Har du ikke hørt den før? Her er de største musikplagiater

Hvis man ikke kan finde på den gode lyd selv, kan man jo altid snuppe lidt fra de andre. P7 Mix’ Mathias Buch Jensen giver sit bud på de musikere, der har haft nallerne længst nede i kollegernes kagedåser.

Både danske og udenlandske musikere er blevet beskyldt for at låne lidt for mange toner fra andre kunstnere.

7,3 millioner kroner. Så meget skal Pharrell Williams og Robin Thicke betale til Marvin Gayes familie, efter at en amerikansk domstol har afgjort, at de to stjerner har snuppet lidt for mange toner fra Marvin Gayes nummer ’Got to Give it Up’, da de lavede hittet ’Blurred Lines’.

Selv om dommen betegnes som skelsættende, så er det langt fra første gang, at kunstnere er blevet beskyldt for at lade sig inspirerer lidt for meget af allerede eksisterende numre.

P7 Mix’ Mathias Buch Jensen kommer her med sine bud på, hvilke musiknumre der mere eller mindre bevidst lyder mistænkeligt meget som et andet nummer.

Vanilla Ice: ’Ice Ice Baby’

’Ice Ice Baby’ var i 1990 den første hiphop-sang til nogensinde at tage førstepladsen på den amerikanske singlehitsliste. Vanilla Ice var manden bag. Eller … helt alene om succesen var han nu ikke, for hele bas-gangen i ’Ice Ice Baby’ er taget fra Queens ’Under Pressure’.

​​Vanilla Ice ”glemte” bare i første omgang at kreditere dem for deres del af sangen, men da ’Ice Ice Baby’ pludselig var et verdenshit dukkede de fire Queen-medlemmers navne op som med-komponister.

Ray Parker Jr.: ’Ghostbusters’

1984-kæmpehittet ’Ghostbusters’ fra filmen af samme navn minder lige vel rigeligt om Huey Lewis & The News-sangen ’I Want A New Drug’, der udkom året før.

Sammenfaldet i melodierne er slående, så Huey Lewis sagsøgte Ray Parker Jr. for at have plagieret ham. Først i 1995 – mere end ti år senere – indgik de to forlig uden om det amerikanske retsvæsen.

Afrikaa Bambataa & the Soulsonic Force: ‘Planet Rock’

‘Planet Rock’ dukkede op i 1982 og er med sit karakteristiske break-beat en af byggestenene mellem hiphop og house. Store dele af sangen er samplet fra Kraftwerk-sangene ’Trans Europe-Express’ og ’Numbers’ – uden tilladelse.

Afrika Bambataa og Kraftwerk indgik forlig uden om retssystemet.

Oasis: ’Shakermaker’

I midten af 1990’erne måtte Oasis pænt aflevere 500.000 dollars til gruppen New Seekers.

​Både melodien og dele af teksten fra ’Shakermaker’ var nemlig taget direkte fra sangen ’I’d Like To Teach The World To Sing’.

The Verve: ’Bittersweet Symphony’

The Verve har ikke tjent en krone på deres største hit, der låner sit stryger-arrangementet fra Rolling Stones-sangen ’The Last Time’.

​Oprindeligt havde The Verve en aftale om, at de gerne måtte bruge lidt af sangen, men rettighedshaverne mente efterfølgende, at de havde brugt mere end aftalt og gav The Verve et ultimatum: Giv os 100 procent af indtægterne, eller træk sangen tilbage. The Verve valgte det første.

​​MC Einar: ’Jul det’ cool’

Pengene fra et af de største danske julehits går lige i lommerne på arvingerne til den amerikanske komponist Leroy Anderson, der skrev ’Sleigh Ride’.

Selvom hele MC Einars tekst er original, og man kan tale om et nyt værk, er det ikke til at komme udenom, at ’Jul det’ cool’ er bygget over ’Sleigh Ride’. Det fortalte amerikanske advokater det danske rap-foretagende, der derfor ikke tjener penge på sangen.

Den Gale Pose: ’Spændt op til lir’

Mens den danske hip hop stadig var spæd og reglerne omkring, hvad man måtte og absolut ikke måtte låne fra andres musik måske var lidt uklare, tog Den Gale Pose beatet fra Imaginations ’Music And Lights’ og gjorde det til deres i 'Spændt op til lir'.

De ”glemte” bare lige at spørge om lov, så da det danske kæmpehit landede i ørerne på ophavsmændene til originalen, ville de gerne have 100 procent af al indtjening fra sangen. Det fik de.