Hver femte lytter til musik via streaming-tjenester

22 procent af danskerne har et abonnement på en musikstreamings-tjeneste. Spotify er klart den største.

Hver femte dansker benytter sig nu af streaming-tjenester, når de lytter til musik. (Foto: Pontus Lundahl © Scanpix)

22 procent af alle danskere mellem 18 og 64 år foretrækker at abonnere på musik frem for at eje den. Det viser tal, som YouGov har indsamlet for mobilselskabet Telia.

Den svenske tjeneste Spotify er klart den største på markedet. 58 procent af abonnenterne benytter sig af Spotify, mens YouSees musikabonnement, Play, har sat sig på 39 procent af markedet. WiMP har kun 7 procent af markedet, viser undersøgelsen.

Enkelte af de adspurgte har flere abonnementer, og derfor er det samlede procenttal over 100.

Unge er vilde med Spotify

Dog er der stor forskel på, hvem der streamer hvor. Spotify har særligt fat i de unge, mens de 35 til 49-årige foretrækker Play.

Undersøgelsen tegner et billede af, at streaming-tjenesterne er mere populære blandt mænd. 25 procent af mændene i undersøgelsen streamer musik, mens det kun er 18 procent af kvinderne.

Kan mærkes på mobilnetværket

Den stigende interesse for at streame kan mærkes hos teleselskaberne, fortæller Telias privatkundedirektør.

- Interessen for Spotify har været overvældende, og antallet af abonnementer siger stadig. Vi kan også mærke musikstreamingens popularitet på datatrafikken, ikke mindst i de større byer, når der for eksempel afholdes musikfestivaler, siger Christoph Nørgaard.

Hovedstaden streamer mest

Udbredelsen af streaming er også forskellig, når man kigger på Danmarks fem regioner. I hovedstaden streamer 24 procent musik. I Region Syddanmark svarer 22 procent, at de streamer, mens det er 21 procent i Midtjylland.

Kun 19 procent af de adspurgte streamer musik i Region Sjælland og Region Nordjylland.

Hurtig adgang er vigtig

Det fleste i undersøgelsen fortæller, at de foretrækker streaming for at få adgang til musik altid og over alt. Samt at de får adgang til så meget musik som muligt, og at de kan udforske ny musik.

Undersøgelsen bygger på svar fra 1004 interviewede i alderen 18 til 64 år.

Facebook
Twitter