn, radiochef i DR.- Flytningen er en succesTor Arnbjørn siger, at succeskriteriet er, at ingen lyttere på P4 søndag middag sidder tilbage uden at vide, hvor de skal finde 'Giro 413'. Derfor får lytterne på P4 stadig at vide, at programmet er flyttet til P5, når det bliver sendt søndag over middag.- Jeg synes, flytningen er en succes, fordi der nu er flere, der lytter til P4 og P5, og de lytter længere. Det er en indikation for, at det er blevet bedre kanaler. 'Giro 413' med Margaret Lindhardt som vært passer bedre til stemningen og dem, der lytter til P5, siger Tor Arnbjørn.Den sidste rest historie er røget ud af P4Henrik Smith-Sivertsen, der er forskningsbibliotekar i populærmusik på Det Kongelige Bibliotek, mener, at "den sidste rest historie er røget ud af P3 og P4" ved flytningen af det populære program, der fik sit navn helt tilbage i 1950.

Alligevel mener han, at de 169.000 lyttere er "rigtig mange for et P5-program", og flytningen kalder han for "en helt naturlig udvikling".- P4 er en formateret radio, hvor man henvender sig til et yngre publikum en 'Giro 413's kernepublikum. 'Giro 413' adskilte sig markant fra hele døgnet på P4, siger han til DR Kultur.- Dansktopmusikerne skal opdage internettetDer har tidligere været kritik af, at DR underprioriterer dansktopmusikken, ligesom flere eksperter mener, at dansktopmusikken som genre er i krise. Flytningen af 'Giro 413' fra P4 til P5 er derfor ikke en fordel for en i forvejen truet genre som dansktoppen, mener Henrik Smith-Sivertsen.

Men dansktopmusikerne har andre muligheder for at profilere sig selv og deres musik end via radioen, mener han.- Dansktopmusikerne skal til at opdage internettet. Det er ti år siden, Alex Nyborg Madsen kaldte dansktop for ekstremmusik ligesom dødsmetal, der heller ikke bliver spillet på P3 og P4. Men andre genrer, som ikke bliver spillet på FM-kanalerne, har fundet gode måder at nå deres publikum på via internettet og YouTube, og jeg har svært ved at forstå, at der ikke er flere dansktopmusikere, der prøver ad den vej, siger han.

Facebook
Twitter